Vloeken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 15 feb 2003 20:06

ja en ik vervlokete hem dus niet, ik legde alleen uit wat je dus met die vloek zegt. En ik vind niet dat als je een preek heb je zijn naam ijdel gebruikt, maar ja zo komt het van jou kant wel over. ik zei toch dat ik vloeken niet goed vind. en dan zeg jij dat ik dat dus doe. moet je even goed het tekstverband lezen.
Vloeken is niet goed ok? dat is wat ik vind. en het was zijn naam niet ijdel gebruiken omdat ik dat dus uitlegde wat je eigelijk zwegt...nou ja laat maar zitten, ik krijg je toch niet over tuigd, en dat hoeft ook niet, zolang ik er maar geen probleem mee heb he? :?
just below my skin I'm screaming

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 feb 2003 20:09

johannes1 schreef:maar het gaat me nu niet om Zijn naam, maar omdat je hem vervloekte.

dit was volgens mij geen vervloeking, en zeker niet de intentie, maar om te illustreren hoe erg deze vloek in feite is. inderdaad kun je je afvragen of het ook in deze context gebruikt mag worden, maar een vervloeking was het m.i. niet.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 feb 2003 20:11

als ik op straat dat woord zeg. tegen een vriend van me. mag dat dan? is het jou taak dan niet om tegen mij te zeggen dat dat verkeerd is, napoleon
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 feb 2003 22:09

Tut tut, er heeft hier helemaal niemand God vervloekt. Kom alsjeblieft van die kast af Johannes.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 feb 2003 23:43

die reactie van don chaot is inmiddels aangepast klaas. maar er stond wel degelijk een vervloeking
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 16 feb 2003 14:51

johannes1 schreef:omdat je Gods naam dan vervloekt

johannes1 schreef:wil je de naam van God niet ijdelijk gebruiken hier.

joepie schreef:Gij zult de naam van de Here uw God niet ijdel gebruiken.

D.w.z. Dat wij Gods naam niet lasteren of misbruiken door vloeken of door valse eed en evenmin door onnodig zweren.Verder dat wij ons ook niet door zwijgen of toelaten aan zulke gruwelijke zonden mee schuldig maken.Kortom, dat wij de heilige naam van God alleen met ontzag en eerbied gebruiken, zadat Hij door ons naar waarheid beleden en aangeroepen en in al onze woorden en werken geprezen wordt.

johannes1 schreef:
ik gebruik zijn naam niet ijdel, ik leg wat uit. dus ik zei t voor n reden. das niet expres vloeken
dusssss

dus je wil zeggen dat je het zegt omdat je iets wil uitleggen dan mag het? het is en blijft Zijn naam onbiedigen

Ware het niet dat G.d geen naam is. G.d is een god zoals een mens een mens is. Zelfs satan wordt (een) god genoemd.
'Gij zult de naam van de Here uw G.d niet ijdel gebruiken.' > hier kun je uit opmaken dat Here of G.d geen naam is. Ik denk bij Zijn naam eerder aan JHWH e.a.

Niet dat vloeken daarmee gerechtvaardigd is, uiteraard niet.
Laatst gewijzigd door Invincible op 17 feb 2003 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
..

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 feb 2003 20:56

Invincible:
Ware het niet dat G.d geen naam is. G.d is een god zoals een mens een mens is.

In principe heb je gelijk. In onze cultuur is het echter zo dat 'God' wel degelijk gezien wordt als een soort eigennaam. Net zoals wij 'Allah' zien als de naam van de God van de moslims, terwijl dit in feite ook niet correct is.

Ik geloof trouwens niet dat je dit gebod enkel moet beperken tot de 'Naam van God'. Als je dat zou willen doen overtreed nl. bijna niemand op de hele wereld dit gebod. Terwijl mensen God wel voor hun karretje spannen door hun mening als Gods mening te brengen. Me dunkt dat dat niet de bedoeling van dit gebod is.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 17 feb 2003 01:43

Vloeken zoals veel christenen dat zien is niet een belediging in de richting van hun God. Het is slechts een 'krachtterm'. Het betekend even weinig als "Au" of "Joepie". Ieder mens gebruikt deze termen om uiting te geven aan zijn gevoelens. In een vloek zit helemaal geen religieuze lading, alleen een sterk emotionele. Krachttermen zijn zelfs zo belangrijk, dat ze onze bloeddruk kunnen verlagen en ons rustig kunnen maken. Levensbelangrijk, zou je kunnen zeggen.

Nog iets over gvd...
Je vraagt op dat moment of God je wil vervloeken/verdoemen. Ik heb mezelf een tijd de vloek "verdoemd" aangeleerd (vloeken is een zeer onpractische gewoonte als je veel met Christenen samenwerkt). Met "verdoemd" geef je aan dat het voorwerp waarmee je werkt verdoemd is. (ie omdat de hamer op je duim valt en niet op de spijker, zogezegd.)

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 feb 2003 09:55

Nog iets over gvd...
Je vraagt op dat moment of God je wil vervloeken/verdoemen. Ik heb mezelf een tijd de vloek "verdoemd" aangeleerd (vloeken is een zeer onpractische gewoonte als je veel met Christenen samenwerkt). Met "verdoemd" geef je aan dat het voorwerp waarmee je werkt verdoemd is. (ie omdat de hamer op je duim valt en niet op de spijker, zogezegd.)

Het woord verdoemd komt van verdomme, dat is hetzelfde als gvd. Je zegt dan ook in feite verdoem mij!

