Heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien zeg ik dingen die al gezegd zijn. Het is feest omdat de Heere Jezus op aarde kwam. Het feest behoort Hem dus toe. Dit uit je dan als het goed is ook naar Hem toe. Daar hoort voor mij geen kerstboom, kadootjes, kerstversiering, schranspartijen ed bij. Ik zeg niet dat t verkeerd is. Maar wat is nu de bedoeling van de kerstboom in je huis? Een kerstboom omdat t kerst is, want dat hoort bij kerst. Helemaal niet! Een kerstboom hoort net zo min bij kerst als bij pasen. t heeft er helemaal geen ene snars mee te maken, daarom zou ik zelf nooit een kerstboom neerzetten.
Dat je het gezellig maakt in huis in donkere dagen is natuurlijk goed. Als kind zijnde snapte ik het onderscheid echt niet (misschien was ik ook wel een dom kind

) Voor mij duidelijkheid boven alles! En om niet van de kerstboom, de kadootjes en het eten een hoofddoel te maken (het neemt behoorlijk wat tijd in beslag) zou ik er niet zo uitbundig aan mee doen. Extra tijd om naar de kerk te gaan (jah, saai he). heb ik daarna tijd over dan komen de gezellige dingen.
PS: ik steek wel kaarsjes aan met kerst en ik eet ook lekker