Kallieka:
Jij kijkt vanuit de mens tegen de zonden aan.
Sorry, ik ben nu eenmaal een mens en kan dus alleen als mens spreken. Als mensen menen namens God te kunnen spreken, gebeuren er de vreemdste dingen.
Kallieka:
Jij denkt aan het leed dat de mensen lijden doordat deze zonde is gedaan.
Ik denk daar inderdaad aan. En ik denk dat God daar ook aan denkt. God is toch begaan met deze wereld? Volgens mij maakt het voor God wel degelijk uit of een mens veel of weinig lijdt. Ik vind dat je een heel vreemd godsbeeld hebt als je daar anders over denkt.
Kallieka:
Voor God maakt het geen enkel verschil, omdat je in allebei de gevallen God niet Zijn eer geeft.
Dat is indirect bij elke zonde het geval. Maar dat sluit niet uit dat God onderscheid ziet omdat er ook andere aspecten aan de zaak kleven.
Kallieka:
Het is heel menselijk om op deze manier tegen de zonde aan te kijken, en ook ik zeg sneller dat dat duppie je wel vergeven is dan het plegen van die moord. Maar God is anders.
Is God werkelijk zo anders dat het leed van de mensen Hem niet interesseert? Hebben wij dan meer liefde dan God?
Kallieka:
Gelukkig wil Hij zelfs een moord vergeven.
Gelukkig wel, maar daar gaat de discussie niet over.
Joepie:
Het maakt voor God inderdaad niet uit of je een duppie steelt of een miljoen. Want hoe stel je dat voor?
Dat heb ik toch gezegd? Omdat de slachtoffers onder de ene misdaad meer lijden dan onder de andere maakt dat voor God verschil. Ik kan God niet los zien van Zijn betrokkenheid met deze wereld.
Joepie:
Christus is voor al onze zonde gestorven. En als je dus veel , of weinig zonde hebt gedaan krijg je dus een klein stukje vergeving?
Het offer van Christus kan er dus niet anders van worden.
Ik begrijp de logica van je redenatie niet helemaal. Wie heeft het hier over een klein stukje vergeving? Christus is voor alle zonden gestorven. Voor alle gestolen duppies en voor alle moorden dus. Maar zegt dat iets over de manier waarop God een misdaad weegt?
Joepie:
Voor elke zonde die je doet heb je vergeving nodig.
Ontken ik dat dan?
Joepie:
Dus voor beide zonde moest Christus volledig sterven.
Ik vind dit van die vreemde gedachtenkronkels. Hoezo
volledig sterven? Ik beweer toch niet dat voor het stelen van een duppie een halfdode Jezus wel voldoende is?
Joepie:
En dan bedoel ik dus zoals wij ze klein zien. Want voor God is zelfs al de gedachte aan iemand haten even erg als doodslag.
Is dat zo?
Wiggle:
Voor God maakt het idd niet uit of je nu een duppie steelt of een moord pleegt. Maar is wel een gradatie in straf.
Als er gradatie in straf is is er dus ook gradatie in de zwaarte van een zonde. Al eerder is genoemd (en jij doet dat weer) dat wanneer je Gods genade bewust afslaat dat dat zwaarder weegt. Probeer dat nou eens te vatten in de schema's waarmee men mijn opvattingen wil weerleggen. Als zo'n zonde zwaarder is en dus een zwaarde straf verdiend, moest Jezus dan voor die zonden dubbel sterven?
Joepie:
Als je dus begrijpt wat het offer van Chistus inhoud, niet.
Genocide is dus voor God even erg als het stelen van een duppie? Je hamert steeds op het begrijpen van het offer van Christus, maar ik geloof niet dat je van Gods liefde veel begrepen hebt.
Joepie:
Dat zelfs voor het stelen van dat duppie Hij die verschrikkelijk dood moest sterven, dan zul je alleen maar nog meer de zonde gaan haten.
Dit is weer zo'n vreemde redenatie. Wie zegt dat Jezus alleen al voor het stelen van een duppie had moeten sterven. Dat is volkomen speculatief.
Joepie:
al waren er geen genocide plegers maar alleen duppie stelers , moest Christus toch dat verschrikkelijke werk voor ons doen.
Zelfs als zou dat zo zijn, dan kun je toch prima overeind houden dat genocide voor God zwaarder weegt dan het stelen van een duppie? Ik zie het probleem daarvan niet in.
Ik heb het idee dat mensen hier denken dat ik denk dat God de diefstal van een duppie nog wel mee vindt vallen. Dat is echter niet wat ik bedoel. Ik keer de zaken alleen een beetje om. Als het inderdaad zo is dat het stelen van een duppie zo erg is dat Jezus daarvoor moest sterven, probeer je dan maar eens in te beelden hoe erg genocide is.
Klaas