Mensen, ik meng me ook maar even in de discussie over wat wel en niet kan wat fotobewerking betreft.
Wat mij betreft spreken we af dat alleen voor de volgende punten een foto aangepast mag worden:
- Scherpte
- Contrast
- Licht/ donker
- Witbalans
- Uitsnede
Er worden alleen bewerkingen uitgevoerd op de volledige afbeelding zoals die getoond wordt en niet op een deel ervan.
Dit zijn volgens mij de normale bewerkingen die door een fotograaf worden gedaan.
De voorstelling zelf wordt dus niet veranderd. Ook is een combinatie van meerdere foto's verboden.
Enkele voorbeelden:
Een foto van een huis waar op de voorgrond nog een stukje lantaarnpaal is te zien, mag wel worden aangepast door een uitsnede te maken, zodat de lantaarnpaal niet meer te zien is.
De lantaarnpaal mag niet worden weggehaald door er bakstenen van het huis overheen te plakken. (retoucheren)
Een foto van een hond, waarbij de achtergrond de aandacht errug afleidt, mag niet worden verbeterd door de hond uit te knippen en er een nieuwe achtergrond achter te plakken.
Een portret waarbij de achtergrond ook scherp is, mag niet worden opgeleukt door de achtergrond onscherp te maken terwijl de persoon zelf niet minder scherp wordt gemaakt. Dit is een deelbewerking en is dus verboden.
Als je dit soort aanpassingen in je foto's wel maakt, ben je volgens mij bezig met een wedstrijd fotobewerking in plaats van een foto wedstrijd.