Zegenen van het lichaam?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 19:56

Optimatus schreef:
Krully schreef:
Johanna schreef:Ik vond het een mooie dienst. Ik zou ook niet weten wat er mis is met het zegenen van een dood lichaam.

Een arme lege dienst was het, het ging alleen maar een beetje over de prins, niet over God.

Hoe had het dan wel gemoeten?

In een begrafenisdienst mag de overledene best aandacht krijgen. Het ging in deze dienst best "een beetje" over God.
Een rouwdienst is arm als niet geloofd wordt in de opstanding van Christus, en dat was hier het geval. Deze dominee Ter Linden heeft hetzelfde probleem als vroeger onze broeders en zusters in Korinte, de opstanding kunnen ze niet rationeel verklaren. Deze man mag je wel terechtwijzen maar niet afschrijven, net zo min als Paulus de gemeente van Korinte afschreef.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 dec 2004 20:20

In een begrafenisdienst mag de overledene best aandacht krijgen.

de man in de kist heeft er niets aan, want zo de boom valt zo ligt ie. de dominee kan er niks meer aan toevoegen of aan afdoen voor die man (of vrouw natuurlijk) hij moet voor de overlevende preken en hen vermanen, een goede weg voor te zetten. en niet de dode de hemel in te prijzen of iets dergelijks.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2004 20:22

Het À Toi la gloire is een algemeen bekend Christelijk paaslied. Het werd aan het einde gezongen. Lijkt mij toch een teken dat de opstanding van de Heer wel degelijk in de dienst voorkwam.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 20:40

johannes1 schreef:
In een begrafenisdienst mag de overledene best aandacht krijgen.

de man in de kist heeft er niets aan, want zo de boom valt zo ligt ie. de dominee kan er niks meer aan toevoegen of aan afdoen voor die man (of vrouw natuurlijk) hij moet voor de overlevende preken en hen vermanen, een goede weg voor te zetten. en niet de dode de hemel in te prijzen of iets dergelijks.

Alsof de dode nooit geleefd heeft, bedoel je. Ja, zo wordt er wel gepreekt in sommige kerken.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 dec 2004 20:41

ik bedoel die dode heeft er niks meer aan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 21:09

johannes1 schreef:ik bedoel die dode heeft er niks meer aan.

Dat snap ik ook nog wel. Maar als je bij elkaar gekomen bent vanwege iemands overlijden, is het toch logisch dat dat overlijden en het voorafgaande leven niet onvermeld mag blijven? Zeker niet als iemand gelovig gestorven is, dunkt me.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 dec 2004 21:12

blij dat je het snapt maja. dat ie overleden is hoef je niemand te vertellen want dat weten ze al, want daarom zijn ze er. het leven is bij de meeste ook wel bekend, en hoeft daarom niet de hoofdzaak te zijn in zo dienst. je zegt zeker niet als hij gelovig gestorven is. weet je of hij echt geloofde, weet je dat hij er is? en het gaat niet om dat de dode geloofde maar om de nabestaande.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 21:19

johannes1 schreef:blij dat je het snapt maja. dat ie overleden is hoef je niemand te vertellen want dat weten ze al, want daarom zijn ze er. het leven is bij de meeste ook wel bekend, en hoeft daarom niet de hoofdzaak te zijn in zo dienst. je zegt zeker niet als hij gelovig gestorven is. weet je of hij echt geloofde, weet je dat hij er is? en het gaat niet om dat de dode geloofde maar om de nabestaande.

Maar waarom dan een rouwdienst? Je kunt dan net zo goed de eerstvolgende zondag rouw de kerk inbrengen en het daar bij laten. Ik vind je wel een beetje onverschillig, zo van wat maakt het uit, hij is toch dood.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 dec 2004 21:21

het is natuurlijk erg dat hij/zij overleden is, maar de dienst moet niet om hem draaien, maar om Hem en ter vermaning voor ons dat het onze plaats ook had kunnen zijn

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 21:27

johannes1 schreef:het is natuurlijk erg dat hij/zij overleden is, maar de dienst moet niet om hem draaien, maar om Hem en ter vermaning voor ons dat het onze plaats ook had kunnen zijn

Mee eens. Maar het leven van de overledene mag best met dankbaarheid worden aangehaald in de preek.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 23:10

Optimatus schreef:Het À Toi la gloire is een algemeen bekend Christelijk paaslied. Het werd aan het einde gezongen. Lijkt mij toch een teken dat de opstanding van de Heer wel degelijk in de dienst voorkwam.

Volgens mij enkel omdat het het lijflied van de oranjes is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 23:12

Maja de Bij schreef:
johannes1 schreef:blij dat je het snapt maja. dat ie overleden is hoef je niemand te vertellen want dat weten ze al, want daarom zijn ze er. het leven is bij de meeste ook wel bekend, en hoeft daarom niet de hoofdzaak te zijn in zo dienst. je zegt zeker niet als hij gelovig gestorven is. weet je of hij echt geloofde, weet je dat hij er is? en het gaat niet om dat de dode geloofde maar om de nabestaande.

Maar waarom dan een rouwdienst? Je kunt dan net zo goed de eerstvolgende zondag rouw de kerk inbrengen en het daar bij laten. Ik vind je wel een beetje onverschillig, zo van wat maakt het uit, hij is toch dood.

Maja, het ging om het uitspreken van de priesterlijke zegen over een lijk. Ben je daar nu voor, tegen of heb je geen mening?

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 15 dec 2004 00:52

Hm, ik ben niet echt overtuigt door allerhande argumenten die hier rondvliegen. Om eerlijk te zijn vind ik de zegen een mooi gebaar. Of het waarde heeft betwijfel ik, maar ik zie niet echt in waarom dit gebaar verkeerd is. Of de overledene iets aan de zegen heeft hangt ongetwijfeld af van je beeld van wat er na de dood gebeurd.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 01:41

Floefloe schreef:Hm, ik ben niet echt overtuigt door allerhande argumenten die hier rondvliegen. Om eerlijk te zijn vind ik de zegen een mooi gebaar. Of het waarde heeft betwijfel ik, maar ik zie niet echt in waarom dit gebaar verkeerd is. Of de overledene iets aan de zegen heeft hangt ongetwijfeld af van je beeld van wat er na de dood gebeurd.

Waardoor zou je dan wel overtuigd worden?
De zegen is door de gehele Schrift heen, aan het leven verbonden en niet aan de dood. Ik zal enkele tekstplaatsen geven waaruit dit blijkt:
Ps. 128:5; "De Heere zal u zegenen uit Sion, en gij zult het goede van Jeruzalem aanschouwen al de dagen uws levens".
Ps. 6:6; "Want in den dood is Uwer geen gedachtenis; wie zal U loven in het graf?"
Gen. 17:16; "Want Ik zal haar zegenen, en u ook uit haar een zoon geven; ja, Ik zal haar zegenen, zodat zij tot volken worden zal". Zegenen duidt hier op het voorbrengen van leven, nl. een zoon, volken.
Het zegenen van doden is in heel de Bijbel niet terug te vinden en wat mij betreft ook onbegrijpelijk dat iemand die zegt gelovig te zijn, dit dwaas gedoe kan ondersteunen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 dec 2004 08:22

jas schreef:Maja, het ging om het uitspreken van de priesterlijke zegen over een lijk. Ben je daar nu voor, tegen of heb je geen mening?

Zie mijn posting van 13 december 2.07pm

Terug naar “Archief”