II Samuel vs. I Kronieken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2004 23:22

jas schreef:
Johanne schreef:Het verschil in die teksten zou eventueel ook nog kunnen komen door het feit dat de teksten eerst eeuwen lang mondeling overgeleverd zijn alvorens ze opgeschreven werden. Op zo'n manier kunnen er kleine veranderingen insluipen. Tussen alle bronnen met teksten van het OT zitten vaak ook kleine verschillen. Alhoewel ik moet zeggen dat er hier wel sprake is van een grove fout als het eventueel daardoor zou komen...

Er is volgens mij geen sprake van een vergissing. De satan grijpt elke kans aan om wie dan ook te verslinden. Soms wordt hem dat toegestaan, omdat ook in Gods ogen het kwaad gestraft moet worden. Het is soms de satan die Gods oordeel uitvoert, en dat rechtvaardig.
In dit verband zou je ook eens moeten lezen 1 Kon. 22:19-23.

Dus net zo iets als met Job... alleen was het toen geen oordeel maar een beproeving... en staat hier duidelijk dat satan God vertoornd is op Israel...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 23:26

Marnix schreef:
jas schreef:
Johanne schreef:Het verschil in die teksten zou eventueel ook nog kunnen komen door het feit dat de teksten eerst eeuwen lang mondeling overgeleverd zijn alvorens ze opgeschreven werden. Op zo'n manier kunnen er kleine veranderingen insluipen. Tussen alle bronnen met teksten van het OT zitten vaak ook kleine verschillen. Alhoewel ik moet zeggen dat er hier wel sprake is van een grove fout als het eventueel daardoor zou komen...

Er is volgens mij geen sprake van een vergissing. De satan grijpt elke kans aan om wie dan ook te verslinden. Soms wordt hem dat toegestaan, omdat ook in Gods ogen het kwaad gestraft moet worden. Het is soms de satan die Gods oordeel uitvoert, en dat rechtvaardig.
In dit verband zou je ook eens moeten lezen 1 Kon. 22:19-23.

Dus net zo iets als met Job... alleen was het toen geen oordeel maar een beproeving... en staat hier duidelijk dat satan God vertoornd is op Israel...

Niet satan God hoor. Dat mag je zo niet stellen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 00:07

sorry tiepfout.... je leest dat God vertoornd is en daarom geeft Hij (in dit geval als straf, in Jobs geval als beproeving) satan ruimte om dingen te doen. God gebruikt eigenlijk satan voor Zijn doel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 00:13

Marnix schreef:sorry tiepfout.... je leest dat God vertoornd is en daarom geeft Hij (in dit geval als straf, in Jobs geval als beproeving) satan ruimte om dingen te doen. God gebruikt eigenlijk satan voor Zijn doel.

Ja,ik denk wel dat dit zo is. En zo gebruikt God alles om Zijn plan, Zijn eeuwige Raad uit te voeren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 00:59

En spreken deze bijbelboeken elkaar dus niet tegen... maar vullen elkaar juist aan en geven zodoende meer inzicht dan wanneer je maar 1 van beide boeken had.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 01:06

Marnix schreef:En spreken deze bijbelboeken elkaar dus niet tegen... maar vullen elkaar juist aan en geven zodoende meer inzicht dan wanneer je maar 1 van beide boeken had.

Correct. En dat gebeurt vaker in de Bijbel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 01:13

ahuibers schreef:God liet satan toe om hem te verleiden.

Toch hebben we hier een probleem. Er staat immers duidelijk dat God David aanporden en niet zoiets als: God liet de duivel David aanporren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 01:26

Aragorn schreef:

Toch hebben we hier een probleem. Er staat immers duidelijk dat God David aanporden en niet zoiets als: God liet de duivel David aanporren.

Dat klopt. Als je goed leest in 2 Sam. 24:1, dan zie je dat de Heere al toornig was op Israël vanwege hun zonden. Hij had Zich dus kennelijk ook al voorgenomen dat volk te straffen. Hoe de link God - satan -David gezien moet worden, stel ik me zo voor.
God ziet vanuit de hemel het zondige volk Israël. God ziet ook in het hart van David, dat hij hoogmoedig is over het feit dat hij koning is over zoveel mensen. God zegt tegen de satan, David is hoogmoedig, en die hoogmoed moet hem ten val brengen. Zeg hem dat hij het volk laat tellen, en juist in dat getal van het volk zal Ik hem treffen, nl. dat er duizenden zullen sterven.
Davids hoogmoed was dus wel de aanleiding tot de straf, maar de zonde van het volk was de hoofdoorzaak.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 01:38

jas schreef:
Aragorn schreef:

Dat klopt. Als je goed leest in 2 Sam. 24:1, dan zie je dat de Heere al toornig was op Israël vanwege hun zonden. Hij had Zich dus kennelijk ook al voorgenomen dat volk te straffen. Hoe de link God - satan -David gezien moet worden, stel ik me zo voor.
God ziet vanuit de hemel het zondige volk Israël. God ziet ook in het hart van David, dat hij hoogmoedig is over het feit dat hij koning is over zoveel mensen. God zegt tegen de satan, David is hoogmoedig, en die hoogmoed moet hem ten val brengen. Zeg hem dat hij het volk laat tellen, en juist in dat getal van het volk zal Ik hem treffen, nl. dat er duizenden zullen sterven.
Davids hoogmoed was dus wel de aanleiding tot de straf, maar de zonde van het volk was de hoofdoorzaak.

