vraag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 17 feb 2003 22:21

Nog even voor de duidelijkheid. De Zonen Gods waren absoluut geen engelen. Een duidelijke tekst die daarop wijst, vindt je in de Hebreeenbrief.

Hebreen 1:5 'Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: 'Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd?' En wederom: Ík zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?'

Dus de reuzen komen niet uit de engelen voort, maar gewoon uit het menselijk geslacht.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 feb 2003 11:44

Nog even voor de duidelijkheid. De Zonen Gods waren absoluut geen engelen. Een duidelijke tekst die daarop wijst, vindt je in de Hebreeenbrief.

Hebreen 1:5 'Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: 'Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd?' En wederom: Ík zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?'

Dus de reuzen komen niet uit de engelen voort, maar gewoon uit het menselijk geslacht.
ik denk niet dat dit bewijs is. God heeft dat ook nooit tegen mensen gezegd.

Hebr. 1: 4-6
4 Zoveel treffelijker geworden dan de engelen, als Hij uitnemender Naam boven hen geerfd heeft.
5 Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?
6 En als Hij wederom den Eerstgeborene inbrengt in de wereld, zegt Hij: En dat alle engelen Gods Hem aanbidden.
Het is een menselijke wijze van benoemen, dat zonen Gods.

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 26 feb 2003 13:42

En wat wil je daar nu mee zeggen? Dat het mensen woorden zijn?
De hele bijbel is geschreven door mensen (geinspireerd door de Heilige Geest) dus dan kan je overal wel vraagtekens bij zetten en een leuk verhaaltje van maken. Dan kun je net zo goed een hele bijbel ernaast gaan schrijven wat het allemaal zou kunnen zijn.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 feb 2003 19:44

Essiebessie, wie zijn volgens jou de 'kinderen Gods' die vergaderden in het boek Job?

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 26 feb 2003 22:15

je hebt gelijk surfer. Ik heb de kantekeningen er maar weer eens bij gepakt. En daar staat idd dat dat ook zeker de engelen waren.
Zowel de engelen in de hemel als de bekeerde mensen zijn kinderen Gods. Omdat zij naar Gods beeld geschapen zijn, de bekeerde krijgen op de nieuwe aarde dat beeld natuurlijk volledig weer terug.
De zoon in hebreeen is idd Jezus zelf. Dat was de eniggebore zoon van God, mijn excusses voor de fout.
Maar ook staat in de kantekeningen dat de zonen Gods (genesis 6) waar deze discussie over gaat, de nakomelingen van Seth worden bedoeld en daar kan ik me heel goed in vinden.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 feb 2003 22:19

waar jij seth leest weet ik niet, maar ik vond dit

2) Gods zonen
Dat is, de nakomelingen der gelovige voorvaders, die de ware religie beleden, en met hunne huisgezinnen [als zijnde Gods Kerk] van het ongelovig en vleselijk geslacht der Kaïnieten waren afgescheiden. Gelijk daarentegen door de dochters der mensen meest verstaan worden de nakomelingen van Kaïn, plegende afgoderij, en levende naar het vlees
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 27 feb 2003 13:26

Er staan 2 geslachtregisters in de bijbel vermeld van de zonen van Adam en Eva. Namelijk Kain en die van Seth. Wanneer niet de mensen worden bedoeld die van het geslacht der kainieten afstammen is het dan zo'n rare conclusie dat de nakomelingen van seth dus worden bedoeld. ik weet niet meer waar ik het gelezen had, het kan best zo zijn dat het niet in de kantekeningen staat, want naar genisis 6 heb ik gister niet gekeken.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 27 feb 2003 16:04

Uit Job 1:
6 Er was nu een dag, als de kinderen Gods kwamen, om zich voor den HEERE te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam.
7 Toen zeide de HEERE tot den satan; Van waar komt gij? En de satan antwoordde den HEERE, en zeide: Van om te trekken op de aarde, en van die te doorwandelen.

