Raido schreef:dat is niet! ik zal even wat schrift en uitleg geven.
De Paasdata
Het joodse Pesach en het christelijke paasfeest kunnen qua tijd ver uiteen liggen.
Het joodse Pesach begint op de avond van de 14e Nisan (omstreeks maart/april). De 14e Nisan valt op de dag dat het volle maan is en in de maand waarvan de 14e dag, van de nieuwe maan af gerekend, valt op of na de lente-equinox.
Het christelijke paasfeest (1e paasdag) begint volgens de christelijke kalender op de eerste zondag na de eerste volle maan vanaf het begin van de lente (20/21 maart). Daardoor kan het christelijke paasfeest in een periode van 34 dagen vallen, van 22 maart tot 25 april. Overigens valt Pasen in de Orthodoxe kerken zoals de Grieks Orthodoxe kerk om de zoveel jaar, dus niet ieder jaar, samen met dat van westerse kerken.
Pasen valt de komende jaren op de volgende data:
* 2004 11 april
* 2005 27 maart
* 2006 16 april
* 2007 8 april
* 2008 23 maart
* 2009 12 april
* 2010 4 april
* 2011 24 april
De kerstdatum heeft daar niks mee te maken..
Dat is wel waar, want die was oorspronkelijk exact 9 maanden na de paasdatum vastgesteld. Ik heb dit allemaal al eerder uitgelegd, jij begint nu opnieuw, ik heb er geen zin in. De literatuur en studiemateriaal zeggen iets anders dan wat jij beweert. Geloof gewoon waar je zin in hebt. Dat doet tegenwoordig toch iedereen.