FrankB schreef:Paulus is degene die van het "evangelie van Jezus" een "evangelie over Jezus" heeft gemaakt. Zonder Paulus zou het christendom vandaag de dag wellicht niet eens meer bestaan hebben. Of het christendom zoals wij dat praktizeren inderdaad het geloof is dat Jezus voor ogen had waag ik echter te betwijfelen.
Nog wat feiten:
Marcion (geen Jood) beweerde dat de G-d van het O.T. een andere was dan Die van het N.T. Paulus was het die de waarheid verkondigde, en te Joodse werken al Judas, Jakobus, Petrus 1,2 en Opebaring behoorden niet tot de canon volgens hem. Later is deze ketterij bijgesteld en vinden we de brieven toch weer terug benevens het boek Openbaring.
Toch zijn er vele brieven en Evangelien verborgen/verloren geraakt(?)
Desalnietemin zijn er dus toch ook veel niet Paulinische werken bewaard gebleven.
Petrus zei in 1 van zijn brieven dat het werk van Paulus moeilijk is te verstaan. Veel christenen leggen ze door een foutieve vertaling, of door een verkeerde traditie van visie op het gedachtengoed van Paulus, die brieven foutief uit. Paulus was veel minder afwijkend en Grieks als men vaak voordoet. H.J. Schonfield , een Joodse man die geloofde in Jesjoea als zijnde Masjiach, heeft betracht Paulus in zijn Joodse context te schetsen in zijn stevig onderbouwde boek "The Jew of Tarsus" (1946). Paulus visie is veel rabbijnser dan menig een zou vermoeden. W.D. Davies heeft er in 1948 een goed boek over geschreven: "Paul and Rabbinic Judaism". Daar brengt hij de uitleg weer in de context waarin hij hoort!
Dat het "christendom" (m.i. multi-interpretabele term trouwens, is er werkelijk zoveel samenhang onder die institutionele noemer, incluis alle verwording en dwaalbewegingen?) niet meer de oorspronkelijke leer van Jesjoea reflecteerd heeft meer te maken met het monopoly dat enige niet Joden meende te moeten nemen aan concilietafels, zijnde een goedkope machtsgreep mogelijk door het bestuursvacuum ontstaan door de diaspora van hun oorspronkelijke leraren, nml hun broers uit de besnijdenis.
Sam