De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 13:21

Dat is de boake! een paasvuur dan worden de wintergeesten weggedreven heeft ook te maken met de zonnewende...

CHRISTIANITY: Any record of the date of birth of Yeshua Ben Nazareth (later known as Jesus Christ) has been lost. There is sufficient evidence in the Gospels to indicate that Yeshua was born in the fall, but this seems to have been unknown to early Christians. By the beginning of the 4th century CE, there was intense interest in choosing a day to celebrate Yeshua's birthday. The western church leaders selected DEC-25 because this was already the date recognized throughout the Roman Empire as the birthday of various Pagan gods. 1,2 Since there was no central Christian authority at the time, it took centuries before the tradition was universally accepted:
bullet Eastern churches began to celebrate Christmas after 375 CE.
bullet The church in Jerusalem started in the 7th century.
bullet Ireland started in the 5th century
bullet Austria, England and Switzerland in the 8th
bullet Slavic lands in the 9th and 10th centuries. 3

Many symbols and practices associated with Christmas are of Pagan origin: holly, ivy, mistletoe, yule log, the giving of gifts, decorated evergreen tree, magical reindeer, etc. Polydor Virgil, an early British Christian, said "Dancing, masques, mummeries, stageplays, and other such Christmas disorders now in use with Christians, were derived from these Roman Saturnalian and Bacchanalian festivals; which should cause all pious Christians eternally to abominate them." In Massachusetts, Puritans unsuccessfully tried to ban Christmas entirely during the 17th century, because of its heathenism. The English Parliament abolished Christmas in 1647. Some contemporary Christian faith groups do not celebrate Christmas. Included among these was the Worldwide Church of God (before its recent conversion to Evangelical Christianity) and the Jehovah's Witnesses.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2004 13:28

Raido schreef:De link met kerst:

Zonnewendefeest: brandende bomen waar ze door heen sprongen, en om licht te maken. Was op 25/26 December.

Kerstfeest: Ook op 25/26 December.

Dat is de link, heb het nu al 20x gezegt maar niemand ziet het!

Omdat men niet wil inzien dat Kerst een heidense afkomst heeft, en dat dit dus nooit van God kan zijn. Daarom heeft men het er niet over.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 13:34

Kerst heeft geen heidense afkomst, maar is helaas door de Rooms Katholieke Kerk verkeerd gepland, op een heidense datum met heidens symbolen (RKK staat bol van de heidense symbolen), het gaat om de boodschap! Ookal draagt de paus dan een Tammuz-gewaad en een Baalpriesters-muts daardoor is hij nog geen Baalspriester!

joepie

Berichtdoor joepie » 09 dec 2004 13:37

Ja het klopt dat de oorsprong anders is dan wij er nu van maken.
Maar zo is het met veel in het leven.
Sinterklaas is ook maar een heidens gebeuren. Plus al die leugens die je de kinderen verteld.
En de verjaardagen werden in de Bijbel ook niet gevierd.
Ik denk dat er nog wel meer van die heidense gebruiken zijn die zo bij ons zijn ingeburgerd dat wij ze heel gewoon vinden.
Ik denk dat de meeste jongeren die hier komen met oud en nieuw ook vuurwerk afsteken. Is ook een heidense gewoonte.

Het gaat er denk ik toch wel om welke waarde jij eraan hecht.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2004 13:39

Wel apart toch dat de kerk allerlei heidense symbolen heeft overgenomen. Wanneer je je geloof serieus zou nemen zou je al deze symbolen weren uit je kerk, je geloof en je omgeving.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 13:45

Sabra schreef:Wel apart toch dat de kerk allerlei heidense symbolen heeft overgenomen. Wanneer je je geloof serieus zou nemen zou je al deze symbolen weren uit je kerk, je geloof en je omgeving.

Misschien een tip voor je; ga eens wat lezen over kerkgeschiedenis en liturgiek. Dan zul je er achter komen dat e.e.a. niet zo heidens is, als jij ons wilt doen geloven. "de weg van de liturgie" uitgev. Meinema is in dit opzicht erg leerzaam.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2004 13:49

Wat zou ik dan leren, jas? Mensen proberen gewoon excuses te vinden om allerhade heidense rituelen en symbolen niet uit te bannen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 13:52

Dat is ook maar verschikkelijk relatief idee natuurlijk. Als je gaat kaarten of dobbelen, dansen en weet ik wat allemaal dat is fout maar bommen gooien om de kwade geesten te weren dat is niet verkeerd.

