Tradities mogen niet meer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Tradities mogen niet meer?

Berichtdoor André » 15 dec 2004 14:59

Elders las ik het volgende:
Alex Leusink schreef:Traditie mag niet meer, dat lijkt tegenwoordig een verschijnsel te zijn dat geassocieerd wordt met geestelijke doodsheid.

Ik denk idd dat je persoonlijke geloof eronder kan lijden, in de trant van zo hoort het toch........
Waarom zouden we nog verder nadenken als onze kerkenraad dit voor ons heeft uitgezocht jaren terug.

Mijn vraag is zijn er ook mensen van deze kerkgenootschappen die iets willen/kunnen vertellen over hun persoonlijke band met God?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Re: Tradities mogen niet meer?

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 15:02

Andre schreef:Elders las ik het volgende:
Alex Leusink schreef:Traditie mag niet meer, dat lijkt tegenwoordig een verschijnsel te zijn dat geassocieerd wordt met geestelijke doodsheid.

Ik denk idd dat je persoonlijke geloof eronder kan lijden, in de trant van zo hoort het toch........
Waarom zouden we nog verder nadenken als onze kerkenraad dit voor ons heeft uitgezocht jaren terug.

Mijn vraag is zijn er ook mensen van deze kerkgenootschappen die iets willen/kunnen vertellen over hun persoonlijke band met God?

Ik zie het verband hebben van tradities/een persoonlijke band met God hebben niet helemaal als je het niet erg vindt...
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 15:05

Ja, dat vind ik wel erg, en vind ik dus bijzonder triest.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 dec 2004 15:06

Het hebben van tradities sluit niet uit dat je een persoonlijke band met God kunt hebben. Wel leidt het hebben van een persoonlijke band met God tot het afschaffen of niet meer leven naar tradities.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 15:08

Sabra schreef:Het hebben van tradities sluit niet uit dat je een persoonlijke band met God kunt hebben. Wel leidt het hebben van een persoonlijke band met God tot het afschaffen of niet meer leven naar tradities.

Dus als ik het goed begrijp dan staan tradities je geloofsleven volgens jou in de weg??

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 dec 2004 15:09

Ik denk zeker dat bepaalde tradities je geloof in de weg kunnen staan.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 15:10

Kun je het misschien concreet maken?

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 15 dec 2004 15:14

Welke kerkgenootschappen bedoel je eigenlijk? Alle kerkgenootschappen beschikken toch over tradities?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 15:15

Doortje schreef:

Welke kerkgenootschappen bedoel je eigenlijk? Alle kerkgenootschappen beschikken toch over tradities?

De kerkgenootschappen die hier op het forum sterk vertegenwoordigd zijn b.v

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 15:17

Doortje schreef:

Sterker nog, elk mens die gewoontes heeft, barst van de tradities. Een traditie hoeft niet per definitie iets te zijn wat al heel oud is, maar het is een gewoonte die past de persoonlijke levensstijl.

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 15:17

alex leusink schreef:Kun je het misschien concreet maken?

Mijn bedoeling was eigenlijk dat jij ging nadenken en zelf met die concrete dingen kwam, en op die manier de discussie inging.

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 15:20

En mijn hoop is dan dat we pagina's verder ook aan persoonlijk geloof toekomen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 dec 2004 15:24

Zonder traditie kan de kerk niet bestaan. Paulus begint er al mee : wat ik u verkondigd heb, heb ik ook slechts ontvangen.
Traditie is dat op deze wereld de grote daden van God van ouder op kind worden doorverteld, de eeuwen door. Prachtig is dat!
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Tradities mogen niet meer?

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2004 15:36

alex leusink schreef:
Andre schreef:Elders las ik het volgende:

Ik zie het verband hebben van tradities/een persoonlijke band met God hebben niet helemaal als je het niet erg vindt...

Het risico van tradities is dat het gewoonten worden die je doet om de gewoonte.... Daarom is het best goed om eens tegen tradities in te gaan en dingen eens een keer wat anders te doen dan je altijd gewend bent. Dat wil niet zeggen dat die manier op zich verkeerd is.... alleen als je dingen altijd doet kan er een bepaalde sleur in komen... als je een bos bloemen voor je partner meeneemt is dat heel mooi.... maar als je het iedere dag doet kan het na een jaar zijn dat het jou niet veel meer doet :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 dec 2004 20:11

welke tradities doen jou dan niks meer?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”