De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 08 dec 2004 20:41

PeterD schreef:
Socrates schreef:
PeterD schreef:
Socrates schreef:
PeterD schreef:Verder zijn er een heleboel extraatjes rond kerst gekomen die er totaal niets mee te maken hebben.
Kerstboom, kerstbal, lampjes, kerstklokken, eten en drinken, kerststerren (planten), kerstsneeuw, kerstkaarten, kerstpakket, kerstborrel, etc, etc.

Toch wijzen die bijna allemaal terug op het offer van Christus. Hij offerde zichzelf op en schonk zichzelf aan de mensheid. Als afspiegeling daarvan denken wij ook aan elkaar en geven elkaar kado's, eten, gelukwensen, kerstpakketten, etc.

Schei toch uit joh, al die onzin verdwijnt volledig in het niet bij de rijkdom van het offer van Christus. Dat moeten wij nadoen dan? Willen wij dat evenaren?

Beste Peter, het is geen wedstrijd... Waarom zouden wij een offer moeten brengen dat net zo groot is als dat van Christus als Hij al het volmaakte offer heeft gebracht waar niets meer toe gedaan hoeft te worden? Maar dan kunnen wij ons er nog wel door laten inspireren. En ons hart laten spreken als wij stilstaan bij dat offer.

Ok stoppen dan met die Kerstgedachte die er heerst tegenwoordig. Wij kunnen dat nooit evenaren, dus stoppen met die kerstpakketten, kerstkadootjes, kerstkransen, kerstborrels, kerstlampen, kerstbomen, kerstditjes en kerstdatjes.

Laten we het over de kern van kerst hebben op die dag. En dat is dat Christus voor Zijn volk naar de wereld gekomen is, om hen zalig te maken van de zonden. Als we dat echt beleven, is er echt geen ruimte voor die andere rommel. Dan hebben we meer dan genoeg om dat te bewonderen en uit te zingen.

Nou nee... ik vind het wel goed juist dat kerst ons inspireert tot het omzien naar elkaar. Dus niks stoppen met die kerstgedachte. Ik vind het zeer christelijk.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 20:43

Socrates schreef:
PeterD schreef:
Socrates schreef:
PeterD schreef:
Socrates schreef:
PeterD schreef:Verder zijn er een heleboel extraatjes rond kerst gekomen die er totaal niets mee te maken hebben.
Kerstboom, kerstbal, lampjes, kerstklokken, eten en drinken, kerststerren (planten), kerstsneeuw, kerstkaarten, kerstpakket, kerstborrel, etc, etc.

Toch wijzen die bijna allemaal terug op het offer van Christus. Hij offerde zichzelf op en schonk zichzelf aan de mensheid. Als afspiegeling daarvan denken wij ook aan elkaar en geven elkaar kado's, eten, gelukwensen, kerstpakketten, etc.

Schei toch uit joh, al die onzin verdwijnt volledig in het niet bij de rijkdom van het offer van Christus. Dat moeten wij nadoen dan? Willen wij dat evenaren?

Beste Peter, het is geen wedstrijd... Waarom zouden wij een offer moeten brengen dat net zo groot is als dat van Christus als Hij al het volmaakte offer heeft gebracht waar niets meer toe gedaan hoeft te worden? Maar dan kunnen wij ons er nog wel door laten inspireren. En ons hart laten spreken als wij stilstaan bij dat offer.

Ok stoppen dan met die Kerstgedachte die er heerst tegenwoordig. Wij kunnen dat nooit evenaren, dus stoppen met die kerstpakketten, kerstkadootjes, kerstkransen, kerstborrels, kerstlampen, kerstbomen, kerstditjes en kerstdatjes.

Laten we het over de kern van kerst hebben op die dag. En dat is dat Christus voor Zijn volk naar de wereld gekomen is, om hen zalig te maken van de zonden. Als we dat echt beleven, is er echt geen ruimte voor die andere rommel. Dan hebben we meer dan genoeg om dat te bewonderen en uit te zingen.

Nou nee... ik vind het wel goed juist dat kerst ons inspireert tot het omzien naar elkaar. Dus niks stoppen met die kerstgedachte. Ik vind het zeer christelijk.

Als dit voor ons de enige dag is dat we geïnspireerd worden naar onze naasten om te zien, is dat een zeer droevige zaak. Als het goed is doen we dat ook de ander 364 dagen van het jaar.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 08 dec 2004 20:51

PeterD schreef:
Socrates schreef:
PeterD schreef:
Socrates schreef:
PeterD schreef:
Socrates schreef:

Als dit voor ons de enige dag is dat we geïnspireerd worden naar onze naasten om te zien, is dat een zeer droevige zaak. Als het goed is doen we dat ook de ander 364 dagen van het jaar.

Dat is een beetje een halfslachtige redenering: Dan kunnen we kerst sowieso wel afschaffen. Want moeten we de andere 364 dagen van het jaar de komst van Christus niet herdenken?

