Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Intussen staat de kerstboom hier al gezellig in de huiskamer. Het stalletje volgt na de 4e advent.
Iedereen zou moeten snappen dat het een traditie is die niet Bijbels is, maar zeker niet anti-christelijk, ofschoon uit heidens gebruik voortgekomen.
mini schreef:Wat heeft dat er mee te maken jas? Ik weet nog niet wat ik ga eten, gewoon iets wat snel klaar is en lekker. Ik bedoelde gewoon te zeggen, laat t niet de boventoon voeren. (nee idd, daar had ik niet zoveel woorden aan vuil hoeven te maken)
jas schreef:Dat moeten we dan ook op gepaste wijze, en zonder de betekenis uit het oog te verliezen, doen.
jas schreef:Optimatus schreef:Intussen staat de kerstboom hier al gezellig in de huiskamer. Het stalletje volgt na de 4e advent.
Iedereen zou moeten snappen dat het een traditie is die niet Bijbels is, maar zeker niet anti-christelijk, ofschoon uit heidens gebruik voortgekomen.
Ik vind dat je daarmee een punt hebt. Het is in zekere zin een afbeelding omtrent de geboorte van Jezus, ter verduidelijking van hoe e.e.a. zou kunnen hebben plaatsgevonden.
En ik neem aan dat je niet op je knieën tot die ezel gaat liggen balken?
Optimatus schreef:Jas schreef:En ik neem aan dat je niet op je knieën tot die ezel gaat liggen balken?
De enige keer dat ik op m'n knieën voor die stal zit, is als één van de twee kittens het weer nodigt acht met stro te gaan spelen. Hedenmorgen sneuvelde ook al bijna een kerstbal door toedoen van die twee beeldenstormers.
jas schreef:mini schreef:Heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien zeg ik dingen die al gezegd zijn. Het is feest omdat de Heere Jezus op aarde kwam. Het feest behoort Hem dus toe. Dit uit je dan als het goed is ook naar Hem toe. Daar hoort voor mij geen kerstboom, kadootjes, kerstversiering, schranspartijen ed bij. Ik zeg niet dat t verkeerd is. Maar wat is nu de bedoeling van de kerstboom in je huis? Een kerstboom omdat t kerst is, want dat hoort bij kerst. Helemaal niet! Een kerstboom hoort net zo min bij kerst als bij pasen. t heeft er helemaal geen ene snars mee te maken, daarom zou ik zelf nooit een kerstboom neerzetten.
Dat je het gezellig maakt in huis in donkere dagen is natuurlijk goed. Als kind zijnde snapte ik het onderscheid echt niet (misschien was ik ook wel een dom kind) Voor mij duidelijkheid boven alles! En om niet van de kerstboom, de kadootjes en het eten een hoofddoel te maken (het neemt behoorlijk wat tijd in beslag) zou ik er niet zo uitbundig aan mee doen. Extra tijd om naar de kerk te gaan (jah, saai he). heb ik daarna tijd over dan komen de gezellige dingen.
PS: ik steek wel kaarsjes aan met kerst en ik eet ook lekker
Wat eet je dan?
caprice schreef:jas schreef:mini schreef:Heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien zeg ik dingen die al gezegd zijn. Het is feest omdat de Heere Jezus op aarde kwam. Het feest behoort Hem dus toe. Dit uit je dan als het goed is ook naar Hem toe. Daar hoort voor mij geen kerstboom, kadootjes, kerstversiering, schranspartijen ed bij. Ik zeg niet dat t verkeerd is. Maar wat is nu de bedoeling van de kerstboom in je huis? Een kerstboom omdat t kerst is, want dat hoort bij kerst. Helemaal niet! Een kerstboom hoort net zo min bij kerst als bij pasen. t heeft er helemaal geen ene snars mee te maken, daarom zou ik zelf nooit een kerstboom neerzetten.
Dat je het gezellig maakt in huis in donkere dagen is natuurlijk goed. Als kind zijnde snapte ik het onderscheid echt niet (misschien was ik ook wel een dom kind) Voor mij duidelijkheid boven alles! En om niet van de kerstboom, de kadootjes en het eten een hoofddoel te maken (het neemt behoorlijk wat tijd in beslag) zou ik er niet zo uitbundig aan mee doen. Extra tijd om naar de kerk te gaan (jah, saai he). heb ik daarna tijd over dan komen de gezellige dingen.
PS: ik steek wel kaarsjes aan met kerst en ik eet ook lekker
Wat eet je dan?
Lekker belangrijk, hé?
Mattheüs 6:
31 Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden?
32 Want al deze dingen zoeken de heidenen; want uw hemelse Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft.
caprice schreef:Lekker belangrijk, hé?
Optimatus schreef:De enige keer dat ik op m'n knieën voor die stal zit, is als één van de twee kittens het weer nodigt acht met stro te gaan spelen. Hedenmorgen sneuvelde ook al bijna een kerstbal door toedoen van die twee beeldenstormers.
Als ik geweten had, dat mijn twee kleine katjes zo waren, had ik ze Johannes1 en Caprice genoemd
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten