De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2004 02:41

PeterD schreef:
. Dingen die "de wereld" er bij bedacht heeft om toch maar een leuk feest te hebben. Dingen die daardoor na verloop van tijd ook de Christelijke wereld zijn binnengedrongen. Dingen die sommigen nu normaal vinden. Dingen die afleiden van het doel van kerst, namelijk de herdenking dat Christus op aarde is geboren, en hoe Hij zich daardoor heeft laten vernederen door in een voerbak gelegd te worden.

Je vergist je. Dit is al ouder dan het christendom. Net als het Germaanse feest dat op 25 december werd gevierd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 dec 2004 06:52

jas schreef:Is kerst wel zo'n vrolijk feest eigenlijk? Herdenken we met kerst niet de het begin van Jezus grote vernedering?

ja!

maar wat is voor jou kerst dan?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 09 dec 2004 08:42

Optimatus schreef:
caprice schreef:Wat is het nut eigenlijk om een boom in huis te halen? We weten ondertussen wel dat hij binnen toch niet groeit, en toch proberen we het elk jaar heel eigenwijs maar weer. :?

Toen ik nog heeeeeel klein was, hadden we een kerstboompje van ongeveer 75 cm groot met een kluit. Dat boompje heeft het ongeveer tien jaar volgehouden. Niet slecht voor een sparretje.

Dan misschien nog wel, maar het klimaat in de kamer is niet het klimaat waar dennebomen horen. In een huis horen de wat meer tropische planten.

Sommige mensen kopen een denneboom zonder wortels. Dan weet je bij voorbaat natuurlijk al dat het niets wordt, maar toch laten ze zich voor de gek houden. :roll:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 08:45

caprice schreef:Sommige mensen kopen een denneboom zonder wortels. Dan weet je bij voorbaat natuurlijk al dat het niets wordt, maar toch laten ze zich voor de gek houden. :roll:

Jammer, ik was net van plan een bosje bloemen bij je te bezorgen. Maar dit lezend, zie ik er toch vanaf. :D
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 dec 2004 09:12

Ik vind het best dat je een kerstboom in huis haalt hoor. Alleen, wie kan mij even de link met kerst uitleggen?
Waarom doen we het niet met oud en nieuw? Of in januari ergens ofzo.

Enne Optimatus, succes met je boompje, huisje en beestjes hoor, het is je gegunt. Je hebt alleen nog niet verteld wanneer ze vertrekken naar Egypte, want dan kan die rommel opgeruimd worden.
Laatst gewijzigd door PeterD op 09 dec 2004 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 09:16

PeterD schreef:Ik vind het best dat je een kerstboom in huis haalt hoor. Alleen, wie kan mij even de link met kerst uitleggen?
Waarom doen we het niet met oud en nieuw? Of in januari ergens ofzo.

In Rusland noemen ze een kerstboom een nieuwjaarsboom. Dat komt omdat in de orthodoxe kerk kerst begin januari wordt gevierd, net andersom dus.

PeterD schreef:Enne Optimatus, succes met je boompje, huisje en beestjes hoor, het is je gegunt. Je hebt alleen nog niet verteld wanneer ze vertrekken naar Egypte, want dan kan die rommel opgeruimd worden.

Met een beetje bijbelkennis kan je weten dat dat na drie-koningen is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 09:29

Caprice kan beter hennep gaan verbouwen dat schijnt aardig te gedijen in je huis, net als champigons in de kruipruimte.

De boom was er al langer dan het Christendom, de wereld heeft dus het kerst bij de boom gebracht en dan maar zeiken... :mrgreen:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 dec 2004 09:32

Maja de Bij schreef:
PeterD schreef:Enne Optimatus, succes met je boompje, huisje en beestjes hoor, het is je gegunt. Je hebt alleen nog niet verteld wanneer ze vertrekken naar Egypte, want dan kan die rommel opgeruimd worden.

Met een beetje bijbelkennis kan je weten dat dat na drie-koningen is.