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 20:58

Socrates schreef:
PeterD schreef:Als dit voor ons de enige dag is dat we geïnspireerd worden naar onze naasten om te zien, is dat een zeer droevige zaak. Als het goed is doen we dat ook de ander 364 dagen van het jaar.

Dat is een beetje een halfslachtige redenering: Dan kunnen we kerst sowieso wel afschaffen. Want moeten we de andere 364 dagen van het jaar de komst van Christus niet herdenken?

Nee, ik weet zeker als we kerst afschaffen als feestdag dat het na verloop van tijd in het geheel niet meer herdacht wordt.
Iets anders vind ik alle poespas die er omheen wordt bijbedacht. Dingen die "de wereld" er bij bedacht heeft om toch maar een leuk feest te hebben. Dingen die daardoor na verloop van tijd ook de Christelijke wereld zijn binnengedrongen. Dingen die sommigen nu normaal vinden. Dingen die afleiden van het doel van kerst, namelijk de herdenking dat Christus op aarde is geboren, en hoe Hij zich daardoor heeft laten vernederen door in een voerbak gelegd te worden.
Dat is de kerstgedachte. En de kerstgedachte dat je juist dan wat aan je naaste moet doen is werelds.

gemmatjuh
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gemmatjuh » 08 dec 2004 21:07

ik ga van de week ook lekker een boom meenemen van mn werk, omdat ik het gezellig vind en leuk om alles er in te hangen enzo
I wanna be a star tonight,dance with me untill the morning light

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 21:11

PeterD schreef:Ok stoppen dan met die Kerstgedachte die er heerst tegenwoordig. Wij kunnen dat nooit evenaren, dus stoppen met die kerstpakketten, kerstkadootjes, kerstkransen, kerstborrels, kerstlampen, kerstbomen, kerstditjes en kerstdatjes.

Jij pleit dus voor ontkerstening? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 21:28

jas schreef:
PeterD schreef:Ok stoppen dan met die Kerstgedachte die er heerst tegenwoordig. Wij kunnen dat nooit evenaren, dus stoppen met die kerstpakketten, kerstkadootjes, kerstkransen, kerstborrels, kerstlampen, kerstbomen, kerstditjes en kerstdatjes.

Jij pleit dus voor ontkerstening? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

JA en NEE

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 dec 2004 21:58

jas schreef:

Waarom zou je?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 22:12

Yael schreef:

Waarom zou je?

Tip: lees het voorgaande eens, dan hoeven we niet in kringetjes te blijven draaien :roll:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 22:16

PeterD, dankzij jouw postings zal ik met extra genoegen de kerstboom optuigen en het kerstalletje wat extra aankleding geven.

Bedankt 8)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 22:47

PeterD schreef:
Yael schreef:

Waarom zou je?

Tip: lees het voorgaande eens, dan hoeven we niet in kringetjes te blijven draaien :roll:

Ik ben het wel met jou eens hoor. Al deze zaken leiden maar af van de werkelijke betekenis. Toch maakt ook juist deze verwereldlijking van het Kerstfeest duidelijk, hoe groot de vernedering voor Jezus geweest is. Dat zelfs Zijn nederige geboorte als het begin van Zijn lijdensweg tot verlossing van de zielen van Zijn uitverkorenen, aangegrepen wordt door de wereld om juist deze betekenis te doen verworden tot een werelds feest van valse vreugde en valse vrede. Dus zelfs in Zijn vernedering wordt Hij nog vernederd.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 22:49

Wat is het nut eigenlijk om een boom in huis te halen? We weten ondertussen wel dat hij binnen toch niet groeit, en toch proberen we het elk jaar heel eigenwijs maar weer. :?

En dan hangt men er lampjes in, om de boom misschien wat harder te laten groeien (belichten)? Zodat de fotosynthese die in de winter op een laag niveau is weer geactiveerd wordt?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 22:51

caprice schreef:Wat is het nut eigenlijk om een boom in huis te halen? We weten ondertussen wel dat hij binnen toch niet groeit, en toch proberen we het elk jaar heel eigenwijs maar weer. :?

En dan hangt men er lampjes in, om de boom misschien wat harder te laten groeien (belichten)? Zodat de fotosynthese die in de winter op een laag niveau is weer geactiveerd wordt?

Geef liever iemand een boom in Israël cadeau.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 23:13

caprice schreef:Wat is het nut eigenlijk om een boom in huis te halen? We weten ondertussen wel dat hij binnen toch niet groeit, en toch proberen we het elk jaar heel eigenwijs maar weer. :?

Toen ik nog heeeeeel klein was, hadden we een kerstboompje van ongeveer 75 cm groot met een kluit. Dat boompje heeft het ongeveer tien jaar volgehouden. Niet slecht voor een sparretje.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 00:45

Inderdaad, je kan na kerst de boom in je tuin planten en volgend jaar weer gebruiken.

Je kan ook lampjes in een kerstboom buiten doen. Of lampjes zonder kerstboom ophangen :)

En je hebt toch ook kamerplanten... die haal je toch ook in huis? Waarom dan niet een kerstboom ;) In een pot met geboeg grond en water houdt die het best ff vol :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”