Tja, maar dat impliceert dus dat God de satan gebruikt als z'n dienaar.. het lijkt me dat satan daar niet graag aan meewerkt en het riekt ook naar een vorm van 'geen vuile handen willen maken' van God. Ik heb zelf geen betere oplossing hoor, maar dit lijkt me ook niet alles. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 01:41

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Tja, maar dat impliceert dus dat God de satan gebruikt als z'n dienaar.. het lijkt me dat satan daar niet graag aan meewerkt en het riekt ook naar een vorm van 'geen vuile handen willen maken' van God. Ik heb zelf geen betere oplossing hoor, maar dit lijkt me ook niet alles. :)

Ja, de satan is ook Gods dienaar. Alle dingen zijn aan God onderworpen, dus ook de satan. Overigens, God maakte hiermee geen vuile handen, de straf was immers rechtvaardig. Ongetwijfeld zal God er Zijn reden voor hebben gehad om David en zijn volk zo te treffen. Wij kunnen niet in het hart van David kijken en God wel. Misschien een raar idee, maar de duivel is tot op de dag van vandaag in de hemel hoor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2004 13:37

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Aragorn, hoe zit het dan met Job? Daar gebeurde toch hetzelfde? Ik denk niet dat het een kwestie van vuile handen maken is.... allereerst kan satan niets doen als God het hem onmogelijk maakt. Als tweede wil satan wel graag dingen doen... dus als God de ketting wat langer maakt zal satan daar ook gebruik van maken...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2004 13:48

Marnix schreef:Aragorn, hoe zit het dan met Job? Daar gebeurde toch hetzelfde? Ik denk niet dat het een kwestie van vuile handen maken is.... allereerst kan satan niets doen als God het hem onmogelijk maakt. Als tweede wil satan wel graag dingen doen... dus als God de ketting wat langer maakt zal satan daar ook gebruik van maken...

Het verschil is dat bij Job de duivel God in feite uitdaagde. En God nam de uitdaging aan, waarbij Job het lijdend voorwerp was. Hier wordt het iig in 1 van de 2 teksten rechtstreeks aan God toegeschreven. Zoals jas zei was het mede een straf van God, maar blijkbaar kon God pas de straf op Davids hoogmoed zenden toen David de volkstelling gedaan had? Het lijkt erop dat David eerst even een concrete zonde moet maken, waardoor God hem kan straffen voor z'n hoogmoed..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 dec 2004 13:52

Aragorn schreef:
Marnix schreef:Aragorn, hoe zit het dan met Job? Daar gebeurde toch hetzelfde? Ik denk niet dat het een kwestie van vuile handen maken is.... allereerst kan satan niets doen als God het hem onmogelijk maakt. Als tweede wil satan wel graag dingen doen... dus als God de ketting wat langer maakt zal satan daar ook gebruik van maken...

Het verschil is dat bij Job de duivel God in feite uitdaagde. En God nam de uitdaging aan, waarbij Job het lijdend voorwerp was. Hier wordt het iig in 1 van de 2 teksten rechtstreeks aan God toegeschreven. Zoals jas zei was het mede een straf van God, maar blijkbaar kon God pas de straf op Davids hoogmoed zenden toen David de volkstelling gedaan had? Het lijkt erop dat David eerst even een concrete zonde moet maken, waardoor God hem kan straffen voor z'n hoogmoed..

God heeft de mens een maat gesteld om vol te zondigen. Die maat is ons niet bekend. En al was David dan een uitverkorene, en al werden hem al zijn zonden vergeven, dan blijkt juist daaruit des te meer hoe zwaar God aan de zonde tilt, dat Hij die soms zelfs bij Zijn uitverkorenen niet ongestraft laat. Daar zouden we wel eens ernstig bij stil moeten staan, als we vooraan in de rij staan om te roepen; "Jezus heeft voor mij geleden".

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2004 13:54

Kun je dat van die maat ook bijbels funderen? En waarom zou God David aanporren om die maat wat sneller te vullen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 dec 2004 15:57

Aragorn schreef:Kun je dat van die maat ook bijbels funderen? En waarom zou God David aanporren om die maat wat sneller te vullen?

Nou ja, bij wijze van spreken. Ik geloof wel dat er ergens iets dergelijks staat, maar weet nu even niet waar. Maar ik wil zeggen, als Gods geduld met de mens op is. Overigens kwam David erdoor tot inkeer en dat is bij verworpenen niet het geval

Terug naar “Archief”