Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Raar.... want engelen zijn er toch niet alleen in de kerkdienst? Waarom dan daar wel eerbiedig naar ze toe zijn en in de rest van het leven niet? Als het echt om eerbied voor de engelen ging zouden de dames altijd een hofoddeksel moeten dragen toch? Of in ieder geval altijd wanneer ze bidden.... waarom is dat niet het geval?
Marnix schreef:Dat gaf Pieter aan als reden...
Paulus zegt: Omwille van de engelen. En hij geeft aan dat het oneerbiedig is als je als vrouw bidt met onbedekt hoofd. Paulus zegt nergens dat het dragen van hoofdbedekking alleen in de gemeente zou moeten... Hij noemt de gemeente helemaal nergens in dit verband. Kortom, als een vrouw bidt of profeteert moet ze altijd het hoofd bedekt hebben, of het nou in de kerk is (daar hoeft het overigens tijdens het luisteren dan ook niet, alleen tijdens bidden of profeteren) en ze willen zich echt aan deze tekst houden, dan zullen ze ook thuis met het hoofd bedekt moeten bidden.
Misschien heb jij er een andere verklaring dan?
Duckie schreef:Zou God niet willen dat je komt zoals je bent? Kom naar Gods Huis zoals je doordeweeks ook bent! Waarom zou je je op zondag opeens anders voordoen. Als jij doordeweeks een rok aanhebt, doe het dan ook op zondag. Heb jij het doordeweeks niet, doe het dan ook op zondag niet. Net of God alleen op je let als je zondag in de kerk zit. Zo denken is m.i. hypocriet.
Pieter schreef:Nu ja, dan verschillen wij daarover van mening.
De kanttekeningen bij de betreffende tekst stellen toch duidelijk dat het gaat om het betonen van eerbied jegens de engelen.
jas schreef:Pieter schreef:Nu ja, dan verschillen wij daarover van mening.
De kanttekeningen bij de betreffende tekst stellen toch duidelijk dat het gaat om het betonen van eerbied jegens de engelen.
?? ik lees toch echt iets anders in de kanttekeningen. Dat het niet letterlijk om engelen gaat, maar om de gedienstige heiligen die in de gemeente werkzaam zijn en aanstoot zouden nemen of bedroefd worden als vrouwen met onbedekt hoofd in de gemeente kwamen.
Pieter schreef:Met de essentie van dit voorschrift ben ik het dus eens, alleen is dit voorschrift door hoedendragend Nederland flink uit haar verband gerukt. Elk jaar worden de hoeden groter, mooier (nou ja...) en duurder.
Daarom zou ik er ook best mee kunnen leven wanneer 'de hoed' wordt afgeschaft. Ik denk namelijk niet dat een hoed van drie verdiepingen, opgemaakt met pauweveren en vers fruit nog wel een uiting van respect en eerbied is te noemen...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten