www.DsHuisman.nl

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

try

Berichtdoor try » 14 dec 2004 21:22

Ik vermoed, dat er achter deze website een een lang gekoesterd verlangen zit, om de preken van deze predikant weer eens wat nadrukkelijker onder de aandacht te brengen.
Binnen het geheel van de Ger.Gem. heeft ds. Huisman namenlijk altijd een wat bijzondere plaats ingenomen, en wel als één van de meest krachtige en opwekkende Christuspredikers. De Ger.Gem. heeft eigenlijk altijd twee liggingen gehad. Ds. Huisman was de meest markante vertegenwoordiger van de stroming, die een sterk appelerende prediking voorstaat en het welmenend aanbod van genade het meest ruim predikte. Voor die positie is hij zelf echter gedurende zijn predikambt vele malen als dissident of als afwijkende verkondiger gestuit op tegenstand van 'hogerhand', mocht hij in veel gemeenten niet voorgaan en zijn zijn meest direkte predikaties ook niet uitgegeven en daarom niet bekend. Ik hoop ze in de loop van de tijd via http://www.dshuisman.nl weer tegen te komen.
Het zou, vanwege dit gegeven de moeite lonen om weer eens diepgaand op zijn wijze van prediking in te gaan en daarop te bezinnen. Ook deze prediking was eens Ger.Gem.prediking. Ruim, krachtig en tot waarachtige bekering van zeer velen.
Ik denk dat het de samenstellers van deze website hierom gaat.

try

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 15 dec 2004 10:24

Ik vermoed, dat er achter deze website een een lang gekoesterd verlangen zit, om de preken van deze predikant weer eens wat nadrukkelijker onder de aandacht te brengen.

Ik denk het ook. Je kunt behoorlijk goed merken dat de oprichters van de site 'fans' van ds. Huisman waren. Alleen al om een site met preken van ALLEEN Huisman te maken. En, zoals ik al opmerkte, blijkt het bijvoorbeeld ook goed uit de biografie.

Omdat mensen dat interessant vinden? Omdat het iets zegt over de schrijver zelf en wellicht iets over zijn manier van preken? Omdat mogelijkerwijs iets over zijn bekering en roeping in staat? Iets van hoe God zondaren tot zich roept?

't Zal best. Maar de biografie vind ik meer een ode op Huisman dan dat ik het stichtelijk vind. Alleen al vraag ik me af wat die brief voor functie heeft... Als het goede preken zijn, en dat zijn het!, heeft het dit helemaal niet nodig.

Ik van Paulus, en ik van Apollos en ik van Cefas en ik van Christus, 1 Kor. 1:12-13. Daar stinkt het een beetje naar. Heb ik duizendmaal liever een site als prekenweb.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 dec 2004 14:04

Het zou mijns inziens een stuk praktischer zijn als elke dominee gewoon met naam en toenaam op het web te vinden zou zijn ipv dat we ons door allerlij prekenweb.nl prekennet.com prediking.nl preek.com kerkpreek.org -achtige dingen heen moeten worstelen.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 dec 2004 23:04

Ik ben zijdelings betrokken bij het prekenweb initiatief.

dat de site van ds Huisman apart is gezet heeft een aantal redenen.

1. De initiatief nemers van prekenweb zijn niet die van dshuisman.nl.

2. De initiatief nemers van prekenweb leveren alleen de techniek, inhoudelijk hebben ze geen enkele bevoegdheid over de site. Die ligt bij de initiatief nemers van dshuisman.nl.

3. De site van ds huisman bestaat niet alleen uit preken, maar ook uit lees preken, een biografie en een ander contact persoon. Zeker de leespreken geven op prekenweb meer aandacht. Prekenweb zoekt naar evenwicht en wil op geen enkele wijze verkeerde indruk wekken dat ze sommige predikanten meer waarderen dan andere. Dat niet alle ds uit de GG op prekenweb staan komt door het feit dat een aantal predikanten geen toestemming hebben gegeven om hun preken op prekenweb te zetten. Dat is het enige criteria, er moet toestemming zijn van de predikant of zijn nabestaanden.

