alles geloven wat in de bijbel staat...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 10 dec 2004 16:35

Collateral schreef:
Doortje schreef:Hier snap ik echt niks van. Hoe kan je nou geloven in een zelf verzonnen god, die je alle eigenschappen geeft die je aanstaan.

Dat is niet mijn manier van geloven. Mijn beeld van God wordt bepaald door het uitsluiten van dingen en het voorzichtig aannemen van dingen die ik het aannemen waardig vind. Wie zegt jou dat bepaalde gedeelten in de bijbel niet verzonnen zijn?

Wat is het verschil?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 dec 2004 16:39

Doortje schreef:Wat is het verschil?

Dat het resulteert in een godsbeeld dat niet grotendeels rust op fantasie (dat idee heb ik wel van het bijbelse godsbeeld), maar op de werkelijkheid.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 10 dec 2004 16:40

Collateral schreef:
Doortje schreef:Wat is het verschil?

Dat het resulteert in een godsbeeld dat niet grotendeels rust op fantasie (dat idee heb ik wel van het bijbelse godsbeeld), maar op de werkelijkheid.

Hoe weet je dan dat het de werkelijkheid is?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 dec 2004 16:44

Doortje schreef:Hoe weet je dan dat het de werkelijkheid is?

Dat weet ik niet, dat vermoed ik. Meer kan ik niet doen.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 10 dec 2004 16:49

Collateral schreef:
Doortje schreef:Hoe weet je dan dat het de werkelijkheid is?

Dat weet ik niet, dat vermoed ik. Meer kan ik niet doen.

Waarom zou het bijbelse godsbeeld dan geen werkelijkheid kunnen zijn volgens jou?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 dec 2004 16:57

Doortje schreef:
Collateral schreef:Dat weet ik niet, dat vermoed ik. Meer kan ik niet doen.

Waarom zou het bijbelse godsbeeld dan geen werkelijkheid kunnen zijn volgens jou?

Omdat ik niet geloof in een toornige/wrekende God (zie dit topic bijv.), en omdat ik de indruk heb dat in de bijbel redelijk wat zaken verzonnen zijn. Bijvoorbeeld verhalen die 'toevallig' in eerdere godsdiensten ook al aan de orde kwamen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 dec 2004 20:45

Collateral schreef:
jas schreef:Toch is de relatie tussen de moslim en Allah, niet te vergelijken met de relatie tussen de christen en God. Het Christendom is de enige religie waarbij God Zich verwaardigt af te dalen naar de mens, tot in het diepst van diens nederig bestaan.
Bij alle andere religies moet de mens zelf opklimmen tot het "goddelijke" .

Dat is waar, hoewel het feit dat de relatie anders is niet hoeft te betekenen dat de relatie ook beter is.

Ook niet met het argument wat ik net gegeven heb?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 dec 2004 01:46

jas schreef:
Collateral schreef:
jas schreef:Toch is de relatie tussen de moslim en Allah, niet te vergelijken met de relatie tussen de christen en God. Het Christendom is de enige religie waarbij God Zich verwaardigt af te dalen naar de mens, tot in het diepst van diens nederig bestaan.

Dat is waar, hoewel het feit dat de relatie anders is niet hoeft te betekenen dat de relatie ook beter is.

Niet per sé. Het christendom is bijzonder in het opzicht van de relatie met God, maar dat zal voor een belijder van een andere godsdienst meestal geen reden zijn om zich te bekeren tot het christendom, denk ik. De relatie met God wordt uiteindelijk meer bepaald door de indrukwekkendheid van de godservaring, en ik heb niet de indruk dat die bij christenen over het algemeen groter is dan bij moslims of andere gelovigen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 dec 2004 07:09

Collateral schreef:
jas schreef:
Collateral schreef:

Niet per sé. Het christendom is bijzonder in het opzicht van de relatie met God, maar dat zal voor een belijder van een andere godsdienst meestal geen reden zijn om zich te bekeren tot het christendom, denk ik. De relatie met God wordt uiteindelijk meer bepaald door de indrukwekkendheid van de godservaring, en ik heb niet de indruk dat die bij christenen over het algemeen groter is dan bij moslims of andere gelovigen.

