Openstaan voor buitenkerkelijken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 14 dec 2004 19:04

Ik vind dat Refoweb als community best open staat voor buitenkerkelijken. ;)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 23:15

Optimatus schreef:Bij ons, PKN Berkenwoude, 800 leden (helft van het dorp) en met bijna 200 zitplaatsen, is het zo dat gasten hartelijk welkom worden geheten door zowel de ontvangend ouderling als gemeenteleden. In de OK Schoonhoven is het niet anders (al doet de dienstdoend koster het welkomswerk, gemeenteleden komen altijd naast nieuwelingen zitten omdat de liturgie nogal complex is)

Ik zou dat nou als gast weer niet prettig vinden, al die heisa. Laat mij maar gewoon in een hoekje achterin de kerk zitten. Ik haat het om in de kijkerd te lopen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Re: Openstaan voor buitenkerkelijken

Berichtdoor André » 14 dec 2004 23:52

Theo de Koning schreef:Staan wij als Refo-gemeente echt open voor de ontvangst van buitenkerkelijken, of zijn wij een cultuurtje op zichzelf geworden.

Ik zou pleiten, om mee te beginnen, een degelijk gemeente-WORDEN project.
(dus niet een gemeente-zijn project)
Dus echt van binnenuit de discussie beginnen te voeren, als het gaat om hoe staan wij als GEMEENTE (éénheid) in de stad/dorp/buurtschap, whatever.
En dan niet zoals Radio iedereen kent in zijn gemeente, in de trant van, heb ie den zien rie'en, moei kiekk'n wat 'n mooie wage'n hé hef.
Maar echt in gesprek gaat met elkaar over je PERSOONLIJK geloof.
Daarna kun je naar mijn bescheiden mening pas een uitstraling naar buiten hebben.

(kan dr ook niets aan doen dak een jaar in Rijssen heb gewerkt 8) )

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 15 dec 2004 09:52

third place

een interessant artikel over de huidige hectische maatschappij en de plakken van onthaasting. De kerk zou hierin een belangrijke rol in kunnen spelen. Er is echter een probleem, de kerk past zich niet aan en gaat niet mee met de maatschappij: Stel de kerk is als je local relax-eet-koffie-plek.

Imagine the unlocking of the doors.
Imagine the re-emergence of church interiors as public spaces in the city.
Imagine if the worship installations could stay up all the time.
Imagine your local church building as an open-doored hangout.
Imagine sofas, visuals, newspapers, books, food, drink.
Imagine a church with good coffee.
Imagine a church with plenty of places to plug in your laptop.
Imagine opening hours 10am to midnight.
Imagine spiritual resources and personal space available at all times.
Imagine a place to work, rest and pray.

peace, scape

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2004 15:17

scape schreef:
Marnix schreef:Weet je van welke kerk die man lid was?

Nee, in ieder geval wel lid van een gemeente die in het besef leeft dat een ieder die geen lid is als buitenkerkelijk wordt beschouwd.

peace, scape

Kijk en dan kom je bij de Deur en zo uit... dat is heel anders dan normale evangelische kerken... Je kunt op dergelijke "extreme gevallen" geen hele evangelische kerken veroordelen alsof het gevaar dat ze zich als enige ware kerk zien in de hele evangelische richting aanwezig is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2004 15:21

jas schreef:
Optimatus schreef:Bij ons, PKN Berkenwoude, 800 leden (helft van het dorp) en met bijna 200 zitplaatsen, is het zo dat gasten hartelijk welkom worden geheten door zowel de ontvangend ouderling als gemeenteleden. In de OK Schoonhoven is het niet anders (al doet de dienstdoend koster het welkomswerk, gemeenteleden komen altijd naast nieuwelingen zitten omdat de liturgie nogal complex is)

Ik zou dat nou als gast weer niet prettig vinden, al die heisa. Laat mij maar gewoon in een hoekje achterin de kerk zitten. Ik haat het om in de kijkerd te lopen.

Ja maar als je niet zo snel een bijbelboek kan vinden en omdat er zoveel verschillende liedboeken zijn (zoals bij mij in de kerk) niet weet welke bundel je nu weer moet hebben, dan is het wel fijn als iemand je daarbij even helpt... Dat kan degene die naast hem/haar zit natuurlijk gewoon doen... daar hoef je geen speciale mensen voor te hebben.

Het belangrijkste is dat je na afloop eens met zo iemand doorpraat, eventueel hem uitnodigt voor een kop koffie in de kerk of thuis... Wat voorkomen moet worden is dat zo iemand met een hoop vragen naar huis gaat.... want in de gemeente zijn genoeg mensen die naar de vragen kunnen luisteren en allicht antwoord er op kunnen geven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 15 dec 2004 16:43

Marnix schreef:
scape schreef:
Marnix schreef:Weet je van welke kerk die man lid was?

Nee, in ieder geval wel lid van een gemeente die in het besef leeft dat een ieder die geen lid is als buitenkerkelijk wordt beschouwd.

peace, scape

Kijk en dan kom je bij de Deur en zo uit... dat is heel anders dan normale evangelische kerken... Je kunt op dergelijke "extreme gevallen" geen hele evangelische kerken veroordelen alsof het gevaar dat ze zich als enige ware kerk zien in de hele evangelische richting aanwezig is.

Si, ik doelde ook niet direct op evangelische kerken ofzo. Het was meer een confronterende gebeurtenis die ik vorige week had. misschien dat ik je wat ongelukkig gequote had.

peace, Scape

Theo de Koning

Re: Openstaan voor buitenkerkelijken

Berichtdoor Theo de Koning » 15 dec 2004 23:13

Andre schreef:Ik zou pleiten, om mee te beginnen, een degelijk gemeente-WORDEN project.
(dus niet een gemeente-zijn project)
Dus echt van binnenuit de discussie beginnen te voeren, als het gaat om hoe staan wij als GEMEENTE (éénheid) in de stad/dorp/buurtschap, whatever.
En dan niet zoals Radio iedereen kent in zijn gemeente, in de trant van, heb ie den zien rie'en, moei kiekk'n wat 'n mooie wage'n hé hef.
Maar echt in gesprek gaat met elkaar over je PERSOONLIJK geloof.
Daarna kun je naar mijn bescheiden mening pas een uitstraling naar buiten hebben.

Ik denk inderdaad dat wij daar ook vaak veel te angstig voor zijn om met elkaar over het PERSOONLIJK geloof te spreken. We praten wel over geloof (of gaat het meer over dominees?!?!?) maar praten over geloof is nog geen praten uit het geloof. Is Christus nu alles voor mij persoonlijk of is Hij het niet? Zonder het levend geloof in Christus zien wij ook onze naaste niet als iemand die zonder Christus niet kan sterven. Dan wordt dit alleen een droge theorie die niets uitstraald!

Laat ik daarom voor iedereen PERSOONLIJK eindigen in dit bericht: WIE IS CHRISTUS VOOR JE??

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 23:36

Marnix schreef:Ja maar als je niet zo snel een bijbelboek kan vinden en omdat er zoveel verschillende liedboeken zijn (zoals bij mij in de kerk) niet weet welke bundel je nu weer moet hebben, dan is het wel fijn als iemand je daarbij even helpt.

Alleen al daarom zou je tegen opwekkingsliederen zijn. :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2004 23:37

Of voor een beamer :mrgreen:

Wij hebben overigens geen opwekkingsbundel in de kerk hoor ;)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 dec 2004 01:35

Marnix schreef:Of voor een beamer :mrgreen:

Marnix, hoe komt het dat die banner van jou niet werkt?
ah, gerepareerd.
Laatst gewijzigd door jas op 16 dec 2004 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

goed stukkie

Berichtdoor suus_ » 16 dec 2004 21:58

ik vind dat je goed de werkelijkheid weer geeft.
:wink:
hoe stralen wij ons geloof uit?? aleen door kleding?? of ook je gehele houding?

de houding van mensen uit de kerk is denk ik vrij afstotend als je voor het eerst van je leven in een kerk komt (bij ons althans wel!)
:x
toch zijn de folders wel belangrijk. maar nog belangrijker is om een gesprek met onkerkelijken aan te gaan !!

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 17 dec 2004 11:19

Marnix schreef:Of voor een beamer :mrgreen:

Nee, maar jij en ik weten dat dat ook niet lang meer zal duren :(

Affijn, als je bij ons de kerk binnenstapt, wordt je in ieder geval begroet door 2 mensen met een bordje 'welkom' op hun borst gespeld. Deze zullen je dan wegwijs maken, eventueel een bijbel+kerkboek+liedbundel+nog een liedbundel geven (GKV dus ;)). Echter, laatst was er dus ook iemand in de kerk, die waarschijnlijk nog nooit in een kerk was geweest (zo leek het tenminste). Je zag haar bij elke psalm/lezing weer bladeren en zoeken. Ze keek op 't laatst een beetje verwilderd uit haar ogen. Wel jammer op zich, eigenlijk zou ze gewoon een keertje 'begeleid' moeten worden. Ik heb haar daarna nog 1 keer in de kerk gezien, en sindsdien niet meer. Moeilijk allemaal...

Terug naar “Archief”