Jezus getrouwd?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 07:36

Aragorn schreef:
caprice schreef:In mijn Bijbel lees ik nergens dat Jezus getrouwd is of zou zijn geweest. Hoe kan ook het reine samengaan met het onreine? Dat kan toch niet?

Blijkbaar wel, want Jezus liep hier op aarde rond en lag aan met hoeren en tollenaars.

Dat betekent dat Hij met hen at en dronk, met hen de de maaltijd gebruikte. In het Midden-Oosten zat met niet aan tafel, maar lag men aan tafel.

Maar als je het geestelijk wil verstaan: Hij is wel met hen getrouwd. Het is Zijn bruidskerk die Hij gereinigd heeft van alle zonden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2004 07:41

Het gebeurd toch niet vaak, maar ik vind dat Caprice gelijk heeft. Hoe interessant de gedachte ook is dat Jezus een relatie zou hebben gehad, dan wel voor nageslacht gezorgd zou hebben.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 dec 2004 07:57

jas schreef:
parsifal schreef:Zelf denk ik niet dat het principieel niet kan dat de Zoon van God zou trouwen. Hij was volop mens. Wijlen prof Graafland schreef eens Christus was in alles volop mens. Hij zou ook als puber wel zijn eerste zaadlozing hebben gehad. Seksualiteit is niet iets onreins in zichzelf.

Vaya con Dios,

Parsifal

Parcifal, ik heb over het algemeen nogal bewondering voor je Schriftkennis en de wijze waarop de dingen verwoordt, maar nu val je me een beetje tegen. Hoe kom je er bij dat een zaadlozing niet zondig zou zijn? Het is een puur vleselijk gebeuren. In 1 Joh 3:9 staat een tekst die weliswaar vaak alleen geestelijk verstaat wordt, maar ik wil toch ook de letterlijke tekst even onder de aandacht brengen; "Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want (Z)zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".
Zaadlozingen gaan gepaard met zondige dromen. Jezus kan die dus sowieso niet gehad hebben.

Mijn medische kennis is niet zo groot, ik dacht dat een zaadlozing ook spontaan kon gebeuren, zonder dat hierbij de gedachte aan gemeenschap of iets dergelijks meespeelde. Ik geloof inderdaad niet dat Christus in Zijn gedachten zondigde. Dus als ik het lichamelijke niet helemaal goed begrepen heb, denk ik dat ook prof Graafland het mis had. In het geval ik toch gelijk heb is een zaadlozing niet vleselijker dan het eten van een vis, denk ik.

Ik denk dat in de aangehaalde tekst "Zijn zaad" niet slaat op het zaad van degene die uit God geboren is. Maar op de Heilige Geest, God's zaad in ons.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 08:43

Gnostische evangelieën blijken wel te spreken over een getrouwde Jezus, ik weet het niet, maar wie weet. Wat maakt het uit... (makkelijk gezegt, daar heeft lin niks aan), De Bijbel zoals wij die kennen en goedgekeurd hebben, bevat geen passages waarin zou kunnen blijken dat Jezus een vrouw had, maar dit sluit het niet uit. En zaadlozingen gaan niet gepaart met zondige dromen...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 10:14

parsifal schreef:
Ik denk dat in de aangehaalde tekst "Zijn zaad" niet slaat op het zaad van degene die uit God geboren is. Maar op de Heilige Geest, God's zaad in ons.

Dat denk ik overigens ook hoor, maar die tekst schoot me ineens te binnen.
Lev. 15:2 dan maar; "Een ieder man, als hij vloeiende zal zijn uit zijn vlees, zal om zijn vloed onrein zijn".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 10:14

Om de vloed inderdaad, niet om de gedachte, en daarbij wij zijn geen Joden, deze wetten gelden niet voor ons.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 10:30

Raido schreef:Om de vloed inderdaad, niet om de gedachte, en daarbij wij zijn geen Joden, deze wetten gelden niet voor ons.

Pardon? Het gaat hier ook niet om ons. Het gaat om Jezus, die wel een Jood was.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 10:38

Daarom gelden ze niet voor ons.. dat doet niet af van het feit. Die wetten zijn toch voor onvolmaakte mensen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 10:42

Raido schreef:Daarom gelden ze niet voor ons.. dat doet niet af van het feit. Die wetten zijn toch voor onvolmaakte mensen?