Vloeken zoals veel christenen dat zien is niet een belediging in de richting van hun God. Het is slechts een 'krachtterm'. Het betekend even weinig als "Au" of "Joepie".

Dat is gewoonweg geen waar! Waarom moet je dan perse de naam van God gebruiken? Zeg dan de naam van je vader ofzo. Of kan dat gevoelsmatig niet?
ieder mens heeft een ingeschapen Godsbesef. als we de naam van God ijdel gebruiken, is dat God onteren. Wie zit daarachter denk je?
Zeggen de mohammedanen: allahverdomme? Het klinkt als een soort mini gebed richting hun god! Klopt gewoon niet he!!!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 17 feb 2003 11:20

We kunnen veel van de joden leren hierin.
JHWH oftewel Jahweh wordt zelfs gemeden in algemeen gebruik uit respect. Al waar je Gods naam gebruikt kan het alleen maar ten nadele van Hem uitkomen. Je kunt in al je uitingen (agressie/boosheid/onbegrip etc etc.) prima zonder Zijn naam.
Zoals te laat komen, wat ik nu doe, door o.a. dit bericht te tikken, een disrespect is voor degenen voor wie je te laat komt, is Gods naam gebruiken niet genoeg respect voor Hem.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 17 feb 2003 11:25

Wishori Wasesu schreef:We kunnen veel van de joden leren hierin.
JHWH oftewel Jahweh wordt zelfs gemeden in algemeen gebruik uit respect. Al waar je Gods naam gebruikt kan het alleen maar ten nadele van Hem uitkomen. Je kunt in al je uitingen (agressie/boosheid/onbegrip etc etc.) prima zonder Zijn naam.
Zoals te laat komen, wat ik nu doe, door o.a. dit bericht te tikken, een disrespect is voor degenen voor wie je te laat komt, is Gods naam gebruiken niet genoeg respect voor Hem.

Welkom wishori...
Ergens zit er een kern van waarheid in je verhaal, aan de andere kant is het doorgeslagen. Een voorbeeld: Ik houd erg veel van mijn vriendin, en dat heeft als gevolg dat ik aan anderen graag over haar vertel. Dan vertel je toch als een van de eerste dingen haar naam.
God is geen God van ver weg, Hij is wel de Verhevene, maar ook Degene die dieper gedaald is dan een ieder, zodat wij weer een vrijmoedige toegang tot Hem hebben! En daarom mogen we ook zonder schroom over de Heere onze God spreken.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 feb 2003 11:33

Dat denk ik ook! alleen moeten we alles doen tot eer van God. Dus vloeken past echt niet in dat straatje. Zelfs de basterdvloeken niet!
Dat probeer ik ook mijn kinderen te leren. Ook het woord almachtig gebruik ik nooit.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 17 feb 2003 13:34

Ja, Denktank ik snap je reactie op wat ik zei:

Ergens zit er een kern van waarheid in je verhaal, aan de andere kant is het doorgeslagen

Maar toen ik zei:

Je kunt in al je uitingen (agressie/boosheid/onbegrip etc etc.) prima zonder Zijn naam

heb ik ook niet voor niets de emoties aangehaald waardoor over het algemeen de meeste malen Gods naam misbruikt wordt. Ik had daar iets duidelijker in kunnen zijn, maar mijn intentie was niet om Gods naam in alles te mijden. Grote voorzichtigheid is een betere uitleg. Zwijgen om Hem eer aan te doen is veel vaker beter dan te spreken. Als mensen dan denken, dat je in iets gelooft wat je niet eens uit kunt leggen en het daarom bullshit is, is het hun fout. Je intentie om mensen begrip te geven, en dat laten blijken, moet al teken genoeg zijn. Laat je vooral niet tot uitingen verleiden waarmee je ook Gods naam zou onteren. is waar ik op wil doelen.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 17 feb 2003 13:39

Hoi WW,

ik snap het. Maar als je zo handelt, handel je gelukkig niet meer in de geest van de Joden, die zelfs in goede situaties het over "de naam" hadden in plaats van over YaHWeH

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 17 feb 2003 13:54

Oja...

Denktank:
Natuurlijk ligt het voor de hand de naam van je vriendin te noemen en dus ook die van God. Daarin proef ik bij mezelf een sterk nuanceverschil, want al zijn wij geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, we zijn het niet. Waarom we het niet zijn hoef ik niet uit te leggen, maar ik wil dit zeggen.
Ik denk dan wel na over evangeliseren, en dan komt bij mij sterk naar voren dat Jezus niet wou dat zijn vrienden rond gingen bazuinen dat hij de zoon van... zou zijn. Zo zijn heel veel mensen bij alleen het horen van het woord God al afgekickt en gaan de oor en oogkleppen dicht. Ik wil en geloof dat ik mensen naar God op een net zo goed / dan wel betere manier een aanzet kan geven tot beter begrip/inzicht en misschien zelfs geloof door aan te halen waar Hij voor staat. Als je dan God aanhaalt als enige oplossing van je verhaaltje gebaseerd op de waarheid, dan merk ik dat er niet zo'n afkeer meer is.

Lotte:
wat almachtig betreft...dat woord zou ik zelf best nog gebruiken om iets van God aan te duiden en dus niet in emotionele uitingen. Als het je beeld van God maar niet gaat beperken voor jezelf, want afgoderij ligt heel dichtbij.

Terug naar “Archief”