Het sinterklaasfeest wordt in geheel Nederland gevierd, met uitzondering van Grouw (Grou) in Friesland, waar men op 21 februari Sint-Piter viert.

Op de waddeneilanden wijkt het feest sterk af van wat in de rest van Nederland gebruikelijk is. Hier viert men rond 5 december Sundeklaas; vooral op Ameland een woest feest, dat meer aan Halloween doet denken. In de straten lopen de mannen gemaskerd en verkleed rond als 'Sinteromes', 'Klaasomes', 'Sunderums' of 'Sunderklazen' rond. Vrouwen en kinderen moeten binnenshuis blijven. Wie buiten komt krijgt 'slaag'. De uitdaging is, om toch buiten te lopen en de mannen te ontwijken.

Het rijden over de daken gaat waarschijnlijk terug op de Germaanse oppergod Wodan, die deze kunst ook beheerste. Nicolaas' uiterlijk zou ook overeen komen met het uiterlijk van Wodan. Meer sinterklaastradities lijken af te stammen van Germaanse tradities. Tijdens het Germaanse zonnewendefeest vroegen jonge meisjes aan Wodan een afbeelding van hun nog onbekende toekomstige geliefde; tegenwoordig zijn dat de speculaaspoppen ('vrijers'). Het gooien van cadeaus in schoorstenen zou afstammen van Germaanse offerplaatsen (vuurplaatsen).

Zullen we het maar snel op traditie gooien? dan leven we lekker verder en noemen we Wodan Sinterklaas goed?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 14:00

Sabra schreef:Wat zou ik dan leren, jas? Mensen proberen gewoon excuses te vinden om allerhade heidense rituelen en symbolen niet uit te bannen.

Nee dat is gewoon onzin. Het ontstaan van de feestdagen is historisch bewezen en ook te verklaren. Bijv. Pasen werd tegelijk met het Joodse Pesach gevierd, hetgeen blijkt uit Paulus woorden; "Want ook ons Paaslam is geslacht". (lees 1 Kor. 5) Kerst werd aanvankelijk exact 9 maanden na Pasen gevierd. Later is dit bijgesteld i.v.m. een aanpassing van de Juliaanse kalender. Maar lees gewoon dat boek, of een ander boek wat hierover handelt, en discussieer dan verder.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 14:01

Sabra schreef:Wat zou ik dan leren, jas? Mensen proberen gewoon excuses te vinden om allerhade heidense rituelen en symbolen niet uit te bannen.

Pfff, je kunt het ook omdraaien. Al dat moois dat vroeger ter ere van de afgoden werd aangewend, hebben we nu in de dienst aan de ware God gesteld. Gezelligheid is toch geen zonde?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2004 14:05

Ik vind de laatste opmerking ronduit naief. Hoe kun je heidense symbolen en rituelen zo ombuigen dat ze dat opeens niet meer zijn.

Daarnaast wil ik graag opmerken dat men bijvoorbeeld juist bewust heeft gekozen voor het vieren van christelijke feesten op dagen die niet op dezelfde dag vallen als de bijbelse feesten.

Het is bijzonder raar dat wij allerlei bijbelse feesten niet vieren, iets wat natuurlijk begrijpelijk is, wij zijn geen Joden. Maar een feest wat speciaal voor de heidenen werd gevierd was het Loofhuttenfeest. Toch vieren wij dat feest niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 14:07

Duh, wij zijn als volk toch ook niet uitgeleid uit Egypte.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2004 14:09

Dat wordt wel iedere zondag voorgelezen in de kerk. Dat wij uit Egypte zijn uitgeleid.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 14:14

Sabra schreef:Dat wordt wel iedere zondag voorgelezen in de kerk. Dat wij uit Egypte zijn uitgeleid.

Nee, dat God tegen het volk Israel zei dat ze uit Egypte uitgeleid zijn.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 09 dec 2004 14:15

Aragorn schreef:
Sabra schreef:Dat wordt wel iedere zondag voorgelezen in de kerk. Dat wij uit Egypte zijn uitgeleid.

Nee, dat God tegen het volk Israel zei dat ze uit Egypte uitgeleid zijn.

Er is ook een geestelijk uit het diensthuis der zonde uitgeleid worden. Dit is een uitdrukking in de door mij gewaardeerde Tale Kanaans. Het stelt de wedergeboorte voor.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Terug naar “Archief”