licht en de schepping

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

licht en de schepping

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 dec 2004 08:25

zoals veel mensen hier weten sta ik voor de klas. Ik heb een groep zeven. Een zeer slimme knul die veel weet vraag veel verduidelijking en verdieping. Vragen waar ik nog nooit op ben gekomen. Vandaar deze vraag ook.
IK was aan het vertellen over licht, over de schepping. De eerste dat maakte God scheiding tussen licht en donker. Tweede dag etc. Derde dag maakte hij de zon en de maan en de sterren.

De vraag van de leerling en nu ook van mij, als er geen zon was, waar kwam dan dat licht vandaan. Wij geloven dat, wanneer de zon er niet is, er geen licht is. Hoe kan dat? wie kan dit verklaren?

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 16 dec 2004 08:46

Zo'n wijsneus was ik dus ook... ;)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 dec 2004 10:20

Jozua 10:13 - "En de zon stond stil, en de maan bleef staan, totdat zich het volk aan zijn vijanden gewroken had. Is dit niet geschreven in het boek des oprechten? De zon nu stond stil in het midden des hemels, en haastte niet onder te gaan omtrent een volkomen dag."
Als je dit gelooft, moet het toch niet moeilijk zijn om ook te geloven dat het al licht was voordat de zon er was? :)

Ik geloof zelf in een schepping via de oerknal, en zie het scheppingsverhaal (of de scheppingsverhalen) uit Genesis als symbolisch.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 dec 2004 10:23

Als er staat dat er licht was voordat de zon er was, dan is dat gewoon zo, want het staat in Gods Woord.

Collateral schreef:Ik geloof zelf in een schepping via de oerknal, en zie het scheppingsverhaal (of de scheppingsverhalen) uit Genesis als symbolisch.

Op wat voor gronden geloof je dit?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 dec 2004 10:30

Het feit dat dit wetenschappelijk is aangetoond.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 dec 2004 10:35

Ik denk dat we dit niet uit kunnen leggen, maar dat we het gewoon moeten geloven.
Moeilijk voor ons, omdat wij alles wille kunnen beredeneren, maar goed, begrijpen we dan wel dat God de zon kon maken? Nee toch? Dat geloven we toch ook gewoon?

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 16 dec 2004 10:37

Optimatus schreef:Het feit dat dit wetenschappelijk is aangetoond.

oke
maar: hoe kan niets ontploffen?
als er nog niks was kan er ook geen ontploffing komen
want een knal/ ontploffing is het gevolg van een chemische reactie
en daar zijn toch echt stoffen voor nodig
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 dec 2004 10:44

de_bisschop schreef:

oke

Het lukt al snel om off-topic te gaan hier...

caprice

Berichtdoor caprice » 16 dec 2004 10:44

Wat is wetenschappelijk aangetoond? Dat apenverhaal?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 dec 2004 11:03

caprice schreef:Als er staat dat er licht was voordat de zon er was, dan is dat gewoon zo, want het staat in Gods Woord.

Zo redeneerde men ook toen men geleerden in de ban deden of zelfs vermoordden die dingen beweerden als "De aarde draait om de zon en niet de zon om de aarde."

Collateral schreef:Ik geloof zelf in een schepping via de oerknal, en zie het scheppingsverhaal (of de scheppingsverhalen) uit Genesis als symbolisch.

Op wat voor gronden geloof je dit?

Inderdaad.

de_bisschop schreef:

oke

Over de oorsprong van de oerknal is weinig te zeggen. Er zijn wel theorieën dacht ik, zoals het scheiden van materie en antimaterie uit niets, waardoor materie 'verschijnt'. Ook kun je materie wellicht zien als een speciale vorm van 'samengeperste' energie.
Hoe dan ook, het feit dat we het (nog niet) begrijpen betekent niet dat het niet kan. Overigens lost het geloven in God deze vragen niet op. De vragen over het ontstaan van het universum blijven gewoon staan, en je krijgt dan ook nog de vraag "Waar komt God vandaan?"

caprice schreef:

Wat is wetenschappelijk aangetoond? Dat apenverhaal?

Haha, je doelt wellicht op evolutie. 1) Evolutie heeft niks met de oerknal te maken, en 2) het feit dat je evolutie een 'apenverhaal' noemt toont aan dat je waarschijnlijk vol zit met valse vooroordelen en er niks van hebt begrepen.

Misschien gaat het zo idd een beetje offtopic, maar ik zie wel enige relevantie. Wat het topic betreft: het draait gewoon om geloven. Als je dingen wetenschappelijk verklaard wil hebben kom je er niet uit.
Laatst gewijzigd door Collateral op 16 dec 2004 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel
Mineur
Mineur

Re: licht en de schepping

Berichtdoor Michel » 16 dec 2004 11:06

paprikameisje2 schreef:zoals veel mensen hier weten sta ik voor de klas. Ik heb een groep zeven. Een zeer slimme knul die veel weet vraag veel verduidelijking en verdieping. Vragen waar ik nog nooit op ben gekomen. Vandaar deze vraag ook.
IK was aan het vertellen over licht, over de schepping. De eerste dat maakte God scheiding tussen licht en donker. Tweede dag etc. Derde dag maakte hij de zon en de maan en de sterren.

De vraag van de leerling en nu ook van mij, als er geen zon was, waar kwam dan dat licht vandaan. Wij geloven dat, wanneer de zon er niet is, er geen licht is. Hoe kan dat? wie kan dit verklaren?

Tja, ik zie het zo: hoe God de wereld geschapen heeft, is voor ons onbegrijpelijk. Welke verklaring we dan ook hebben voor het feit dat de Here eerst scheiding tussen licht en donker maakte voordat Hij de zon, maan en sterren maakte, het is en blijft onbegrijpelijk. In dit geval moeten we denk ik gewoon God op Zijn Woord geloven... :)

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 16 dec 2004 11:51

Lees eens Johannes 1 over God en licht.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 16 dec 2004 12:35

Lees dan meteen ook 1 Joh 1:5.
Waar G.d is, is Licht
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johanna
Verkenner
Verkenner

Re: licht en de schepping

Berichtdoor Johanna » 16 dec 2004 12:52

paprikameisje2 schreef:zoals veel mensen hier weten sta ik voor de klas. Ik heb een groep zeven. Een zeer slimme knul die veel weet vraag veel verduidelijking en verdieping. Vragen waar ik nog nooit op ben gekomen. Vandaar deze vraag ook.

Hier is wel het een en ander over te vinden op internet. Het gaat hier om twee verschillende soorten licht. Er staat iets over op de volgende site bij de kanttekeningen: http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Gn1.htm
Succes met je zoektocht.

Johanna

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 16 dec 2004 16:57

Sjaan schreef:Lees eens Johannes 1 over God en licht.

Of deze:

Openbaring 21 schreef:23 En de stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in dezelve zouden schijnen; want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars.
24 En de volken, die zalig worden, zullen in haar licht wandelen; en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid en eer in dezelve.
25 En haar poorten zullen niet gesloten worden des daags; want aldaar zal geen nacht zijn.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Terug naar “Archief”