geweld in games

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2004 23:19

kurtyo schreef:Ja en Marilyn Manson was ook schuldig aan de Columbine Highschool slachtpartij, ga toch weg man. Dat is de grootste onzin. mensen die moorden zijn zelf psychisch instabiel of zwak of wat dan ook, dit komt niet door games m.i.

Hehe, idd. :P Las pas trouwens nog dat in de documentaire "Bowling for Columbine" ook Marilyn Manson geinterviewd wordt en dat hem gevraagd werd wat hij tegen de daders gezegd had willen hebben. Zijn antwoord: helemaal niets. Ik zou luisteren, want dat schijnt nog niemand gedaan te hebben..

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 12 dec 2004 13:41

Aragorn schreef:
kurtyo schreef:Ja en Marilyn Manson was ook schuldig aan de Columbine Highschool slachtpartij, ga toch weg man. Dat is de grootste onzin. mensen die moorden zijn zelf psychisch instabiel of zwak of wat dan ook, dit komt niet door games m.i.

Hehe, idd. :P Las pas trouwens nog dat in de documentaire "Bowling for Columbine" ook Marilyn Manson geinterviewd wordt en dat hem gevraagd werd wat hij tegen de daders gezegd had willen hebben. Zijn antwoord: helemaal niets. Ik zou luisteren, want dat schijnt nog niemand gedaan te hebben..

Klopt ja, erg indrukwekkend.
En hij had nog gelijk ook.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 dec 2004 09:38

Absoluut. Dat bedoel ik. Ik heb enige tijd geleden ook Bowling For Columbine gezien en ik moet zeggen: die mag wel in mijn DVD-kast komen :).

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 dec 2004 10:05

Natuurlijk zijn in de eerste plaats de daders zelf geesteszieke mensen. Maar ik denk toch dat bepaalde games en films een versterkende invloed hebben op dit soort gestoorden.
Ik denk niet dat de oorzaak sec in games ligt. Het is een combinatie van heel veel factoren, die ertoe leidt dat iemand dergelijke misdaden begaat.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 dec 2004 10:22

Ja dus? Als je psychisch labiel bent, en dan bijvoorbeeld Marilyn Mansons muziek mooi vind, misschien wel doordat je labiel bent, maar JIJ bent degene die moord en niet Marilyn of KDMFDM (ofzo)...

De factoren zijn meestal aangeboren je bent er gevoelig voor, ik denk zel dat mensen die moorden in games minder snel in het echt moorden, omdat ze toch wat voldoening hebben
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 dec 2004 10:48

Dat laatste (wat Raido zegt) klinkt ook mij heel geloofwaardig en logisch in de oren. Als je moord in games of naar horrorfilms kijkt of je luistert moordlustige muziek, dan ben je denk ik vaak veel minder geneigd tot werkelijke gruwelijke misdaden. Ik denk niet dat dit soort games daadwerkelijk heel veel meewerken> De meeste moordenaars zijn m.i. geen diehard gamers, metalfans of horrorfreaks o.i.d. Maar als jij, Pieter, kunt aantonen dat dit wel het geval is, dan sta ik open.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 dec 2004 11:01

Ik denk niet dat het aan te tonen is. Dat is het probleem.

Het zou wel kunnen dat al dat geweld in games etc. tot gevolg heeft dat mensen het normaal gaan vinden, er niet meer geshockeerd van raken. De stap naar het daadwerkelijk gebruik van geweld zou dan wel eens niet zo groot kunnen zijn.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 dec 2004 11:04

Ik denk stiekem dat die games niet de stap verkleinen maar de belabberde rechtsstaat hier.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 dec 2004 11:06

Da's weer een ander aspect. Ik vraag me overigens af of je gelijk hebt. In de VS zijn de straffen volgens mij hoger, ook hanteert men daar in sommige staten de doodstraf. Het geweld is daardoor volgens mij niet aantoonbaar minder.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 dec 2004 11:07

kijk maar eens naar de doorsnee pedofiel/serieverkrachter/seriemoordenaar die zijn niet zwart met wit gesminkt en luisteren meestal geen metal of kijken horror, meest is het gewoon de 'man-next-door'

It's not the monsters under your bed, it is the Man next door.
That makes you fear, makes you cry, makes you cry for the child.
:mrgreen:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 dec 2004 11:07

Daar gaat het me niet perce om (om de zwaarte van de straf etc. maar dat is een heel andere discussie..., ben overigens tegen de doodstraf. ;))

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 dec 2004 11:09

Raido schreef:kijk maar eens naar de doorsnee pedofiel/serieverkrachter/seriemoordenaar die zijn niet zwart met wit gesminkt en luisteren meestal geen metal of kijken horror, meest is het gewoon de 'man-next-door'

It's not the monsters under your bed, it is the Man next door.
That makes you fear, makes you cry, makes you cry for the child.
:mrgreen:

Doet me denken aan die film met Harrison Ford. En die badkuip. Hoe heette die ook alweer?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 dec 2004 11:14

Don't Know... is het nummer Dead To The Word van Nighwish (geen psychopaten-muziek) :mrgreen: en al dat gemoord in Amerika (wunderbähr ;-)) werken ze zelf in de hand met hun wapenwet...

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 14 dec 2004 23:32

sela schreef:hoorde pas dat games goed zijn voor je kennis van de geschiedenis...

Geschiedenisboeken zijn goed voor je kennis van de geschiedenis!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2004 15:22

Daarin heb je gelijk, waarde stadsgenoot ;)

Maar jongeren duiken in hun vrije tijd nou eenmaal niet zo makkelijk in de geschiedenisboeken, uit ervaring weet ik dat ze makkelijker achter een computer duiken :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”