Mensen kiezen niet bewust voor een religie. Ik werd gedoopt bij mijn geboorte. Heb ik hierom zelf gevraagd? Nee, ik dacht het niet. Omdat mijn ouders dat noodzakelijk vonden. Zelf heb ik ook de communie gedaan. Waarom? Puur voor de kadootjes. Achteraf bezien is het je reinste indoctrinatie.
Zelf heb ik op een christelijke school gezeten. Nu vind ik het beter dat alle scholen openbaar worden, zodat ze zich distantieren van religie. Op je 18e ben je ook bewuster om te kiezen voor wel of geen religie. Dat kan dan iedereen voor zichzelf beslissen.
In oorlogen heeft religie een belangrijke rol gespeeld. Laten we nou de vete tussen de joden en de palestijnen nemen. De joden verdrijven daar met harde hand de palestijnen. De joden hebben hier niet het recht toe. Net zoals de palestijnen niet het recht hebben om zelfmoordaanslagen te plegen. Maar wat blijft hun over? Als iemand mijn huis komt platrijden met een bulldozer om er een akker aan te leggen. Nee, dankjewel! Dan is dat toch een begrijpelijke reactie van de palestijnen? Of heb ik het mis?
Ik heb mezelf laten uitschrijven bij de kerk. Ben blij toe... Laten we allemaal kiezen om atheist te worden. Dan hebben we een hoop problemen minder in de wereld. Laten we samen strijden voor een atheistische maatschappij.