Moderator: Moderafo's
just_mary schreef:Tien pagina's discussie over de kerstboom?!![]()
Btw. ook al ben ik behoorlijk traditioneel opgevoed: nog steeds begrijp ik niet dat mensen over van die kleine dingen (naar mijn mening) als een plantje en een paar lichtjes zo'n drukte kunnen maken. Van een mug een olifant maken... hoezo?! Gewoon, het idee dat je je daar serieus mee bezig houdt...
Maja de Bij schreef:just_mary schreef:Tien pagina's discussie over de kerstboom?!![]()
Btw. ook al ben ik behoorlijk traditioneel opgevoed: nog steeds begrijp ik niet dat mensen over van die kleine dingen (naar mijn mening) als een plantje en een paar lichtjes zo'n drukte kunnen maken. Van een mug een olifant maken... hoezo?! Gewoon, het idee dat je je daar serieus mee bezig houdt...
Als je hem hebt, hoe ziet je kerstboom eruit, dat was de beginvraag. Vertel eens.... Na 10 pagina's heeft nog bijna niemand die vraag beantwoord.
Ben vooral geinteresseerd in de lampjes... Ik hou van gekleurde, maar die mag ik niet.Te kits.
Raido schreef:In Caesars tijd viel die zonnewende evenwel op 23 december. Geleerden breken zich allang het hoofd over de vraag waarom toch 25 december werd gekozen. Recent historisch onderzoek werpt nieuw licht op de oorsprong van kerstdag, die kennelijk stamt uit verre, voorchristelijke tijden. Het onderzoek voert ons terug naar de eerste helft van de derde eeuw voor onze jaartelling. Toen viel de winterzonnewende, en dus de wedergeboorte van de Zonnegod, wel degelijk op 25 december.
Jas... het was geen Joodse feestdag, ik heb zelf geen enkel probleem met het heidense fundament maar het ontkennen van feiten vind ik zeer slecht, maar dat is toch een beetj een christelijke afwijking.
Optimatus schreef:caprice schreef:Optimatus schreef:caprice schreef:Wat is het nut eigenlijk om een boom in huis te halen? We weten ondertussen wel dat hij binnen toch niet groeit, en toch proberen we het elk jaar heel eigenwijs maar weer.
Toen ik nog heeeeeel klein was, hadden we een kerstboompje van ongeveer 75 cm groot met een kluit. Dat boompje heeft het ongeveer tien jaar volgehouden. Niet slecht voor een sparretje.
Dan misschien nog wel, maar het klimaat in de kamer is niet het klimaat waar dennebomen horen. In een huis horen de wat meer tropische planten.
Sommige mensen kopen een denneboom zonder wortels. Dan weet je bij voorbaat natuurlijk al dat het niets wordt, maar toch laten ze zich voor de gek houden.
Ja dus en? Het boompje stond 11 maanden buiten en in december binnen. Dat ging prima.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerst schreef:Kerstmis (veelal zo aageduid door Rooms-Katholieken) of Kerstfeest (veelal zo aangeduid door protestanten) is een belangrijk Christelijk feest in het kerkelijk jaar. Er is verschil van inzicht over het belangrijkste kerkelijke feest. Over het algemeen gaan christenen ervan uit dat Pasen, waarin de opstanding van Jezus uit de doden wordt herdacht, het belangrijkste christelijke feest is. Het Kerstfeest brengt de geboorte van Jezus Christus in herinnering. Het wordt in de gehele christelijke wereld gevierd op 25 december en in veel streken tevens op de avond ervoor (Kerstavond) en/of op de dag erna. Het feest is in hoge mate geseculariseerd en veel elementen in de wijze waarop men Kerstmis viert gaan terug op pre-christelijke tradities.
De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.
In de vierde eeuw zorgde keizer Constantijn de Grote ervoor dat Kerstmis op 25 december zou vallen. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod Nimrod vereerd. De geboorte van Christus nam in de kerkelijke kalender daarvoor geen bijzondere plaats in, en tot op de dag van vandaag geldt Pasen in de kerken als veel wezenlijker dan Kerstmis....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paasfeest schreef:Het joodse Pesach en het christelijke paasfeest kunnen qua tijd ver uiteen liggen.
Het joodse Pesach begint op de avond van de 14e Nisan (omstreeks maart/april). De 14e Nisan valt op de dag dat het volle maan is en in de maand waarvan de 14e dag, van de nieuwe maan af gerekend, valt op of na de lente-equinox.
Het christelijke paasfeest (1e paasdag) begint volgens de christelijke kalender op de eerste zondag na de eerste volle maan vanaf het begin van de lente (20/21 maart). Daardoor kan het christelijke paasfeest in een periode van 34 dagen vallen, van 22 maart tot 25 april. Overigens valt Pasen in de Orthodoxe kerken zoals de Grieks Orthodoxe kerk om de zoveel jaar, dus niet ieder jaar, samen met dat van westerse kerken.
Men viert namelijk het Paasfeest op de 1ste zondag na de volle maan na 21 maart (vastgesteld op het concilie van Nicea, Klein-Azië in 325 na Christus).
De volle maan was noodzakelijk vanwege de pelgrimstochten die destijds plaats vonden naar heilige plaatsen. Alzo konden de pelgrims er zeker van zijn dat ze de tocht, ook bij nacht, konden volbrengen. Het feest werd daardoor overal op hetzelfde tijdstip gevierd.
Vermoedelijk is Pasen dan ook - net zoals carnaval - een lentefeest dat volledig in het teken van de vruchtbaarheid staat. Eieren zijn daar nog steeds een symbool van. Een lentefeest is uiteraard afhankelijk van de seizoenen en ook met de omloop van de aarde om de zon (het tropisch jaar). Het feest werd niet alleen gekoppeld aan de zon, maar ook aan de maan : de omloop van de maan om de aarde (maanmaand). Nu is het zo dat er precies een afgerond aantal aan maanden in een tropisch jaar passen. Daardoor verschilt de paasdatum ieder jaar weer. En zo ook de paas-gerelateerde dagen zoals Vastenavond (40 dagen voor Pasen), Hemelvaart (40 dagen na Pasen).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten