De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 12:53

Maja de Bij schreef:
caprice schreef:Lekker belangrijk, hé?

Er is wel een relatie tussen feest en lekker smikkelen:
Nehemia 8:11
Voorts zeide hij tot hen: Gaat, eet het vette, en drinkt het zoete, en zendt delen dengenen, voor welken niets bereid is, want deze dag is onzen Heere heilig; zo bedroeft u niet, want de blijdschap des HEEREN, die is uw sterkte.

Oei. Kortom, het is juist een opdracht om er een feest van te maken en niet sober te zijn... Want de dag is voor God heilig :)

Eigenlijk kan ik me dat best goed voorstellen... stel dat je jarig bent en je geeft een feest maar iedereen doet sober, is somber etc.... ik zou daar niet blij mee zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 dec 2004 13:15

Raido schreef:
Maja de Bij schreef:
Optimatus schreef:Het stalletje volgt na de 4e advent.

Hm, merkwaardig, dat doe ik dus niet. Dat is namelijk rooms. :roll:
tja en aangezien Optimatus Rooms of Oud Katholiek is...

Twee keer mis (in de betekenis van niet correct): ik ben PKN lid, belijdend sinds 1998. :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

kerstboom

Berichtdoor suus_ » 13 dec 2004 16:24

ik moet zeggen dat een kerstboom wel erg gezellig staad in een huiskamer.

maar het heeft niets met kerst (christus) te maken.

zelf zou ik geen kerst boom nemen.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 13 dec 2004 17:06

Marnix schreef:Precies..... Daarin ben ik het helemaal met je eens.

Ik zou overigens nog niet een serenade aan mijn kerstboom brengen hoor... als mensen dat wel gaan doen vraag ik me inderdaad af of het zo verstandig is dat ze een kerstboom hebben :D Als je tegen zo'n ding aan gaat lopen zingen mag je je op zich wel eens een keer gaan laten nakijken.

Toch schijnt praten met je planten goed voor de plant in kwestie te zijn :)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 dec 2004 20:10

Socrates schreef:
Marnix schreef:Precies..... Daarin ben ik het helemaal met je eens.

Ik zou overigens nog niet een serenade aan mijn kerstboom brengen hoor... als mensen dat wel gaan doen vraag ik me inderdaad af of het zo verstandig is dat ze een kerstboom hebben :D Als je tegen zo'n ding aan gaat lopen zingen mag je je op zich wel eens een keer gaan laten nakijken.

Toch schijnt praten met je planten goed voor de plant in kwestie te zijn :)

ik vind praten met klanten veel beter (part-time plantenverkoper :D ).
Het zou misschien kunnen (planten zijn tenslotte levende wezens), maar ik ben vrij sceptisch.

verder heb ik niet het idee dat het brengen van een serenade aan de kerstboom nou direct het geestelijk welzijn van die boom op het oog heeft. als je goed wil zijn voor je kerstboom, moet je hem vooral in het bos laten staan :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 09:15

uh mensen... er zijn ook kunstkerstbomen misschien is dat wel wat...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 14 dec 2004 09:34

Ik weet niet of het al gezegd is, maar persoonlijk vind ik dat een kerstboom niets te maken heeft met de komst van Christus op aarde. Ik denk ook niet dat een kerstboom ook maar iets bijdraagt aan de herinnering aan dat heilsfeit.

Persoonlijk zou ik geen kerstboom in huis halen (al is het alleen al vanwege de zooi die je ervan krijgt, en de kosten van de aankleding), maar als iemand meent daarmee de donkere decemberdagen te kunnen opfleuren, dan moet 'ie dat vooral doen. Ik haal mijn genoegen tijdens deze dagen echter veel meer uit de goede gesprekken met vrienden en familieleden die we ontmoeten, dan uit een kitscherige, dure boom.

Overigens stoken wij wel massa's kaarsjes, dus de kerstboom veroordelen kan ik niet. Dat zou niet eerlijk zijn, denk ik.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 09:46

oorspronkelijk heeft kerst ook niets met Christus te maken ;-) maar daar maak ik geen woorden meer aan vuil, kan er onderhand een scriptie over schrijven..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 10:29

Raido schreef:oorspronkelijk heeft kerst ook niets met Christus te maken ;-) maar daar maak ik geen woorden meer aan vuil, kan er onderhand een scriptie over schrijven..

Waarom heet het dan": Christmas?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 10:33

Omdat het ook Kerstmis heet, de mis die wordt gehouden in de kerk (dat WEET je toch wel?) maar voor dat er kerken waren was er al een feest op de datum, dat heet geen kerst maar zonnewende of Joel/Jul... Yule is ook de naam voor kerst in Engeland en Jul heet het nogsteeds in de Scandanavische landen..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 10:40

Raido schreef:Omdat het ook Kerstmis heet, de mis die wordt gehouden in de kerk (dat WEET je toch wel?) maar voor dat er kerken waren was er al een feest op de datum, dat heet geen kerst maar zonnewende of Joel/Jul... Yule is ook de naam voor kerst in Engeland en Jul heet het nogsteeds in de Scandanavische landen..

Ja en toch is het kerstfeest iets totaal anders dan dat heidens feest waar jij het over hebt. Alleen inhoudelijk al lijkt het er niet eens op. Maar goed, ik ga weer niet overnieuw beginnen. Jij zegt, geen kerst vieren want het stamt van een heidens feest af. Ik zeg, vier kerst, zoveel mogelijk, liefst elke dag. Overigens vind ik het nog zo gek niet die zonnewende. Want dat past precies bij de tekst; het volk wat in duisternis wandelt zal een groot Licht zien. De tijd was donker, zowel maatschappelijk, religieus alsook in de natuur. En kijk, daar verschijnt Christus, de Zonne der gerechtigheid en verlicht dat alles. Dat is dus met recht een Zonnewende.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 10:44

Hoe haal je dat nou weer in je hoofd? Ik pleit alleen maar voor de acceptatie van de heidense fundamenten van het kerstfeest, en daardoor ook de heidens aspecten zoals kaarsjes, kerstbomen en andere meug.

Ik heb nooit gezegt dat je geen kerst mag vieren! En Christus is het Licht der Wereld, maar het feit is ook weer dat dit van Mithras werdt gezegt, het ging niet voor niets over van de Mithras naar de Christus-cultus in die tijd.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 12:40

Pieter schreef:een kitscherige, dure boom.

Wij hebben zo'n een met een kluit en met naalden die vast blijven zitten (alzo sprak de verkoper), nordster of zo iets heet dat. Kostte ons 12.50 euri.
Een kerstboom hoort kitsch te zijn!
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 14 dec 2004 13:12

Maja de Bij schreef:
Pieter schreef:een kitscherige, dure boom.

Wij hebben zo'n een met een kluit en met naalden die vast blijven zitten (alzo sprak de verkoper), nordster of zo iets heet dat. Kostte ons 12.50 euri.
Een kerstboom hoort kitsch te zijn!

Dat zal wel, maar daar houd ik juist niet van :D

Mijn huis is strak ingericht, dan zal ik me daar ineens zo'n foeilelijke boom met allerlei tierelantijnen, glitterballen en namaakengeltjes in huis halen. Nope. Maar als jij het mooi vindt, doen! Ik stook wel gewoon kaarsjes...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 13:48

*je kunt er moeilijk echte engeltjes in hangen*

Terug naar “Archief”