jas schreef:Aragorn schreef:Ik heb me pas trouwens laten wijsmaken dat de duivel niet in de hemel, maar op aarde rondwaart. Misschien dat hij af en toe langs de hemel komt (zoals bij Job), maar het lijkt me stug dat dat z'n vaste woonplaats is.
Dit vind ik interessante materie. Ik ga er vanuit, dat de meesten althans geloven dat de openbaring van Johannes voor een groot deel nog vervuld moet worden. In dat opzicht is het misschien aardig om eens Open.12 te lezen. Vooral vanaf vers 7. Daar wordt ons verteld over het gevecht in de hemel tussen Michaël en de draak en zijn engelen. Michaël wint dit gevecht en de draak wordt uit de hemel op aarde gesmeten. Als deze profetie nog niet vervuld is, en gelet op alle plagen daarvoor beschreven is dat nog niet zo, dan betekent het toch echt dat de duivel nog steeds een plek in de hemel heeft.
Naar mijn idee is openbaring op te delen in vijf delen:
1. Inleiding en brieven aan de 7 gemeenten in klein Azie
2. Profetie van de eindtijd vanuit hemelsperspectief
3. Openbaring 12
4. Profetie van de eindtijd vanuit aardsperspectief
5. Profetie van de het de eeuwigheid waarbij aards en hemelsperspectief bij elkaar gekomen zijn
Openbaring 12 heeft volgens mij een bijzondere rol omdat het, het ontstaan van de gemeente in een hoofdstuk bijschrijft, je zou het ook kunnen zien als een inleiding op het vierde deel, maar tekstueel lijkt het ook om een apart gedeelte te gaan.