4. Prekenweb "leent" alleen de preken. En in de toekomst slechts een selectie. Er zullen in de toekomst namelijk honderden preken van ds Huisman worden toegevoegd op de site. Prekenweb wil graag enig evenwicht tussen het aantal preken van de verschillende predikanten.

5. ik vind de site geen ode aan ds huisman. Ik vind dat eigenlijk onterechte kritiek. We leren op school ook over luther en calvijn. Ik wil niet zeggen dat ds huisman dezelfde invloed heeft als luther en calvijn, maar ze hebben een ding wel gemeen het zijn mensen. Ook hadden ze alle drie een boodschap. En ik denk dat juist dat naar voren komt in de biografie. van enige mensenverheerlijking is geen sprake.

Heel verdrietig voor zijn nabestaanden maar een eeuwige vreugde voor ds Huisman zelf, vanmiddag mocht hij zijn Maker en Formeerder ontmoeten. Hij is niet meer, maar ik hoop dat zijn preken nog voor velen tot zegen mogen zijn.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 16 dec 2004 12:05

Ds. Lambertus Huisman is overleden! Zoals ik op OSW al zei: nou is hij écht thuis!!

Zie het RD.

POTCHEFSTROOM - Ds. L. Huisman, emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten, is woensdag overleden. De predikant was 78 jaar.
.
Lambertus Huisman werd op 3 oktober 1926 geboren te Nieuw-Beijerland. Ds. Huisman diende zijn eerste gemeente, Vlaardingen, van 1961 tot 1973. Van 1973 tot 1989 was hij zendingspredikant van Vlaardingen. In die periode werkte hij als zendeling in Bophutatswana (Zuid-Afrika). Onder meer gaf ds. Huisman op de bijbelschool ”Sekolo sa Mojadi” (School van de Zaaier) te Mareetsane les aan toekomstige evangelisten.
.
Vanaf 1990 diende hij de gemeente van Terneuzen. Op 24 april 1995 verleende de classis Middelburg hem eervol emeritaat, waarna hij opnieuw naar Zuid-Afrika vertrok. Sedertdien woonde de predikant in Potchefstroom. Ds. Huisman wordt maandag te Potchefstroom begraven.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 dec 2004 12:41

Mijn condeleance's voor de nabestaanden.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

overleden

Berichtdoor Dikberkhout » 16 dec 2004 14:49

Ik wilde het nieuws ook op refoweb plaatsen, maar dat hoeft niet meer.

Mijn condoleances voor de nabestaanden. Hopelijk komt er een condoleanceregister op www.dshuisman.nl. Graag had ik de begrafenis bijgewoond, maar dat is wel wat ver.

De kritiek dat de naam van de website persoonsverheerlijking inhoudt vind ik werkelijk belachelijk. Als er gekozen was voor een algemenere titel, als bijvoorbeeld www.prekenweb.nl had iedereen weer commentaar gehad dat de vlag de lading niet dekt. Door de naam van de website te beperken tot de auteur is juist de nodige bescheidenheid in acht genomen. Of zou www.gereformeerdepreken.nl niet onbescheiden zijn geweest?? Anders krijg je net zoiets als bij de Saambinder. De naam en inhoud komen niet overeen.

Natuurlijk is het duidelijk dat de intitiatiefnemers de prediking van ds. L. Huisman zegenrijk hebben gevonden. Daar is niets mis mee. Ik hoop dat aanstaande zondag in veel leesdiensten een preek van hem zal worden gelezen. Er is geen enkele bijbelse grond voor het idee dat preken van wat minder talentvolle sprekers net zo vaak gehoord/gelezen moeten worden als die van begenadigde sprekers. Zo heeft ieder de hem van God gegeven gaven. Ik zie niet in wat daar mis mee is.

Daar komt bij dat de Gereformeerde Gemeenten sinds 1980 wel aan het veranderen zijn. Dat -zoals ds. Moerkerken altijd zegt- er met 1920 niet zo veel verschil is kan daaraan niet afdoen, hoewel ik betwijfel of het waar is. Het verschil met 1965 is namelijk wel heel groot. Voor het juiste evenwicht is het goed dat de gereformeerde stroming binnen de Gereformeerde Gemeenten wat meer nadruk krijgt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 dec 2004 17:14

ja, helaas.!!!

Ik bemerk dan ook zeker twee groepen binnen de gergem.

The_Pim
Mineur
Mineur

Re: overleden

Berichtdoor The_Pim » 16 dec 2004 17:32

Dikberkhout schreef:Mijn condoleances voor de nabestaanden. Hopelijk komt er een condoleanceregister op www.dshuisman.nl.

Zie: http://www.dshuisman.nl/
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 16 dec 2004 23:49

Evelien schreef:Ik bemerk dan ook zeker twee groepen binnen de gergem.

Ja, ik ook, maar ik kan mezelf niet tot een groep rekenen. :roll:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 dec 2004 12:28

caprice schreef:
Evelien schreef:Ik bemerk dan ook zeker twee groepen binnen de gergem.

Ja, ik ook, maar ik kan mezelf niet tot een groep rekenen. :roll:

is dat een steekonderwater???? (of wou je een andere discussie uitlokken?)

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 17 dec 2004 13:06

jacobH schreef:[snip]
5. ik vind de site geen ode aan ds huisman. Ik vind dat eigenlijk onterechte kritiek. We leren op school ook over luther en calvijn. Ik wil niet zeggen dat ds huisman dezelfde invloed heeft als luther en calvijn, maar ze hebben een ding wel gemeen het zijn mensen. Ook hadden ze alle drie een boodschap. En ik denk dat juist dat naar voren komt in de biografie. van enige mensenverheerlijking is geen sprake.

Volledig mee eens, en ik zou er nog aan toe willen voegen dat bijvoorbeeld diverse scholen ook naar een persoon zijn vernoemd: Gomarus, Fruijtier, Steenblok, Lodenstein, Sandt.... en ook daar heb ik geen problemen mee.

Trouwens, ik geloof dat als het adres bijv. http://home.wanadoo.nl/~dshuisman zou zijn, je er niemand over zou horen.

jacobH schreef:Heel verdrietig voor zijn nabestaanden maar een eeuwige vreugde voor ds Huisman zelf, vanmiddag mocht hij zijn Maker en Formeerder ontmoeten. Hij is niet meer, maar ik hoop dat zijn preken nog voor velen tot zegen mogen zijn.

Ben benieuwd, ik had nog nooit van hem gehoord, ik ga zeker eens luisteren/lezen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 dec 2004 10:42

Vandaag wordt hij begraven!

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 21 dec 2004 10:20

POTCHEFSTROOM - Op de algemene begraafplaats te Potchefstroom (Zuid-Afrika) is maandag ds. L. Huisman begraven.

Ds. Huisman, emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten, bereikte de leeftijd van 78 jaar. Hij overleed vorige week woensdag. Voorafgaande aan de rouwdienst werd naar Zuid-Afrikaans gebruik namens de weduwe, A. H. Huisman, haar kinderen en kleinkinderen, de begrafenisbrief voorgelezen.

Ds. J. M. Kleppe, emeritus predikant te Apeldoorn, ging voor in de rouwdienst in de gereformeerde kerk te Potchefstroom-Oost. Hij preekte over Psalm 9: 10 en 11: „En de Heere zal een Hoog Vertrek zijn voor de verdrukte, een Hoog Vertrek in tijden van benauwdheid. En die Uw Naam kennen, zullen op U vertrouwen, omdat Gij, Heere, niet hebt verlaten, degenen die U zoeken.”

Na de dienst sprak G. Treuren een ”Woord ter nagedachtenis” uit. Treuren was voorzitter van de kerkenraad van de gereformeerde gemeente te Vlaardingen, in de periode dat ds. Huisman daar predikant was (1961-1973). Ds. W. Vergeer, de plaatselijke predikant van de gereformeerde kerk te Potchefstroom, sprak een dankwoord uit. Aan het graf sprak ds. Kleppe.
Hartelijke groeten,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Terug naar “Archief”