Dat komt omdat het christendom een groot aantal uitwendige belijders kent, die de zaak niet in het hart kennen. God openbaart Zich in het hart van Zijn volk, Zijn Geest getuigt met hun geest dat zij kinderen van God zijn. Wanneer dat inwendige krachtdadige getuigenis gevoeld wordt is er sprake van een totaal andere Godservaring dan wanneer men slechts met de mond belijdt een christen te zijn. Daarom is de essentie van het Christendom wedergeboorte. Het is niet voor niets dat Jezus hierop zo de nadruk legt in Zijn gesprek bij Nicodemus.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 dec 2004 14:45

jas schreef:Dat komt omdat het christendom een groot aantal uitwendige belijders kent, die de zaak niet in het hart kennen. God openbaart Zich in het hart van Zijn volk, Zijn Geest getuigt met hun geest dat zij kinderen van God zijn. Wanneer dat inwendige krachtdadige getuigenis gevoeld wordt is er sprake van een totaal andere Godservaring dan wanneer men slechts met de mond belijdt een christen te zijn. Daarom is de essentie van het Christendom wedergeboorte. Het is niet voor niets dat Jezus hierop zo de nadruk legt in Zijn gesprek bij Nicodemus.

Ok, de 'ware christenen' hebben wellicht de krachtigste ervaringen met God als je ze met uitwendige belijders vergelijkt, maar dan nog heb ik niet het idee dat die krachtiger zijn dan de ervaringen die 'ware moslims' of verlichte spirituele meesters met God hebben. De kracht van de godservaring wordt mijns inziens niet bepaald door het soort geloof, maar door de manier waarop de gelovige zich overgeeft aan God. Hoe 'kinderlijker' en ongecompliceerder de overgave aan God, hoe krachtiger het ervaren van God. Helaas leggen de meeste (misschien wel alle) grotere georganiseerde religies de nadruk op dogma's en uiterlijk vertoon, en niet op het worden als een kind t.o.v. God. Ze vergeten dat de zaligheid is voor de kinderen en armen van geest, en niet voor degenen die slechts uitpluizen wat je wel of niet mag doen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 dec 2004 15:18

Collateral schreef:
jas schreef:Dat komt omdat het christendom een groot aantal uitwendige belijders kent, die de zaak niet in het hart kennen. God openbaart Zich in het hart van Zijn volk, Zijn Geest getuigt met hun geest dat zij kinderen van God zijn. Wanneer dat inwendige krachtdadige getuigenis gevoeld wordt is er sprake van een totaal andere Godservaring dan wanneer men slechts met de mond belijdt een christen te zijn. Daarom is de essentie van het Christendom wedergeboorte. Het is niet voor niets dat Jezus hierop zo de nadruk legt in Zijn gesprek bij Nicodemus.

Ok, de 'ware christenen' hebben wellicht de krachtigste ervaringen met God als je ze met uitwendige belijders vergelijkt, maar dan nog heb ik niet het idee dat die krachtiger zijn dan de ervaringen die 'ware moslims' of verlichte spirituele meesters met God hebben. De kracht van de godservaring wordt mijns inziens niet bepaald door het soort geloof, maar door de manier waarop de gelovige zich overgeeft aan God. Hoe 'kinderlijker' en ongecompliceerder de overgave aan God, hoe krachtiger het ervaren van God. Helaas leggen de meeste (misschien wel alle) grotere georganiseerde religies de nadruk op dogma's en uiterlijk vertoon, en niet op het worden als een kind t.o.v. God. Ze vergeten dat de zaligheid is voor de kinderen en armen van geest, en niet voor degenen die slechts uitpluizen wat je wel of niet mag doen.

Jij wordt vast nog eens een echte Christen! :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 dec 2004 15:39

jas schreef:Jij wordt vast nog eens een echte Christen! :)

Wie weet! :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2004 15:47

Collateral schreef:Ok, de 'ware christenen' hebben wellicht de krachtigste ervaringen met God als je ze met uitwendige belijders vergelijkt, maar dan nog heb ik niet het idee dat die krachtiger zijn dan de ervaringen die 'ware moslims' of verlichte spirituele meesters met God hebben. De kracht van de godservaring wordt mijns inziens niet bepaald door het soort geloof, maar door de manier waarop de gelovige zich overgeeft aan God. Hoe 'kinderlijker' en ongecompliceerder de overgave aan God, hoe krachtiger het ervaren van God. Helaas leggen de meeste (misschien wel alle) grotere georganiseerde religies de nadruk op dogma's en uiterlijk vertoon, en niet op het worden als een kind t.o.v. God. Ze vergeten dat de zaligheid is voor de kinderen en armen van geest, en niet voor degenen die slechts uitpluizen wat je wel of niet mag doen.

Als ik het goed begrepen heb was de godservaring bij vroege mystici als Plotinus en Pseudo-Dionysius allerminst kinderlijk en ongecompliceerd.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 dec 2004 16:03

Aragorn schreef:Als ik het goed begrepen heb was de godservaring bij vroege mystici als Plotinus en Pseudo-Dionysius allerminst kinderlijk en ongecompliceerd.

Vertel?
Let wel, ik had het over de 'overgave aan God' die het beste ongecompliceerd kan zijn, en niet de godservaring.

Terug naar “Archief”