Ziehier het bijbelse bewijs dat kinderen Gods (of zonen Gods) ook voor de engelen kan worden gebruikt. Nogmaals de context van genesis 6 pleit voor deze interpretatie. 1) UIt deze huwelijken komen gedrochten voort (nl. reuzen). 2) God straft de mensheid om die daden (de zondvloed, zie trouwens ook de parallel met Sodom en Gommora!! waar de engelen die Lot kwamen waarschuwen bijna verkracht werden door de meute -> ook Sodom en Gommora werden door God vernietigd) 3) denk ook aan de formulering... dochteren der mensen en zonen der goden, nergens in de bijbel komt mijns inziens de interpretatie naar voren dat dochteren der mensen afstammelingen van Kain zijn (dit probleem is exegetisch vele malen groter dan het probleem van de godenzonen... kortom mensen die de visie van de statenvertaling aanhangen moeten hiervoor wel met een goede verklaring komen)
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 feb 2003 16:11

als deze 'zonen' inderdaad gewone mensen waren, waarom ontstonden er dan reuzen? Dat is ook een vraag die bij me opkomst.

Kent iemand de theorien van Erick von Danicken?

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 28 feb 2003 12:25

als deze 'zonen' inderdaad gewone mensen waren, waarom ontstonden er dan reuzen?

Jullie moeten Genesis 6 ook goed lezen. Daar wordt gezegd dat er al reuzen waren, voordat de zonen Gods tot de dochteren der mensen ingingen en kinderen baarden.
Jij lijkt toch ook een beetje op je vader en een beetje op je moeder, is het gek als bv. pa een reus was, dat de kindje ook een reus wordt???

Ziehier het bijbelse bewijs dat kinderen Gods (of zonen Gods) ook voor de engelen kan worden gebruikt.

Inderdaad daar waren we ook al achter. Maar dat bewijst natuurlijk niet dat dat hier ook bedoeld wordt. God strafte Kain dat hij van de wet was afgeweken door Zijn broeder te doden. God had zijn nakomelingen verbannen, ze mochten niet meer in aanraking komen met de nakomlingen van Seth. TOch gebeurde dit, kan dit geen straf zijn van God?

Daarnaast, hoe zie jij dat dat de engelen tot mensen ingingen. Engelen zijn immers ook geesten? Dit lijkt mij heel vreemd. In Job wordt het beschreven dat de zonen Gods voor Zijn aangezicht zich stelden. Dit kunnen geen mensen zijn, want wie God zal zien zal niet leven maar de dood sterven. Zo onwaarschijnlijk lijkt het mij dus ook dat in genesis 6 engelen worden bedoeld.

Later in genesis 6 lees je dat de hele aardbodem van God is afgevallen. Dat er niemand meer in God gelooft, dan alleen het huis van Noach. Dit wijst er dus op dat het geslacht van Seth geseculariseerd is, wat heel goed past bij de gedachten dat de kinderen van Seth en van Kain met elkaar weer zijn omgegaan.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 feb 2003 12:56

Jullie moeten Genesis 6 ook goed lezen. Daar wordt gezegd dat er al reuzen waren, voordat de zonen Gods tot de dochteren der mensen ingingen en kinderen baarden.

4 In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.
klopt. Toch blijft het een rare formulering, God zonen die 'tot de dochteren der mensen ingingen'.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 28 feb 2003 13:44

surfer schreef:Jullie moeten Genesis 6 ook goed lezen. Daar wordt gezegd dat er al reuzen waren, voordat de zonen Gods tot de dochteren der mensen ingingen en kinderen baarden.

4 In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.
klopt. Toch blijft het een rare formulering, God zonen die 'tot de dochteren der mensen ingingen'.

Volgens mij wordt dat nu juist niet gezegd in deze tekst! Er staat niet toen maar als... wel een verschil. Hoe staat het eigenlijk in het hebreeuws?
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 28 feb 2003 17:34

In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.

Dat als slaat op daarna niet op in die dagen

Simson

Berichtdoor Simson » 02 mar 2003 14:18

Er waren ook kinderen va Enan.
6 Vingers aan handen en 6 tenen aan voeten. Die moeten ook ontzettend groot geweest zijn!

Mzzl,

Simson (die ook zijn mannetje stond)

Terug naar “Archief”