waarom wilde God dit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nick76

waarom wilde God dit?

Berichtdoor Nick76 » 09 dec 2004 14:38

laatstgeleden heb ik een mindere ervaring gehad. een vriend van mij was gelukkig getrouwd, en samen hadden ze een kind. echt een superlief kind, maar op 8 jarige leeftijd veranderde zijn leven. zijn moeder bleek longkanker te hebben. 8 maanden na constatering van de uitgezaaide longkanker is ze gestorven. deze ervaring heeft een enorme impact gehad op mijn leven. ik zit dan ook met vragen; waarom?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 14:50

probeer je af te vragen waartoe.. ik weet dat je dit nit kunt, ik begrijp je zo goed, misschien http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=8739 eens bekijken. God doet het en wat God is goed, maar ik zie dat persoonlijk niet, ik ben een mens...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 dec 2004 14:58

Toen Jacqueline van der Waals al wist dat ze zou sterven aan kanker, dichtte ze de volgende regels:

"Heer, ik wil Uw liefde loven,
Al begrijpt mijn ziel u niet.
Zalig hij die durft geloven,
Ook wanneer het oog niet ziet."

Het is zo onmogelijk! Gods liefde en de dood van mensen! God is Liefde, en de mensen creperen.

En toch! Door al het lijden van de mensen roept Hij ons om bij Hem te komen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 14:59

en dat kan ik als mens niet accepteren, sorry..

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 dec 2004 15:50

Dit is heel moeilijk, maar denk aan Job. De Heere heeft gegeven, de Heere heeft genomen, de naam des Heeren zij geloofd.

Dit kunnen we niet uit onszelf zeggen, maar dat moeten we van God krijgen. Ik weet het helaas uit ervaring, maar achteraf is gebleken dat het wel zo was en dat het een doel heeft gehad.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 15:53

Ik ben niet bekeerd
Ik ben Job niet
En God heeft me dat op sommige gebieden laten zien, maar dat wil niet zeggen dat ik het goed vind.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 dec 2004 15:57

Raido schreef:En God heeft me dat op sommige gebieden laten zien, maar dat wil niet zeggen dat ik het goed vind.

Sorry, maar wat wij vinden is toch ondergeschikt aan Gods wil?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 15:59

Peter, ik ben een mens, en ik redeneer en ik denk als een mens. Ik weet ook wel dat ik onderschikt ben aan God, maar dat wil niet zeggen dat ik er bij neer leg van alles wat er om me heen gebeurd. Ik ben een mens en heb vragen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 dec 2004 16:02

Raido schreef:Peter, ik ben een mens, en ik redeneer en ik denk als een mens. Ik weet ook wel dat ik onderschikt ben aan God, maar dat wil niet zeggen dat ik er bij neer leg van alles wat er om me heen gebeurd. Ik ben een mens en heb vragen.

Ik weet het Raido, en hoewel het misschien klinkt als een vroom praatje ofzo, het beste advies is: ga er mee naar God toe. Hij alleen kan helpen en de pijn verzachten. Ook ik ben onwijs opstandig geweest, maar ik heb mogen leren dat wat Hij doet goed is geweest. Dat heeft Hij gegeven, ik heb dat niet van mezelf, want dan was ik allang ver van God afgeweest!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 16:03

Ik ben nu opstandig... laat me maar even... alles heeft zijn bestemde tijd toch? nu dus gewoon even niet

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 dec 2004 16:59

Maar nu even niet. Ik ken het. Voor mij is: ik wil, nu. Maar ik kan niet en Hij lijkt vaak niet te willen of kunnen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 17:19

Raido schreef:Peter, ik ben een mens, en ik redeneer en ik denk als een mens. Ik weet ook wel dat ik onderschikt ben aan God, maar dat wil niet zeggen dat ik er bij neer leg van alles wat er om me heen gebeurd. Ik ben een mens en heb vragen.

Precies. Als mens wag je "waarom-vragen" hebben.... Dat Gods wil goed is wil niet zeggen dat wij dat dus maar zomaar moeten aannemen en aan ons gevoel voorbij hoeven te gaan. God geeft ons ruimte voor zulke vragen. Lees psam 13 maar eens bijvoorbeeld.

Nick, ik weet niet waarom het gebeurde. Geloofden ze?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Nick76

Berichtdoor Nick76 » 10 dec 2004 09:20

God heeft afgedaan voor mij! Maakt toch geen bal uit of ze nou geloofden ja of nee. Ik trek mijn eigen plan nu, en leef mijn leven voor mezelf. En het leven is niet slechter zonder een god. Daar moeten jullie eens bij nadenken.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 dec 2004 09:31

Nick76 schreef:God heeft afgedaan voor mij! Maakt toch geen bal uit of ze nou geloofden ja of nee. Ik trek mijn eigen plan nu, en leef mijn leven voor mezelf. En het leven is niet slechter zonder een god. Daar moeten jullie eens bij nadenken.

Denk jij eens na over het volgende. God heeft voor jou afgedaan, maar jij heb nog niet voor God afgedaan.
Hij bemoeit zich nog met jou. Hij ziet jou, en Hij kan jou helpen in alle moeilijkheden. Een leven zonder God is onmogelijk! Dat is geen leven!

AssiFv
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor AssiFv » 10 dec 2004 09:57

Hier hadden wij het met Catechesatie gisteravond net over. Dit heet God's voorzienigheid. God laat dit toe, ook al begrijpen wij het niet. Misschien wou God iets duidelijk maken.

Terug naar “Archief”