Maja de Bij schreef:Ik heb naar de begrafenis van prins Bernard gekeken. Wat we opviel (afgezien van arme preek, maar daar gaat het me niet om), was dat voor de bijzetting het lichaam van de prins door de ds. gezegend werd, met de hogepriestelijke zegen.
Ik heb dat wel eens vaker op begrafenissen meegemaakt. Maar ik weet nooit zo goed wat ik er van moet vinden, een beetje apart vind ik het eigenlijk. Ook al misschien omdat het in mijn kerk niet gebeurt.
Weet iemand waarom dit gebeurt, en wat de reden is?
nee dat stukje heb ik neit meer gezien. wat me ook opviel, en dat was ook bij juliana en claus zo:, dat hij zei: we zullen na deze dienst het lichaam aand e dood toevertrouwen.
beetje magisch allemaal.
Ik denk dat dode mensen zegenen zelfs gevaarlijk is, heef tniets met christelijkheid te maken. Je bent er dan een paar uur te laat mee eigenlijk.
net als het 'laatste eer bewijzen' haha, daar ben je toch echt te laat mee want de persoon merkt er geen donder meer van.
ik denk dat de preek gewoonweer fijn internationaal en interreligieus en interpoliticair in elkaar gezet is met allerlei lui die over de schouder van de domi mee keken. Daarom ook psalm 139, zo ongelooflijk veilige psalm, wat in alle religies oke is. Pantheistisch kan die psalm nog uitgelegd worden.