Openbaring 13 vers 16-18 m.n. vers 16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 13:43

Raido schreef:De Antichrist is een persoon, die is nog niet opgestaan, hij heeft zich nog niet openlijk geuit als zijnde de Antichrist, volgens mij maar ik kan het verkeerd hebben zal dat eerst moeten gebeuren.

Ja dat klopt, maar daarom kan hij later toch wel een chip invoeren als zijn merkteken?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 14:44

Maar om daarom nu al te zeggen dat het van The Beast 666 is nee, dat vind ik dus echt te ver gaan. Het is inprincipe mogelijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 14:54

Raido schreef:Maar om daarom nu al te zeggen dat het van The Beast 666 is nee, dat vind ik dus echt te ver gaan. Het is inprincipe mogelijk.

Toch zal ik zoíets tot in der eeuwigheid weigeren. Al kost het me mijn leven.

gemeente
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gemeente » 09 dec 2004 15:18

Let wel dat het implanteren van een chip (of wat dan ook) voor een christen verboden is > dit moet dus mijns inziens wel een teken zijn van het 'beest' zoals beschreven in Openbaringen.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 09 dec 2004 15:41

Jas schreef:Maar als je dit niet bestempelt tot het merkteken van het beest, wat dan nog wel?

Ik zou het niet weten, maar het gaat mij te ver om elke nieuwe ontwikkeling die ik niet helemaal vertrouw zonder meer tot het merkteken van het beest of een instrument van de satan te bombarderen.

gemeente schreef:Let wel dat het implanteren van een chip (of wat dan ook) voor een christen verboden is > dit moet dus mijns inziens wel een teken zijn van het 'beest' zoals beschreven in Openbaringen.

Waarom eigenlijk als ik vragen mag, ik kan zo snel niet iets verzinnen eigenlijk.

*Is bang dat hij best wel een open deur probeert in te trappen*
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 15:50

van wie mag dat niet en waarom mag dat niet?

gemeente
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gemeente » 09 dec 2004 16:02

Ik weet de tekst niet precies (schande) maar er staat ergens in Deut. dat de mens zich geen inkervingen mag maken bovendien bots het plaatsen van een chip met het gegeven dat het lichaam een tempel van de Heilige Geest is.
Daarom is het mijns inziens voor een christen verboden om een chip te laten inplanteren.
Als we zouden zeggen dat het WEL mag, dan kunnen we het (chip) in ieder geval NIET beschouwen als het merkteken van het 'beest'

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 16:05

Die wetten gelden niet meer gemeente, dat was om je als Jood te onderscheiden bij andere volkeren, denk maar aan de baalspriesters op de berg Karmel.

gemeente
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gemeente » 09 dec 2004 16:15

Maar dan blijft overeind dat het lichaam een tempel van de Heilige Geest is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 16:32

Christen moeten mee gaan met hun tijd, we leven nu al een 100 jaar achter de feiten aan. Ik ben zelf geopereerd en je ziet niks meer van die wonden, ik gebruik steunzolen, heb een bril en een beugel gehad, ik ben besneden, ga naar de kapper, scheer me. Mag dat dan ook niet? God maakt je ook zo...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 17:49

Raido schreef:Christen moeten mee gaan met hun tijd, we leven nu al een 100 jaar achter de feiten aan. Ik ben zelf geopereerd en je ziet niks meer van die wonden, ik gebruik steunzolen, heb een bril en een beugel gehad, ik ben besneden, ga naar de kapper, scheer me. Mag dat dan ook niet? God maakt je ook zo...

D.m.v. een chip onderwerp je je aan een controle/beheerssysteem van een macht die zich van God noch gebod iets aantrekt. Dat alleen al zou genoeg moeten zijn om te weigeren. Ik stel echt expliciet dat degene die, als invoeren verplicht wordt, niet weigeren, ook niet meer zalig kunnen worden.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Openbaring 13

Berichtdoor frekje » 09 dec 2004 18:19

Overigens moet hierbij opgemerkt worden dat de openbaringen-brief waarschijnlijk in geheimtaal is geschreven. In die tijd werden de christenen vervolgd, en dus kan het zijn dat de hele openbaringen-brief in geheimtaal is geschreven. Dus ook het van het merkteken. Hoewel ik zeker niet meteen zal ontkennen dat het niet op "de chip" van toepassing is.

Aragorn

Re: Openbaring 13

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 18:31

frekje schreef:Overigens moet hierbij opgemerkt worden dat de openbaringen-brief waarschijnlijk in geheimtaal is geschreven. In die tijd werden de christenen vervolgd, en dus kan het zijn dat de hele openbaringen-brief in geheimtaal is geschreven. Dus ook het van het merkteken. Hoewel ik zeker niet meteen zal ontkennen dat het niet op "de chip" van toepassing is.

Hm, en waarom zijn de overige brieven dan niet in geheimtaal?

gemeente
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gemeente » 09 dec 2004 22:11

Mijns inziens zijn de Openbaringen NIET in geheimtaal geschreven. Het boek is immers door Johannes geschreven na Gods openbaringen aan hem in de tijd dat hij naar Patmos verbannen was. Dit wil niet zeggen dat het moeilijk te begrijpen is voor ons. Dit komt denk ik mede doordat men in die tijd een heel andere manier van uitdrukken (in woorden) had dan wij nu.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 10 dec 2004 15:52

gemeente schreef: Dit komt denk ik mede doordat men in die tijd een heel andere manier van uitdrukken (in woorden) had dan wij nu.

Precies. De visionaire symboliek van Openbaring moet je zien tegen de achtergrond van die tijd, maar tegelijkertijd beseffen dat er vaak in symbolen gesproken wordt.
Als je het merkteken van het beest letterlijk opvat, in die zin dat het werkelijk een teken is dat aan het voorhoofd óf de rechterhand wordt aangebracht, bestaat er het gevaar dat je de context uit het oog verliest. Dit gebeurt vaak, omdat velen dit gedeelte als enigszins beangstigend ervaren. Mijn bedenkingen bij een geïsoleerde opvatting zijn de volgende:
a. Het beest is niet 'de' antichrist, maar een manifestatie van de antichristelijke macht die tot uiting komt in de drie dieren: de draak, het beest uit de zee en het beest uit de aarde.
b. De gemerkten staan tegenover de verzegelden uit h. 7. Net als de verzegeling niet letterlijk wordt opgevat, maar geplaatst wordt in de beeldtaal van de Openbaring, is het merkteken allereerst symbool voor vrijwaring van economische sancties door openlijk voor de antichristelijke macht te kiezen. Dit bepaalt je denken en je doen (hoofd en hand). Dan is het niet meer per se noodzakelijk aan een concreet merkteken te denken, hoewel dat zeker mogelijk is.
c. Het ligt eraan of je een chronologische opvatting van Openbaring hebt. Indien niet, is dit teken niet voorbehouden aan het einde der tijden. ER is namelijk ook te denken aan de keizercultus waarmee de eerste hoorders van Openbaring mee te kampen hadden.

Kortom, als ik gedwongen werd tot een bepaalde levenshouding of een bepaalde openbare uiting tégen Christus op straffe van economische sancties, zou ik dat weigeren met deze passage uit Openbaring in gedachten. Een chip-implantaat is op zich onschuldig, het ligt er maar aan wat er mee gedaan wordt.

Terug naar “Archief”