De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 16:10

Raido schreef:dat is niet! ik zal even wat schrift en uitleg geven.

De Paasdata

Het joodse Pesach en het christelijke paasfeest kunnen qua tijd ver uiteen liggen.

Het joodse Pesach begint op de avond van de 14e Nisan (omstreeks maart/april). De 14e Nisan valt op de dag dat het volle maan is en in de maand waarvan de 14e dag, van de nieuwe maan af gerekend, valt op of na de lente-equinox.

Het christelijke paasfeest (1e paasdag) begint volgens de christelijke kalender op de eerste zondag na de eerste volle maan vanaf het begin van de lente (20/21 maart). Daardoor kan het christelijke paasfeest in een periode van 34 dagen vallen, van 22 maart tot 25 april. Overigens valt Pasen in de Orthodoxe kerken zoals de Grieks Orthodoxe kerk om de zoveel jaar, dus niet ieder jaar, samen met dat van westerse kerken.

Pasen valt de komende jaren op de volgende data:

* 2004 11 april
* 2005 27 maart
* 2006 16 april
* 2007 8 april
* 2008 23 maart
* 2009 12 april
* 2010 4 april
* 2011 24 april

De kerstdatum heeft daar niks mee te maken..

Dat is wel waar, want die was oorspronkelijk exact 9 maanden na de paasdatum vastgesteld. Ik heb dit allemaal al eerder uitgelegd, jij begint nu opnieuw, ik heb er geen zin in. De literatuur en studiemateriaal zeggen iets anders dan wat jij beweert. Geloof gewoon waar je zin in hebt. Dat doet tegenwoordig toch iedereen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 16:15

I Believe In The Truth! en niet in mensen met 8) op!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Krully
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krully » 14 dec 2004 16:37

johannes1 schreef:bij mij gewoon 2 zondagen, 1 kerstviering van de zondagschool en gewoon eten.

Helemaal mee eens!!! Er is toch geen mooiere dag dan de zondag???Ik wou soms dat het altijd zondag was>>
Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?
Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Wat een troost!!Wat een bemoediging!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2004 18:11

jas schreef:
Raido schreef:dat is niet! ik zal even wat schrift en uitleg geven.

De Paasdata

Het joodse Pesach en het christelijke paasfeest kunnen qua tijd ver uiteen liggen.

Het joodse Pesach begint op de avond van de 14e Nisan (omstreeks maart/april). De 14e Nisan valt op de dag dat het volle maan is en in de maand waarvan de 14e dag, van de nieuwe maan af gerekend, valt op of na de lente-equinox.

Het christelijke paasfeest (1e paasdag) begint volgens de christelijke kalender op de eerste zondag na de eerste volle maan vanaf het begin van de lente (20/21 maart). Daardoor kan het christelijke paasfeest in een periode van 34 dagen vallen, van 22 maart tot 25 april. Overigens valt Pasen in de Orthodoxe kerken zoals de Grieks Orthodoxe kerk om de zoveel jaar, dus niet ieder jaar, samen met dat van westerse kerken.

Pasen valt de komende jaren op de volgende data:

* 2004 11 april
* 2005 27 maart
* 2006 16 april
* 2007 8 april
* 2008 23 maart
* 2009 12 april
* 2010 4 april
* 2011 24 april

De kerstdatum heeft daar niks mee te maken..

Dat is wel waar, want die was oorspronkelijk exact 9 maanden na de paasdatum vastgesteld. Ik heb dit allemaal al eerder uitgelegd, jij begint nu opnieuw, ik heb er geen zin in. De literatuur en studiemateriaal zeggen iets anders dan wat jij beweert. Geloof gewoon waar je zin in hebt. Dat doet tegenwoordig toch iedereen.

Een en ander is veranderd omdat de kerken het westen de kalender van paus Gregorius VII gebruiken en de kerken in het oosten de kalender van Julius Caesar hanteren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 14 dec 2004 19:59

De Paschadatum is reeds in de 2e eeuw door 2 Victor's van Rome gewijzigd, tegen de wil in van de gelovigen uit klein Azie en Syrie (Eusebius, Kerkgeschiedenis 5:24). De Pesachdatum is echter door HASJEM vastgesteld. Mensen kunnen nog zoveel veranderen. Dat is G-ds datum, Zijn gezette tijd. Andere tijden zijn mensen tijden.
Het verbaast mij dat mensen denken dat G-d wel blij zou zijn met het vieren van de geboorte dga van Jesjoea en dat het niets uitmaakt dat dit op een willekeurige of juist samenvallend met een prominente heidense feestdag zou worden verkozen.
Ik vraag mij af hoevelen van wie dit beweren het prettig, betrokken, enz. zouden vinden als hun kennissen, collega's ongeintreseerd in hun echte verjaardag, willekeurig of vastgesteld een keuze voor een andere datum zouden maken en feestvieren. They would be not amused, I suppose.
Clemens van Alexandrie vermeld nog in de 2e eeuw in Stromateis 1:21 dat de geleerden er vanuit gingen dat Hij 25 pachon (Egyptische kalender) - d.i. 20 mei (Juliaanse kalender) geboren was, wat overigens mogelijk overeenkomt met wat in Lukas staat:
"En in de zesde maand werd de engel Gavri'el van God gezonden naar een stad in Galili, genaamd Natsareth; tot een maagd, die ondertrouwd was met een man, wiens naam was Josef, uit het huis van David; en de naam de maagd was Mirjam." (Luk.1:26)
Het Joodse jaar begon met Aviev (Nisan) ergens in maart + 5 a 6 maanden (6e maand) + 9 maanden = ongeveer mei of juni.
Of wordt hier bedoeld de 6e maand van de zwangerschap van de nicht van Mirjam, Elliesjevva (Elisabeth)? Dan moeten we gaan rekenen met haar mans priesterorde, Avvia, de 8e orde (1 Kron.24:10b), elke orde ongeveer 2x 1 week (Josephus zegt 8 dagen - Joodse Historien 7.15:7 [367]; zie voor een week ook Miesjna Ta'anieth 2:6,7) per jaar en dan vanaf begin Nisan, zeg maar eind mei, begin juni + 6 maanden van zwangerschap Elliesjevva eind november, begin december + 9 maanden zwangerschap van Mirjam - eind augustus, begin september. Maar betrof het nu de 2e dienstweek in het jaar, dan minstens een half jaar later (of vroeger, het is maar hoe je het bekijkt), dus rond maart, wat weer overeenkomt met wat Clemens meldt wat andere geleerde hadden berekend: 24 of 25 Pharmoeti (Egyptische kalender) overgezet is dat 18 of 19 april (Juliaanse kalender).
Maar in geen, geen geval december dus!

Sam

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2004 20:13

Wow, daar spreekt iemand met kennis.

Ben je joods-Christelijk?

(even offtopic)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 20:44

Divrei Shmuel schreef:Ik vraag mij af hoevelen van wie dit beweren het prettig, betrokken, enz. zouden vinden als hun kennissen, collega's ongeintreseerd in hun echte verjaardag, willekeurig of vastgesteld een keuze voor een andere datum zouden maken en feestvieren. They would be not amused, I suppose.

Ach kom, dat doen we op koninginnedag toch ook? Als het echt belangrijk was, stond de datum wel in de Bijbel.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 21:16

Krully schreef:
johannes1 schreef:bij mij gewoon 2 zondagen, 1 kerstviering van de zondagschool en gewoon eten.

Helemaal mee eens!!! Er is toch geen mooiere dag dan de zondag???Ik wou soms dat het altijd zondag was>>

Ja, mee eens.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 21:29

Optimatus schreef:Wow, daar spreekt iemand met kennis.

Ben je joods-Christelijk?

(even offtopic)

Ja daar spreekt iemand met kennis, maar hij zegt het zelfde als ik al een paar keer heb gezegt, maar ik ben een heiden dus is mijn mening per definitie verkeerd ;-) Dankje Divrei...

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 21:32

Niet zo negatief, Raido.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 21:37

sorry ;-)

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 17 dec 2004 00:17

Sabra schreef:Daarnaast vind ik het eigenlijk overbodig om speciaal kerst te vieren, als het goed is is het elke dag kerst en wordt er iedere zondag aandacht geschonken aan het werk van Jezus.

Daarnaast vind ik het eigenlijk overbodig om zondag te vieren. Als het goed is is het elke dag zondag en wordt er iedere dag aandacht geschonken aan het werk van Jezus :? :?
Daarnaast vind ik het eigenlijk overbodig om kerken te hebben cq. gebouwen als kerk in te richten. Als het goed is kun je in elk gebouw 'kerk houden' :? :?

maar toch vind ik het zo gek nog niet om de zondag te vieren en om kerkgebouwen te hebben.

Nog andere argumenten om niet 'speciaal kerst te vieren'? :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 dec 2004 00:37

Hobbyist schreef:
Sabra schreef:Daarnaast vind ik het eigenlijk overbodig om speciaal kerst te vieren, als het goed is is het elke dag kerst en wordt er iedere zondag aandacht geschonken aan het werk van Jezus.

Daarnaast vind ik het eigenlijk overbodig om zondag te vieren. Als het goed is is het elke dag zondag en wordt er iedere dag aandacht geschonken aan het werk van Jezus :? :?
Daarnaast vind ik het eigenlijk overbodig om kerken te hebben cq. gebouwen als kerk in te richten. Als het goed is kun je in elk gebouw 'kerk houden' :? :?

maar toch vind ik het zo gek nog niet om de zondag te vieren en om kerkgebouwen te hebben.

Nog andere argumenten om niet 'speciaal kerst te vieren'? :wink:

uhm, omdat er elke dag kindjes geboren worden? :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

kerstdag?

Berichtdoor frekje » 23 dec 2004 19:03

Vieren we dan die kerstdagen wel op de goede dagen? 25 en 26 december waren oorspronkelijk heidense feesten.

Overigens ben ik het helemaal met Hobbyist eens. Eigenlijk zou het iedere dag zondag moeten zijn (niet lezen: niet elke dag werken). En ook het kerst kan beter speciaal gevierd worden omdat als je het elke dag (!) viert het meer een gewoonte wordt volgens mij.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Re: kerstdag?

Berichtdoor Divrei Shmuel » 23 dec 2004 21:28

frekje schreef:Vieren we dan die kerstdagen wel op de goede dagen? 25 en 26 december waren oorspronkelijk heidense feesten.
Leest nijn posting hierboven nog eens.

Sam

Terug naar “Archief”