Moderator: Moderafo's
caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Er is tussen de twee kerkverbanden wel een goede correspondentie. Een attestatie bijv. is vrij gemakkelijk geregeld, en het komt voor dat dominee's uit de Gereformeerde Gemeenten preken bij Oud Gereformeerden.
Er is ook toenadering gezocht, en de Oud Gereformeerde Gemeenten wilden over het algemeen best graag samengaan met de Gereformeerde Gemeenten.
Alleen 'een bepaalde ontwikkeling in de Gereformeerde Gemeenten' (zeggen zij dan) weerhoudt hen om dat te doen. Het heeft te maken met 'boeken die daar geschreven worden door gemeenteleden en bepaalde predikanten.'
alex leusink schreef:caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Er is tussen de twee kerkverbanden wel een goede correspondentie. Een attestatie bijv. is vrij gemakkelijk geregeld, en het komt voor dat dominee's uit de Gereformeerde Gemeenten preken bij Oud Gereformeerden.
Er is ook toenadering gezocht, en de Oud Gereformeerde Gemeenten wilden over het algemeen best graag samengaan met de Gereformeerde Gemeenten.
Alleen 'een bepaalde ontwikkeling in de Gereformeerde Gemeenten' (zeggen zij dan) weerhoudt hen om dat te doen. Het heeft te maken met 'boeken die daar geschreven worden door gemeenteleden en bepaalde predikanten.'
Hier moet je ook direct bijzeggen dat Oud Gereformeerden zich veel sterker verbonden voelen met de vaderlandse kerk. Ik denk daarom dat ze eerder geneigd zijn met de Hersteld Hervormden samen te gaan, dan over te gaan naar de GerGem.
caprice schreef:alex leusink schreef:caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Hier moet je ook direct bijzeggen dat Oud Gereformeerden zich veel sterker verbonden voelen met de vaderlandse kerk. Ik denk daarom dat ze eerder geneigd zijn met de Hersteld Hervormden samen te gaan, dan over te gaan naar de GerGem.
Daar heb je gelijk in. Daarom hebben ze toch ook geen kerktorens en klokken?
caprice schreef:pugna schreef:caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Wat is het verschil tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?
Dit is voor mij niet geheel helder, maar ik dacht dat het eveneens in het gebied van aanbod en aanname van genade was (hetzelfde gebied als de GGiN).
Typerende uitspraak die ik in een preek hoorde van een OGGiN ds.:
'Arm volk, blijf maar in die ellende liggen hoor. Christus zal u er wel uit komen te helpen.'
Dit is toch wel op z'n lichtst gezegd een zeer ongelukkig geformuleerde uitspraak denk ik. Zo zou ik het in elk geval nooit uidrukken.
alex leusink schreef:caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Optimatus schreef:Ik had bij mijn twee bezoekjes aan de GGN het idee dat daar een religieuze neerslachtigheid heerst: Ach Here, het is allemaal een grote ellende.
Het lijkt er bijkans wel op of ze de Heer niet eens durven aan te kijken. Terwijl God zo ontzettend goed is.
Optimatus schreef:Ik had bij mijn twee bezoekjes aan de GGN het idee dat daar een religieuze neerslachtigheid heerst: Ach Here, het is allemaal een grote ellende.
Het lijkt er bijkans wel op of ze de Heer niet eens durven aan te kijken. Terwijl God zo ontzettend goed is.
jas schreef:caprice schreef:pugna schreef:caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Wat is het verschil tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?
Dit is voor mij niet geheel helder, maar ik dacht dat het eveneens in het gebied van aanbod en aanname van genade was (hetzelfde gebied als de GGiN).
'Arm volk, blijf maar in die ellende liggen hoor. Christus zal u er wel uit komen te helpen.'
Dit is toch wel op z'n lichtst gezegd een zeer ongelukkig geformuleerde uitspraak denk ik. Zo zou ik het in elk geval nooit uidrukken.
Het is een ronduit onbijbelse en verderfelijke leer. Zijn dat herders en leraars?
caprice schreef:'Niet zelf gaan werken, hoor, alleen Hij kan redden, Hij alleen'.
jas schreef:alex leusink schreef:caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Dat is raar. Want de Oud Gereformeerden hebben niet veel op met studie terwijl dit aspect in de vaderlandse kerk altijd zeer belangrijk is geweest. Het is dan ook te hopen dat de herstelden een toenadering van de oudgereformeerden niet zullen honoreren, of ze moeten verlegen zitten om predikanten a la Klok.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 22 gasten