De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2004 17:41

Socrates schreef:
Aragorn schreef: Whatever, het was ook maar een voorbeeld, er zullen ongetwijfeld betere voorbeelden te bedenken zijn.

Van onze eigen Psalmberijmers:

'Verhoogt o poorten nu den boog
Rijst, eeuw'ge deuren, rijst omhoog'

Dat heeft nog als doel om de Allerhoogste Majesteit, de Koning der koningen te dienen.
Het bezingen van de kerstboom niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 dec 2004 20:53

Raido schreef:Dat is niet heidens dat is pantheistisch :P

En jas, aanvaard mij dan op dit gebied eens als leraar, het is gewoon zo maar het is niet erg. Schaam je niet voor je Christelijke geloof, het doet niet op of af van je geloof zoals Josh geloofd.

Beste Raido, ik heb het ook niet van de eerste de beste geleerd, een autoriteit op dat vakgebied, en het staat ook gewoon in de boeken. Ik heb er geen moeite mee om jou op dit gebied als een leraar te zien, ik zie gewoon dat er twee stromingen zijn en dat sommige deskundigen tot de één neigen en anderen tot de ander. Ik voel meer voor de stroming die zegt dat de data op christelijke wijze tot stand gekomen zijn, zonder het in aanmerking nemen van heidense feesten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 dec 2004 20:58

caprice schreef:
Maja de Bij schreef:Heidendom is echt niet dat je een boompje in de kamer zet. Echt heidendom is bijvoorbeeld tegen zo'n boom gaan praten, zoals die koninklijke hoogheid doet.

Hoe wilde je al die liedjes dan rechtpraten, in de trant van 'O denneboom, o denneboom, wat zijn uw takken wonderschoon', o.i.d.?

Hoe ken jij deze goddeloze, verderfelijke liedjes? Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 dec 2004 20:59

we leven in deze wereld jas, en we zijn niet doof
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 dec 2004 21:10

johannes1 schreef:we leven in deze wereld jas, en we zijn niet doof

Het was ook een flauw grapje hoor. sorry.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2004 23:24

jas schreef:
caprice schreef:
Maja de Bij schreef:Heidendom is echt niet dat je een boompje in de kamer zet. Echt heidendom is bijvoorbeeld tegen zo'n boom gaan praten, zoals die koninklijke hoogheid doet.

Hoe wilde je al die liedjes dan rechtpraten, in de trant van 'O denneboom, o denneboom, wat zijn uw takken wonderschoon', o.i.d.?

Hoe ken jij deze goddeloze, verderfelijke liedjes? Afbeelding

Omdat ik er mee platgegooid wordt in de wereld. :(
(wat Johannes1 dus al zei)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 11 dec 2004 00:10

caprice schreef:
Socrates schreef:
Aragorn schreef: Whatever, het was ook maar een voorbeeld, er zullen ongetwijfeld betere voorbeelden te bedenken zijn.

Dat heeft nog als doel om de Allerhoogste Majesteit, de Koning der koningen te dienen.

Daar ging het niet over. Het ging erover dat je tegen stoffelijke levenloze dingen praatte, als ware dat heidens. De Psalm toont aan dat dat alles behalve heidens hoeft te zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 dec 2004 00:14

Socrates schreef:
caprice schreef:
Socrates schreef:

Daar ging het niet over. Het ging erover dat je tegen stoffelijke levenloze dingen praatte, als ware dat heidens. De Psalm toont aan dat dat alles behalve heidens hoeft te zijn.

Een kerstboom is zelfs nog levender dan een deur. Maar caprice heeft natuurlijk wel gelijk dat het liedje "o denneboom" niet de essentie van kerst raakt.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 11 dec 2004 00:20

jas schreef:
Socrates schreef:
caprice schreef:
Socrates schreef:

Een kerstboom is zelfs nog levender dan een deur. Maar caprice heeft natuurlijk wel gelijk dat het liedje "o denneboom" niet de essentie van kerst raakt.

klopt. maar wat mij betreft hoeft niet alles de essentie van kerst te raken. als je maar niet doorslaat naar het totaal uit het oog verliezen van de essentie van kerst.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2004 12:53

Precies..... Daarin ben ik het helemaal met je eens.

