Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Bij ons, PKN Berkenwoude, 800 leden (helft van het dorp) en met bijna 200 zitplaatsen, is het zo dat gasten hartelijk welkom worden geheten door zowel de ontvangend ouderling als gemeenteleden. In de OK Schoonhoven is het niet anders (al doet de dienstdoend koster het welkomswerk, gemeenteleden komen altijd naast nieuwelingen zitten omdat de liturgie nogal complex is)
Theo de Koning schreef:Staan wij als Refo-gemeente echt open voor de ontvangst van buitenkerkelijken, of zijn wij een cultuurtje op zichzelf geworden.
scape schreef:Marnix schreef:Weet je van welke kerk die man lid was?
Nee, in ieder geval wel lid van een gemeente die in het besef leeft dat een ieder die geen lid is als buitenkerkelijk wordt beschouwd.
peace, scape
jas schreef:Optimatus schreef:Bij ons, PKN Berkenwoude, 800 leden (helft van het dorp) en met bijna 200 zitplaatsen, is het zo dat gasten hartelijk welkom worden geheten door zowel de ontvangend ouderling als gemeenteleden. In de OK Schoonhoven is het niet anders (al doet de dienstdoend koster het welkomswerk, gemeenteleden komen altijd naast nieuwelingen zitten omdat de liturgie nogal complex is)
Ik zou dat nou als gast weer niet prettig vinden, al die heisa. Laat mij maar gewoon in een hoekje achterin de kerk zitten. Ik haat het om in de kijkerd te lopen.
Marnix schreef:scape schreef:Marnix schreef:Weet je van welke kerk die man lid was?
Nee, in ieder geval wel lid van een gemeente die in het besef leeft dat een ieder die geen lid is als buitenkerkelijk wordt beschouwd.
peace, scape
Kijk en dan kom je bij de Deur en zo uit... dat is heel anders dan normale evangelische kerken... Je kunt op dergelijke "extreme gevallen" geen hele evangelische kerken veroordelen alsof het gevaar dat ze zich als enige ware kerk zien in de hele evangelische richting aanwezig is.
Andre schreef:Ik zou pleiten, om mee te beginnen, een degelijk gemeente-WORDEN project.
(dus niet een gemeente-zijn project)
Dus echt van binnenuit de discussie beginnen te voeren, als het gaat om hoe staan wij als GEMEENTE (éénheid) in de stad/dorp/buurtschap, whatever.
En dan niet zoals Radio iedereen kent in zijn gemeente, in de trant van, heb ie den zien rie'en, moei kiekk'n wat 'n mooie wage'n hé hef.
Maar echt in gesprek gaat met elkaar over je PERSOONLIJK geloof.
Daarna kun je naar mijn bescheiden mening pas een uitstraling naar buiten hebben.
Marnix schreef:Ja maar als je niet zo snel een bijbelboek kan vinden en omdat er zoveel verschillende liedboeken zijn (zoals bij mij in de kerk) niet weet welke bundel je nu weer moet hebben, dan is het wel fijn als iemand je daarbij even helpt.
Marnix schreef:Of voor een beamer![]()
Wij hebben overigens geen opwekkingsbundel in de kerk hoor
Marnix schreef:Of voor een beamer![]()
Wij hebben overigens geen opwekkingsbundel in de kerk hoor
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten