Statement!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nick76

Statement!

Berichtdoor Nick76 » 10 dec 2004 09:32

Mensen kiezen niet bewust voor een religie. Ik werd gedoopt bij mijn geboorte. Heb ik hierom zelf gevraagd? Nee, ik dacht het niet. Omdat mijn ouders dat noodzakelijk vonden. Zelf heb ik ook de communie gedaan. Waarom? Puur voor de kadootjes. Achteraf bezien is het je reinste indoctrinatie.
Zelf heb ik op een christelijke school gezeten. Nu vind ik het beter dat alle scholen openbaar worden, zodat ze zich distantieren van religie. Op je 18e ben je ook bewuster om te kiezen voor wel of geen religie. Dat kan dan iedereen voor zichzelf beslissen.
In oorlogen heeft religie een belangrijke rol gespeeld. Laten we nou de vete tussen de joden en de palestijnen nemen. De joden verdrijven daar met harde hand de palestijnen. De joden hebben hier niet het recht toe. Net zoals de palestijnen niet het recht hebben om zelfmoordaanslagen te plegen. Maar wat blijft hun over? Als iemand mijn huis komt platrijden met een bulldozer om er een akker aan te leggen. Nee, dankjewel! Dan is dat toch een begrijpelijke reactie van de palestijnen? Of heb ik het mis?

Ik heb mezelf laten uitschrijven bij de kerk. Ben blij toe... Laten we allemaal kiezen om atheist te worden. Dan hebben we een hoop problemen minder in de wereld. Laten we samen strijden voor een atheistische maatschappij.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 dec 2004 10:25

Ik ben het met je eens dat godsdienst meer goed dan kwaad aan de wereld doet momenteel, we vermoorden elkaar omdat de een in iets anders geloofd dan een ander. De wereld wordt gek gemaakt, maar dat ligt niet aan God of de goden, maar aan de gelovigen. Ik ga weer Nietsche aanhalen, die zei 'Christus is iets moois, alleen jammer dat de gelovigen zo zijn', dat geeft toch echt de denken.

Atheisme is het zo goed een religie, Atheisme is het geloven in het niet bestaan van een God, Nick, jij hebt ook een negatieve ervaring in je leven, en je geeft God de schuld, waarom dat gebeurd, je bent waarschijnlijk ook hierom van de kerk afgegaan, en atheist geworden. Maar toch blijf je waarschijnlijk God de schuld geven van de dood van dat jongen meisje (zou ik ook doen, echt!) maar als je niet geloofd in God kun je Hem niet meer op zijn kop geven en is dat meisje gewoon gestorven, niks God of goden...

Geloof sterk veel mensen, ze steunen er op, ik zweer mijn geloof niet af, misschien ga ik van de kerk af, en blijf ik gewoon christen die thuis de bijbel leest en zo christen is...

Atheisme is voor domme mensen ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Nick76

Berichtdoor Nick76 » 10 dec 2004 10:59

Raido schreef:Ik ben het met je eens dat godsdienst meer goed dan kwaad aan de wereld doet momenteel, we vermoorden elkaar omdat de een in iets anders geloofd dan een ander. De wereld wordt gek gemaakt, maar dat ligt niet aan God of de goden, maar aan de gelovigen.

Waar is het dan mis gegaan? Dan zouden de volgelingen van god toch wel beter weten.

Raido schreef:Atheisme is net zo goed een religie, Atheisme is het geloven in het niet bestaan van een God, Nick, jij hebt ook een negatieve ervaring in je leven, en je geeft God de schuld, waarom dat gebeurd, je bent waarschijnlijk ook hierom van de kerk afgegaan, en atheist geworden. Maar toch blijf je waarschijnlijk God de schuld geven van de dood van dat jongen meisje (zou ik ook doen, echt!) maar als je niet geloofd in God kun je Hem niet meer op zijn kop geven en is dat meisje gewoon gestorven, niks God of goden...

Atheisme beschouw ik niet als een vorm van religie. In het atheistische leven bestaat er geen god. En tuurlijk heb ik een negatieve ervaring. Maar ik ben ervan bewust geworden dat elke vorm van religie een vorm van indoctrinatie is. Voor dat voorval had ik al mijn bedenkingen bij religies. Er is geen god, want anders zou ie de wereld wel anders gemaakt hebben.

Raido schreef:Geloof sterk veel mensen, ze steunen er op, ik zweer mijn geloof niet af, misschien ga ik van de kerk af, en blijf ik gewoon christen die thuis de bijbel leest en zo christen is...

Waarom hebben die mensen dan een god nodig om op te steunen? Omdat ze zelf niet kunnen overleven in de wereld. Het enigste waar ik in geloof is mezelf. Ik heb geen god nodig om te overleven. Mijn leven is niet slechter zonder god. Je leeft niet in een sprookjeswereld.

De replies in mijn andere topic zijn om te lachen. Leven die mensen in een waanwereld met hun godje. Laat ik zo zeggen, als er een god was dan liet ie bepaalde dingen niet gebeuren. Am I right? Althans niet op deze manier.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 dec 2004 11:26

Waar is het dan mis gegaan? Dan zouden de volgelingen van god toch wel beter weten.
Het is mis gegaan toen wij mensen ons boven God gaan stellen, en dingen gaan goen die ons uitkomt in de naam van (een) God. Treffend vind ik trouwens het artikel van Anton LaVey (satanist/sataan) In My Name, het gaat over de Satan, zoek maar eens op google, naar dit artikel... Ik denk dat je dan begrijpt wat ik bedoel.

Atheisme beschouw ik niet als een vorm van religie. In het atheistische leven bestaat er geen god. En tuurlijk heb ik een negatieve ervaring. Maar ik ben ervan bewust geworden dat elke vorm van religie een vorm van indoctrinatie is. Voor dat voorval had ik al mijn bedenkingen bij religies. Er is geen god, want anders zou ie de wereld wel anders gemaakt hebben.

Je zet je erzelf toe dat je nu atheist bent geworden en je gelooft er stellig in dat er een God is, dat vind ik dus een omschrijving van een geloof of religie. Je moet zeggen, ik vind elke vorm van religie indoctrinatie, aangezien het gewoon geen feit is.

Waarom hebben die mensen dan een god nodig om op te steunen? Omdat ze zelf niet kunnen overleven in de wereld. Het enigste waar ik in geloof is mezelf. Ik heb geen god nodig om te overleven. Mijn leven is niet slechter zonder god. Je leeft niet in een sprookjeswereld.
Omdat er gewoon genoeg mensen zijn, die met hun problemen naar God willen of naar God gaan, dat is helemaal niet verkeerd, mensen die geloven dat er ee n God is en daarop dus leven bouwen. Jij je geloof, hun hun geloof... (toch?)

De replies in mijn andere topic zijn om te lachen. Leven die mensen in een waanwereld met hun godje. Laat ik zo zeggen, als er een god was dan liet ie bepaalde dingen niet gebeuren. Am I right? Althans niet op deze manier.
Hoe zou jij het aanpakken als jij God was? tegen mensen die jou altijd maar in het gezicht spugen? dan ging ik ook soms dingen doen...

Nick76

Berichtdoor Nick76 » 10 dec 2004 11:33

ik geloof dus ook niet in het bestaan van een duivel/satanisme. maar ik zal het artikel eens gaan opzoeken. dude, ik geloof niet in het bestaan van een god. een religie is het geloven in een god. ik aanbid geen goden. met religie bedoel ik de koran/bijbel... jeweettoch die sprookjes. de sprookjes van grim kan ik ook aanbevelen. dus mensen die niet geloven in god zullen gestraft worden door god. jemig, lijkt wel een dictator. het aanbidden van iets is fout. wat nu als het ineens weg is?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 dec 2004 11:38

Wat ben je nou? Atheist of Agnost?

Men onderscheidt atheïsme en agnosticisme. Een atheïst ontkent het bestaan van hogere machten. Hierbij is er een klein verschil is tussen hen die "geloven dat god niet bestaat" (het sterke atheïsme) en hen die "niet geloven dat god bestaat" (het zwakke atheïsme). Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan) en bindt geen (ethische)consequenties aan het eventuele bestaan ervan.

Ik zou maar snel je huiswerk gaan doen... religie hoeft geen godsdienst te zijn... er bestaan ook atheistische religies...

Nick76

Berichtdoor Nick76 » 10 dec 2004 11:45

athe·ïs·me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god

dus...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 dec 2004 11:51

woordenboek... dus? dus wat?

Onder religie wordt meestal godsdienst verstaan, letterlijk verbinding met (re-ligare) aan God, een god, goden, of een hoger wezen. 'Een religie' in die zin duidt op één van de vele vormen van zingeving (zoeken naar verbindingen). In bredere zin duidt het woord 'religie' op een meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven in relatie tot òf een macht of manifestaties van een macht òf een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel of essentie.

ag·nos·ti·cis·me (het ~)
1 [fil.] levensbeschouwing die ervan uitgaat dat men de eerste oorzaak der dingen (God, het absolute) niet kan kennen

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 10 dec 2004 13:31

tja veel oorlogen bestaan en zijn ontstaan door het geloof...daar kun je niet omheen. ben vroeger wel gedoopt maar ben niet katholiek of watd an ook. Ik geloof niet in een god die daar bovenin de hemel zit. ik geloof niet in de hemel en hel.
en als ie wel bestaat, nou kom ik dan lekker vanzelf achter. ik denk niet dat je volgens de bijbel moet leven om in die eventuele hemel te komen.

ik ben niet totaal ongelovig, maar het verhaal van een god...nee

vraagje: wat vinden jullie eigenlijk van het bestaan van de goden van b.v. de egyptenaren etc. vinden jullie dat onzin, of bestaan die goden volgens jullie ook?
gods hand creeërt prachtige dingen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2004 13:36

Hm, dan wil ik hier ook wel even een statement maken: atheisten vervallen in dezelfde 'fout' als gelovigen, namelijk het doen van uitspraken over zaken waar we empirisch gezien helemaal geen uitspraken over kunnen doen. Wordt dan agnost.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Statement!

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2004 13:54

Nick76 schreef:Mensen kiezen niet bewust voor een religie. Ik werd gedoopt bij mijn geboorte. Heb ik hierom zelf gevraagd? Nee, ik dacht het niet. Omdat mijn ouders dat noodzakelijk vonden. Zelf heb ik ook de communie gedaan. Waarom? Puur voor de kadootjes. Achteraf bezien is het je reinste indoctrinatie.
Zelf heb ik op een christelijke school gezeten. Nu vind ik het beter dat alle scholen openbaar worden, zodat ze zich distantieren van religie. Op je 18e ben je ook bewuster om te kiezen voor wel of geen religie. Dat kan dan iedereen voor zichzelf beslissen.
In oorlogen heeft religie een belangrijke rol gespeeld. Laten we nou de vete tussen de joden en de palestijnen nemen. De joden verdrijven daar met harde hand de palestijnen. De joden hebben hier niet het recht toe. Net zoals de palestijnen niet het recht hebben om zelfmoordaanslagen te plegen. Maar wat blijft hun over? Als iemand mijn huis komt platrijden met een bulldozer om er een akker aan te leggen. Nee, dankjewel! Dan is dat toch een begrijpelijke reactie van de palestijnen? Of heb ik het mis?

Ik heb mezelf laten uitschrijven bij de kerk. Ben blij toe... Laten we allemaal kiezen om atheist te worden. Dan hebben we een hoop problemen minder in de wereld. Laten we samen strijden voor een atheistische maatschappij.

Lekker kort door de bocht.... Een typisch voorbeeld van kortetermijndenken... Allereerst is het geloof nog niet verkeerd omdat er mensen zijn die er verkeerd mee omgaan. Er zijn ouders die hun kinderen mishandelen... maar dan ga je toch niet roepen: Laten we maar allemaal alle contacten met onze ouders verbreken, dan zijn we van alle problemen af? Er zijn mensen die joyriden en wegpiraat zijn in hun auto. Daarom zeg je toch nog niet: Laten we allemaal stoppen met autorijden?

Wat het geloof betreft, je ouders hebben je ermee opgevoed... maar dat wil niet zeggen dat je zelf geen keuze hebt... wat is dan je probleem met een religieuze opvoeding? Je kan uiteindelijk zelf kiezen.

Als laatste, als je denkt dat door het worden van athiest er veel problemen worden opgelost kijk je niet verder dan je neus lang is.... Er komen namelijk weer net zoveel problemen bij... je ziet alleen problemen die door religie onstaan, niet problemen die er door worden opgelost. (denk bijvoorbeeld aan wat het Leger des Heils voor daklozen doet en zo zijn er talloze andere voorbeelden)... je krijgt er dan dus ook weer problemen bij. En het is misschien een tijdelijke oplossing voor sommige problemen.... maar niet geloven is misschien tijdelijk wat minder problemen hebben.... en daarna een heel groot probleem hebben.... Geloven kan problemen geven.... maar er komt een tijd dat alle problemen zijn opgelost voor ons.... You'd better believe it.... anders heb je straks een probleenm :(
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 dec 2004 14:50

vraagje: wat vinden jullie eigenlijk van het bestaan van de goden van b.v. de egyptenaren etc. vinden jullie dat onzin, of bestaan die goden volgens jullie ook?