Ik zou overigens nog niet een serenade aan mijn kerstboom brengen hoor... als mensen dat wel gaan doen vraag ik me inderdaad af of het zo verstandig is dat ze een kerstboom hebben :D Als je tegen zo'n ding aan gaat lopen zingen mag je je op zich wel eens een keer gaan laten nakijken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 dec 2004 14:02

Toch kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat een aantal mensen moeite heeft met gezelligheid in huis, alsof dat zonde is. Een christen hoeft toch niet altijd een rouwband om?
"Zie ik verkondig u grote blijdschap" Het is toch kerstfeest?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2004 15:05

Juist..... maar bij sommige mensen en in sommige subcluturen schijnen ze er heel goed in te zijn om van een feest een sobere plechtigheid te maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 12 dec 2004 15:18

Heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien zeg ik dingen die al gezegd zijn. Het is feest omdat de Heere Jezus op aarde kwam. Het feest behoort Hem dus toe. Dit uit je dan als het goed is ook naar Hem toe. Daar hoort voor mij geen kerstboom, kadootjes, kerstversiering, schranspartijen ed bij. Ik zeg niet dat t verkeerd is. Maar wat is nu de bedoeling van de kerstboom in je huis? Een kerstboom omdat t kerst is, want dat hoort bij kerst. Helemaal niet! Een kerstboom hoort net zo min bij kerst als bij pasen. t heeft er helemaal geen ene snars mee te maken, daarom zou ik zelf nooit een kerstboom neerzetten.
Dat je het gezellig maakt in huis in donkere dagen is natuurlijk goed. Als kind zijnde snapte ik het onderscheid echt niet (misschien was ik ook wel een dom kind :wink: ) Voor mij duidelijkheid boven alles! En om niet van de kerstboom, de kadootjes en het eten een hoofddoel te maken (het neemt behoorlijk wat tijd in beslag) zou ik er niet zo uitbundig aan mee doen. Extra tijd om naar de kerk te gaan (jah, saai he). heb ik daarna tijd over dan komen de gezellige dingen.

PS: ik steek wel kaarsjes aan met kerst en ik eet ook lekker :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 dec 2004 16:34

mini schreef:Heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien zeg ik dingen die al gezegd zijn. Het is feest omdat de Heere Jezus op aarde kwam. Het feest behoort Hem dus toe. Dit uit je dan als het goed is ook naar Hem toe. Daar hoort voor mij geen kerstboom, kadootjes, kerstversiering, schranspartijen ed bij. Ik zeg niet dat t verkeerd is. Maar wat is nu de bedoeling van de kerstboom in je huis? Een kerstboom omdat t kerst is, want dat hoort bij kerst. Helemaal niet! Een kerstboom hoort net zo min bij kerst als bij pasen. t heeft er helemaal geen ene snars mee te maken, daarom zou ik zelf nooit een kerstboom neerzetten.
Dat je het gezellig maakt in huis in donkere dagen is natuurlijk goed. Als kind zijnde snapte ik het onderscheid echt niet (misschien was ik ook wel een dom kind :wink: ) Voor mij duidelijkheid boven alles! En om niet van de kerstboom, de kadootjes en het eten een hoofddoel te maken (het neemt behoorlijk wat tijd in beslag) zou ik er niet zo uitbundig aan mee doen. Extra tijd om naar de kerk te gaan (jah, saai he). heb ik daarna tijd over dan komen de gezellige dingen.

PS: ik steek wel kaarsjes aan met kerst en ik eet ook lekker :mrgreen:

Wat eet je dan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2004 17:05

Intussen staat de kerstboom hier al gezellig in de huiskamer. Het stalletje volgt na de 4e advent.

Iedereen zou moeten snappen dat het een traditie is die niet Bijbels is, maar zeker niet anti-christelijk, ofschoon uit heidens gebruik voortgekomen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”