Dan is een zaadlozing dus ook voor onreine mensen. Jezus was geen onreine mens, dus kan Hij dat niet gehad hebben.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 10:51

Een zaadlozing is onrein omdat wij onrein zijn, wij zijn mensen, dat was Jezus ook, jezus heeft ook gezweet, het is een lichaam afscheiding, ook Jezus moest wel een plassen! Jezus was niet onrein, had geen onreine gedachten maar dat wil niet zeggen dat Hij geen zaadlozing heeft gehad.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 12:20

Raido schreef:Een zaadlozing is onrein omdat wij onrein zijn, wij zijn mensen, dat was Jezus ook, jezus heeft ook gezweet, het is een lichaam afscheiding, ook Jezus moest wel een plassen! Jezus was niet onrein, had geen onreine gedachten maar dat wil niet zeggen dat Hij geen zaadlozing heeft gehad.

Als Jezus zaadlozingen zou hebben gehad, dan zou dat betekenen dat Goddelijk zaad verspild wou worden, tevergeefs zou vloeien. Als Jezus nl. God was, dan was Hij dat tot in detail, tot in de kleinste mogelijke delen van Zijn lichaam, dus ook Zijn lichaamscellen en ook Zijn zaad. Zaad bevat nl. alle genetische informatie van een mens, integendeel tot urine wat een afvalproduct is. In dat zaad zouden dus Gods genen verloren zijn gegaan. Daarom weiger ik te geloven dat Jezus zaadlozingen heeft gehad.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 12:28

Het blijft een mysterie dat Jezus waarachtig God en mens was.
Ik zelf zie het ongetrouwd zijn van Jezus als een staat van Zijn vernedering. Er staat toch: Het is niet goed dat een mens niet trouwt (of zo iets). Dus ook het ongetrouwd zijn van Jezus geeft aan dat Hij mens onder de vloek is geworden, ook voor Hem, waarachtig mens, was het niet goed. Ze zullen wel gesmuikt hebben in Nazareth: Hij kan geen meisje krijgen...
Voor mensen die niet getrouwd zijn, en daar moeite mee hebben, kan het ook een bron van troost zijn, Hij weet wat het voor je betekent. Evenzo trouwens voor mensen die ongewenst kinderloos blijven.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 12:46

jas schreef:Als Jezus zaadlozingen zou hebben gehad, dan zou dat betekenen dat Goddelijk zaad verspild wou worden, tevergeefs zou vloeien. Als Jezus nl. God was, dan was Hij dat tot in detail, tot in de kleinste mogelijke delen van Zijn lichaam, dus ook Zijn lichaamscellen en ook Zijn zaad.
Een zaadlozing is een menselijk iets, niet iets Goddelijks, als jij een zaadlozing hebt, is dat puur lichamelijk, in je zaadlozing gaat niet iets van je ziel in mee. En trouwens, in bloed zitten ook cellen, en Jezus zweette bloed, hoe zie je dat dan?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2004 13:50

caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:In mijn Bijbel lees ik nergens dat Jezus getrouwd is of zou zijn geweest. Hoe kan ook het reine samengaan met het onreine? Dat kan toch niet?

Blijkbaar wel, want Jezus liep hier op aarde rond en lag aan met hoeren en tollenaars.

Dat betekent dat Hij met hen at en dronk, met hen de de maaltijd gebruikte. In het Midden-Oosten zat met niet aan tafel, maar lag men aan tafel.

Dat weet ik, maar dat is ook een geval van het reine dat samengaat met het onreine. Met iemand de maaltijd gebruiken was in die tijd best een vergaande vorm van gemeenschap en eigenlijk was heel Jezus' leven een samengaan van het reine en het onreine.

jas schreef:Als Jezus zaadlozingen zou hebben gehad, dan zou dat betekenen dat Goddelijk zaad verspild wou worden, tevergeefs zou vloeien. Als Jezus nl. God was, dan was Hij dat tot in detail, tot in de kleinste mogelijke delen van Zijn lichaam, dus ook Zijn lichaamscellen en ook Zijn zaad.

Goddelijk zaad? :roll: God ben je met je geest lijkt me, er is niets goddelijks aan het lichaam (in de betekenis die we hier gebruiken), zoals je zelf al zei: puur vleselijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 13:56

kijk dat zei ik nou ook :D

Terug naar “Archief”