Wij geloven in een andere God, ik weet niet hoe ik het zeggen moet, het christendom zien wij als enige waarheid, en dus onze God de enige god. Dat kunnen wij niet bewijzen, ik schaar mij daarom bij de agnosten, het is gewoon niet te bewijzen dat er een god is, ik geloof in Jahweh, onze god, maar ik ontken het bestaan van andere goden niet...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 dec 2004 20:28

in de bijbel staat toch duidelijk: gij zult u geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben, dat heeft God ons zelf geboden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 dec 2004 01:36

Ik moet, bij het lezen als iets van de topicstarter, altijd mijn best doen een licht gevoel van irritatie te onderdrukken voor zo'n vorm van naiviteit en kortzichtigheid.

Mensen die roepen ''religie=oorlog, wordt Atheist'', gaan er gemakshalve maar even aan voorbij dat enorm veel mensen goede,liefdevolle daden inspireren uit religie. Dat zowiezo de meeste gelovigen, ongeacht religie, niet deelnemen aan oorlogen. Daarmee ontken ik niet dat religie geen onderdeel van oorlog is en haat, helaas, maar dat zijn(atheistisch) filosofische ideeen net zo goed onderdeel zijn geweest van enorme misdaden. denk aan Hitler, aan het Communisme wat in verkeerde handen om is geslagen in vervolgingen, onderdrukking, vrijheidsberovingen en martelingen.

Het kwaad zitm niet in een religie of in een filosofie , het zit in de mens. De mens wil alleen een argument voor zn wreedheid.
En helaas is dat regelmatig religie. Krijg je ook meer gehersenspoelde volgelingen als je charisma heb.

Ik ben christelijk opgevoed, en ik heb er zelf voor gekozen christen te blijven. De christelijke filosofie op het leven is mijn overtuiging van de Waarheid, het antwoord op de vraag van mijn bestaan. Die overtuiging heeft geen andere god, van de Egyptenaren of de Islam, mij kunnen geven. Niet alleen in theorie klopt de bijbel voor mij, ik ben God ook gaan ervaren,Zijn liefde, ik heb Zijn invloed op mijn leven gezien.

Heel de wereld Atheist? bewaar me!Dat is echt geen oplossing voor alle oorlogen hoor, integendeel. De bijbel inspireert me om mij naasten lief te hebben, om mensen die pijn lijden, armoede hebben, te helpen. Om mensen die mij kwaad hebben gedaan, te vergeven. Om dat het goede doen, vergeven, de enige manier is om het kwaad te bestrijden. Het atheisme kan geeneens een bevredigend antwoord geven op de vraag waar het leven vandaan komt. Wat de oorsprong is van alles.

(sorry Nick, ik ben een btje fel, maar ik word zo moe van dergelijke vage en ongefundeerde veroordelingen, dat het christendom een sprookje is, of haat veroorzaakt )
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 dec 2004 01:56

Er is geen god, want anders zou ie de wereld wel anders gemaakt hebben.

O.a. op basis van deze opmerking heb ik sterk de indruk dat het je behoorlijk aan kennis van de christelijke visie op de wereld en de mensheid ontbreekt, ondanks je opvoeding.
k geloof dus ook niet in het bestaan van een duivel/satanisme. maar ik zal het artikel eens gaan opzoeken. dude, ik geloof niet in het bestaan van een god. een religie is het geloven in een god. ik aanbid geen goden. met religie bedoel ik de koran/bijbel... jeweettoch die sprookjes. de sprookjes van grim kan ik ook aanbevelen. dus mensen die niet geloven in god zullen gestraft worden door god. jemig, lijkt wel een dictator. het aanbidden van iets is fout. wat nu als het ineens weg is?

Ik wil je zelfvoldane veronderstelling dat je niet in sprookjes geloofd, niet aan het wankelen brengen. Maar het idee aannemen dat het bestaan, het leven in al zijn complexiteit uit stom toeval is ontstaan, daar heb je een flink dosis geloof voor nodig. En het zou zomaar eens een sprookje kunnen zijn :) . Zelfs Charles Darwin, sloot met klem het bestaan van een Hogere Inteligentie/God niet uit.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”