Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:*is onder de indruk van Jas mutatie in een sympathieke discussiegenoot*
jas schreef:Ja dat zou idd kunnen. Ook wij kunnen een heleboel dingen zeggen die conform de Bijbel zijn. Toch is dat wat wij zeggen niet Gods Woord, al is het er dan ook mee in overeenstemming. Maar persoonlijk geloof ik wel in de zuiverheid van de 3 forms.
Aragorn schreef:Mjah, ik kan me er over het algemeen wel in vinden, maar sommige stukjes zou ik niet willen onderschrijven, zoals artikel 36NGB bijvoorbeeld.
Wel grappig trouwens, pas op catechesatie zei ik over artikel 16NGB dat ik er een raar stukje in vond zitten, zei die man: "het is wel NGB he.."
jas schreef:Aragorn schreef:Mjah, ik kan me er over het algemeen wel in vinden, maar sommige stukjes zou ik niet willen onderschrijven, zoals artikel 36NGB bijvoorbeeld.
Wel grappig trouwens, pas op catechesatie zei ik over artikel 16NGB dat ik er een raar stukje in vond zitten, zei die man: "het is wel NGB he.."
Ik kan met art. 36 ook wel instemmen. Alleen, de overheid komt de haar toebedeelde taak niet na, en daar houdt ook mijn loyaliteit, die ik conform dit art. aan haar verplicht ben, op. Ik vind dus dat de overheid de voorwaarden op grond waarvan ik haar moet gehoorzamen, niet vervult. M.a.w. ik heb er niet zo'n hoge pet van op. Ik vind het eigenlijk één grote Bakellende en een asociaal zooitje stinkende zelfverrijkers.
Wat art. 16 betreft, daar sta ik 100% achter. Maar dat wist je al.
jas schreef:Optimatus schreef:jas schreef:Ik zei 'samengevat'. Ik zei niet dat er verder niets meer is wat ook de zuivere waarheid is. Persoonlijk vind ik trouwens de GB van Nicea mooier en beter dan onze 12 art.
Vooral dat stuk "God uit God, Licht uit Licht, geboren en niet gemaakt" vind ik geweldig.
Ja ik ook. Maar ook m.b.t. de Drieëenheid.
Aragorn schreef: Dat impliceert een beetje dat God niet rechtvaardig geweest zou zijn als Hij iedereen zou hebben uitverkoren, terwijl het zaligmaken van uitverkorenen evengoed rechtvaardig is (Sion wordt door recht verlost).
Maja de Bij schreef:Aragorn schreef: Dat impliceert een beetje dat God niet rechtvaardig geweest zou zijn als Hij iedereen zou hebben uitverkoren, terwijl het zaligmaken van uitverkorenen evengoed rechtvaardig is (Sion wordt door recht verlost).
God is en bepaalt zelf de norm van de rechtvaardigheid. Wat Hij ook doet, het is heilig, goed en rechtvaardig.
Maja de Bij schreef:Aragorn schreef: Dat impliceert een beetje dat God niet rechtvaardig geweest zou zijn als Hij iedereen zou hebben uitverkoren, terwijl het zaligmaken van uitverkorenen evengoed rechtvaardig is (Sion wordt door recht verlost).
God is en bepaalt zelf de norm van de rechtvaardigheid. Wat Hij ook doet, het is heilig, goed en rechtvaardig.
Aragorn schreef:Maja de Bij schreef:Aragorn schreef: Dat impliceert een beetje dat God niet rechtvaardig geweest zou zijn als Hij iedereen zou hebben uitverkoren, terwijl het zaligmaken van uitverkorenen evengoed rechtvaardig is (Sion wordt door recht verlost).
Dat vind ik prima, maar dan gaat de NGB dus ook al buiten haar boekje door te stellen dat God rechtvaardig is omdat Hij de ongelovigen verwerpt. Want dan wordt die rechtvaardigheid evengoed langs onze maatstaven gelegd. Ongeveer zo'n redenering: Als je rechtvaardig bent doe je X. God doet X, dus: God is rechtwaardig.
Dan had er beter kunnen staan: God is rechtvaardig in alles wat Hij doet (punt).
Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:Mja, oke, dat snap ik. Maar ik blijft het een beetje ongelukkig uitgedrukt vinden.
Maar ben je nu niet meer verdrietig?
Verdrietig? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit geweest ben aangaande deze kwestie hoor..
Sabra schreef:Vaak kom je in postings de term ware leer tegen. Ik vind dit een dusdanig onzinnig begrip dat ik niet begrijp dat mensen vaak als argument in de strijd werpen.
In mijn ogen is er maar één ware leer, en dat is het geloof in Jezus de Messias. Helaas denken verschillende kerkgenootschappen het patent om het ware geloof en/of de ware leer te hebben. Dit terwijl ze niet in de gaten hebben dat zij enkel menselijke leerstellingen en normen en waarden aanhangen.
Daarom mijn oproep: Vermijdt het gebruik van deze term.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten