Verkeersdeelname

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Verkeersdeelname

Berichtdoor Riska » 16 dec 2004 19:16

Dit onderwerp in "geloof en leven?" Wat heeft verkeer met geoof te maken?

Ik heb mij afgevraagd of scholieren levensmoe zijn.
Ik zal vertellen waarom.

In de afgelopen paar weken heb ik op allerlei tijden een aantal keren het Beatrixziekenhuis in Gorcum moeten bezoeken - ik woon in de Vijfheerenlanden.
In Gorcum zijn een aantal scholen - Het Camphusianer gymnasium, de Oude Hoven, het Da Vinci College, het Gomarus College en ik geloof het Merewaarde College.
Dat betekent dat er vanuit alle omliggende plaatsen aan alle kanten van Gorcum scholieren op weg gaan naar school, in heel erg veel gevallen op de fiets door het polderlandschap.
Het liefst met veel tegelijk, nog liever met drie, vier naast elkaar op een smalle polderweg. Auto? Vooral niet op zij gaan.
Verlichting als het 's morgens mistig en/of donker is? Waarom zou je die aandoen?
Ik heb in de afgelopen keren dat ik dus naar het ziekenhuis moest, ontelbare keren mijn hart vastgehouden. En heb gedacht: het is toch een groot wonder dat er niet meer ongelukken gebeuren.

Soms gaat het mis - nog niet zo lang geleden zag ik een rouwadvertentie van een jongen van een van de scholen.

Geloof en leven? Jazeker, want je simpel aan de verkeersregels houden heeft ook met geloof te maken. Je kunt er een grapje over maken. Ik reed ooit eens - vanwege een sterfgeval - met 140 km. per uur naar Groningen. Zei iemand tegen me: de beschermengeltjes gaan maar tot 120 km... Oftewel: je hebt eigen verantwoording.
Ik denk dat wij door de wijze waarop wij ons gedragen in het dagelijks leven veel meer ons geloof uitdragen dan door woorden.
En zeker als het gaat om zoiets kostbaars als ons leven: op die gave ben je toch zuinig?

Nee, dit is geen zedenpreek van een 'ouwetje'. Maar alsjeblieft, waar het jullie aangaat: denk aan je eigen leven, aan je ouders en familie én aan de andere weggebruikers en laat óók op de weg zien dat je een Christen bent (zoals sommige auto's de vis als teken dragen).

Dat heeft volgens mij álles met geloven in ons leven te maken...

Riska

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 dec 2004 19:21

inderdaad, het is gewoon een wonder dat dat altijd nog goedgaat. zeker sinds ik zelf op ooghoogte door de Haarsekade (de weg waar o.a. de Gomarus aan ligt) ben gevlogen (ik ben daar geschept door een auto, buiten mijn schuld overigens), ben ik er op gaan letten hoe verschrikkelijk het soms net goed gaat, maar dat je er niet aan moet denken dat het mis gaat.

P.S. je vergat De Windroos (als die nog zo heet) :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Riska

Berichtdoor Riska » 16 dec 2004 19:23

Die heet nog steeds zo Napoleon, die vergat ik inderdaad!

Riska

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 dec 2004 21:29

Idd, ik ben het helemaal mee eens. Toch vind ik het nog niet zo eenvoudig. Toen ik elke dag 14 km naar en van school reed, reden we altijd met z'n 3en naast elkaar, ellenlange fietsgroepen, bochtige wegen, elkaar pesten enz enz. Het is altijd goed gegaan gelukkig. Maar op die leeftijd DACHT ik niet eens aan gevaar! Ik dacht: ze zien me wel.
Maar ook nu: verlichting op m'n fiets. Tja...toch weer 20 euro verder. En keertje door rood als ik haast heb...... :S:S
Kvind het echt wel moeilijk om christen te zijn in het verkeer!!! :oops:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 dec 2004 21:30

ja, ik ook wel. vooral als ik haast heb, en ik weet dat er toch geen flitspalen staan :)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 dec 2004 21:33

Napoleon schreef:ja, ik ook wel. vooral als ik haast heb, en ik weet dat er toch geen flitspalen staan :)

Bij flitspalen rem ik altijd wel even, kben altijd te bang dat ik te hard fiets!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 dec 2004 22:05

Moet je op een kruising in een winkelstraat waar veel voetgangers oversteken eens blijven staan wachten tot het groen wordt.....en tellen hoeveel mensen dat niet doen..
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Riska

Berichtdoor Riska » 16 dec 2004 22:09

Night schreef:Moet je op een kruising in een winkelstraat waar veel voetgangers oversteken eens blijven staan wachten tot het groen wordt.....en tellen hoeveel mensen dat niet doen..

Of ouders die - zelfs met kind achterop en/of naast zich gewoon oversteken als het licht rood is!

Riska

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 16 dec 2004 22:32

Riska schreef:
Night schreef:Moet je op een kruising in een winkelstraat waar veel voetgangers oversteken eens blijven staan wachten tot het groen wordt.....en tellen hoeveel mensen dat niet doen..

Of ouders die - zelfs met kind achterop en/of naast zich gewoon oversteken als het licht rood is!

Riska

Stoplichten hebben wij niet meer in het dorp, maar een zebra oversteken is hier soms met gevaar voor je kinderen die zelf op iets rijden. Sommige mensen stoppen hier echt niet voor je als je wilt oversteken.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 dec 2004 22:55

Inderdaad er zijn veel dingen in het verkeer die niet goed gaan. Mensen wensen zich gewoon niet aan de regels te houden.

Denk bijvoorbeeld aan waar ik me vaak aan erger fietspaden aan twee kanten van een weg. Dus is het heel logisch dat de twee fietspaden voor twee verschillende richtingen zijn. Maar je komt complete volkstammen tegen die dus niet wensen over te steken en gebruik te maken van de andere kant. En als je dan de gemeente een mailtje daarover stuurt krijg je als antwoord dat ze er geen borden willen neerzetten meer omdat die toch worden gesloopt en dat ze het verkeer zoveel mogelijk de vrije loop willen laten, niet zoveel regels op willen opleggen meer. En dan is het best frustrerend als je met 30 per uur, beetje naar beneden lopende weg, allemaal tegenliggers krijgt die dan indertdaad ook nog eens met drie naastelkaar moeten rijden...

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 17 dec 2004 01:11

Die goeie ouwe tijd. Met z;n allen op de fiets naar Gorcum. We zullen het niet altijd even makkelijk hebben gemaakt voor de andere weggebruikers, maar ik heb er goeie, gezellige herinneringen aan.

Terug naar “Archief”