Ja, maar 3 koningen is 6 januari geloof ik, maar nu wil ik ook de exacte datum weten wanneer ze naar Egypte gaan!
En dan nog een vraagje.
Dan is dat stalletje weer leeg, de herders gaan de schapen weer in die stal brengen ofzo? En gaat dan eerst de boom weg of eerst de stal?

Optimatus vertelde gedetailleerd hoe de opbouw is, alleen mis ik een beetje de afbouw. Zo vraag ik me ook af of het poppetje wat hij Christus noemt dan in een doos gepropt wordt en pas volgend jaar weer terug komt?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 09:36

Nee dat poppetje komt pas 30 jaar later terug dan is hij wat groter, 3 jaar lang word hij in de kamer gezet en daarna met pasen aan de crucifix gemaakt nou goed! :|

joepie

Berichtdoor joepie » 09 dec 2004 10:52

Maja de Bij schreef:
joepie schreef:Van tegen naar neutraal en uiteindelijk naar wel een boom.
(...)
Hij staat bij mij eerlijk gezegd ook altijd van voor Sinterklaas tot aan mijn verjaardag (17 febr).

Bijna drie maanden dus :D En dat noem jij neutraal ? Wat is dan positief, het hele jaar ballen in de boom?

Ja, precies! Omdat de boom niets te maken heeft voor mij met de kerst, maar gewoon met de donkere dagen rond die tijd. We maken het gewoon wat gezelliger. Kompleet met ballen en al die andere dingen.
En hij staat ongeveer 10 weken.
En het hele jaar ballen in de boom zou ook kunnen, alleen moet je hem dan wel het hele jaar binnen houden.

En met neutraal bedoel ik dat het me niet uitmaakt of hij er nu wel of niet er staat. Al zou mijn man hem niet willen, dan laat ik hem gerust staan waar die staat. Buiten dus.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2004 13:03

caprice schreef:
Optimatus schreef:
caprice schreef:Wat is het nut eigenlijk om een boom in huis te halen? We weten ondertussen wel dat hij binnen toch niet groeit, en toch proberen we het elk jaar heel eigenwijs maar weer. :?

Toen ik nog heeeeeel klein was, hadden we een kerstboompje van ongeveer 75 cm groot met een kluit. Dat boompje heeft het ongeveer tien jaar volgehouden. Niet slecht voor een sparretje.

Dan misschien nog wel, maar het klimaat in de kamer is niet het klimaat waar dennebomen horen. In een huis horen de wat meer tropische planten.

Sommige mensen kopen een denneboom zonder wortels. Dan weet je bij voorbaat natuurlijk al dat het niets wordt, maar toch laten ze zich voor de gek houden. :roll:

Ja dus en? Het boompje stond 11 maanden buiten en in december binnen. Dat ging prima.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 dec 2004 13:09

/me zit zich nog steeds vertwijfeld af te vragen wat de link is...

PeterD schreef:Ik vind het best dat je een kerstboom in huis haalt hoor. Alleen, wie kan mij even de link met kerst uitleggen?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 13:12

PeterD schreef:/me zit zich nog steeds vertwijfeld af te vragen wat de link is...

Er is geen link, 't is alleen voor de gezelligheid. Je moet er niets achter zoeken, want daar vind je niets. :wink:

Dat schrijft ook Joepie:
Joepie schreef:Ja, precies! Omdat de boom niets te maken heeft voor mij met de kerst, maar gewoon met de donkere dagen rond die tijd. We maken het gewoon wat gezelliger. Kompleet met ballen en al die andere dingen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 13:18

De link met kerst:

Zonnewendefeest: brandende bomen waar ze door heen sprongen, en om licht te maken. Was op 25/26 December.

Kerstfeest: Ook op 25/26 December.

Dat is de link, heb het nu al 20x gezegt maar niemand ziet het!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 13:20

Raido schreef:De link met kerst:

Zonnewendefeest: brandende bomen waar ze door heen sprongen, en om licht te maken.

Nee hoor, die brandende bomen zijn op eerste paasdag. Behalve in Rijssen, daar is het tweede paasdag. :D

Terug naar “Archief”