II Samuel vs. I Kronieken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

II Samuel vs. I Kronieken

Berichtdoor AikonGirl » 08 dec 2004 16:02

Als twee mensen elk een verslag moeten schrijven over dezelfde gebeurtenis, zullen er zeker verschillen/tegenstrijdigheden zijn. Zo natuurlijk ook bij de schrijvers van de bijbel.
Ieder z'n eigen achtergrond, referentiekader en natuurlijk speelt standplaatsgebondenheid een grote rol.

Maar nu werden er op catechisatie twee teksten met elkaar vergeleken, waar het verschil nogal groot is:
2 Samuel 24
En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israel;
en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israel en Juda.

1 Kronieken 21
Toen stond de satan op tegen Israel, en hij porde David aan, dat hij Israel telde.

Het gaat hier om dezelfde volkstelling. Maar bij de ene porde de Heer David aan, en bij de tweede tekst Satan.

Wat moet ik hiervan denken?
En als het dan te maken heeft met standplaatsgebondenheid vd schrijver,
dan is alles (in de gehele bijbel) toch opeens veel minder betrouwbaar?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 dec 2004 16:07

de kanttekenaren verklaren het zo: Te weten, de Heere. Niet dat Hij zulks zou hebben ingegeven, maar omdat Hij, naar zijn rechtvaardig oordeel, door zijn verborgen regering, den satan zulks heeft willen toelaten, en hem gebruiken tot een verdiende straf der Israëlieten, en tot kastijding en vernedering van David; uit vergelijking van 1 Kron. 21:1, waar deze historie wordt wederhaald.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 16:10

Dus als God even boos is, laat hij de ketting van Satan wat vieren, en houd zo zelf zijn handen schoon...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 dec 2004 16:12

nee de satan zit niet aan een koordje, kijk maar naar het feit dat hij Jezus probeerde te verleiden tot 3 maal toe. God kan hem wel tegenhouden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 16:17

Het was ook bij wijze van speken...

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 08 dec 2004 17:41

Het verschil in die teksten zou eventueel ook nog kunnen komen door het feit dat de teksten eerst eeuwen lang mondeling overgeleverd zijn alvorens ze opgeschreven werden. Op zo'n manier kunnen er kleine veranderingen insluipen. Tussen alle bronnen met teksten van het OT zitten vaak ook kleine verschillen. Alhoewel ik moet zeggen dat er hier wel sprake is van een grove fout als het eventueel daardoor zou komen...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2004 17:46

Misschien hetzelfde als met Job? God geeft de satan speelruimte?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 17:50

Misschien is de oorzaak (God dan wel Satan) sowieso een interpretatie van de schrijver. De een denkt: hm, dat zal God wel ingegeven hebben en de ander: nah, een actie met zulke gevolgen moet ongetwijfeld van satan komen.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 08 dec 2004 18:08

Aragorn schreef:Misschien is de oorzaak (God dan wel Satan) sowieso een interpretatie van de schrijver. De een denkt: hm, dat zal God wel ingegeven hebben en de ander: nah, een actie met zulke gevolgen moet ongetwijfeld van satan komen.

M'n dominee gaf ook zo'n soort antwoord inderdaad.
Hij gaf het voorbeeld van een ongeluk op een kruispunt.
Twee ooggetuigen, maar allebei hebben ze het ongeluk van een andere kant gezien.
De een zegt dat de auto van links kwam, en de andere dus van rechts.
Het ligt er dus maar net aan van welke kant je het ziet, standplaatsgebondenheid beinvloedt het allemaal.

Maar als je zo denkt, waar stop je dan.
Wie zegt wat de waarheid is, en wie zegt wat fout is geinterpreteerd door de schrijver.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 dec 2004 18:27

het feit dat de teksten eerst eeuwen lang mondeling overgeleverd zijn alvorens ze opgeschreven werden. Op zo'n manier kunnen er kleine
veranderingen insluipen
.
mondelinge overlevering staat bijna garant voor grote afwijkingen. Ken je het spel waarbij mensen in een kring gaan zitten en elkaar een bepaalde zin in het oor fluisteren? Aan het eind van de kring is de informatie totaal veranderd.

Misschien is de oorzaak (God dan wel Satan) sowieso een interpretatie van de schrijver. De een denkt: hm, dat zal God wel ingegeven hebben en de ander: nah, een actie met zulke gevolgen moet ongetwijfeld van satan komen.
en kunnen jullie met deze interpretatie leven?

Ofwel, de acties van de duivel of God, daar zit niet zoveel verschil tussen? En mogen op zo'n belangrijk punt zomaar twee totaal verschillende versies naast elkaar bestaan? En blijkt daaruit niet dat de bijbel vooral een menselijk boek is?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 08 dec 2004 18:45

surfer schreef:Ofwel, de acties van de duivel of God, daar zit niet zoveel verschil tussen? En mogen op zo'n belangrijk punt zomaar twee totaal verschillende versies naast elkaar bestaan? En blijkt daaruit niet dat de bijbel vooral een menselijk boek is?

My point exactly.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 08 dec 2004 19:46

Ik heb even een Bijbelverklaring erbij gepakt en daar staat samengevat het volgende:

God is niet de oorzaak van deze zonde,
De orders die David gaf om deze volkstelling te houden zijn schijnbaar vreemd.
David heeft later ook spijt van deze zonde.
Deze zonde was hoogmoed.

God liet satan toe om hem te verleiden.
de bedoeling was om door deze zonde van David aan de vorsten duidelijk te maken dat, als God Zijn straf laat voelen, de oorzaak van de straf wellicht gelegen is in de zonden van de vorsten, opdat zij dan boete doen en zich bekeren/

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 20:06

Dat zeg ik dus de heletijd al... maar dan zeggen ze dat Satan niet aan de ketting zit...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 23:12

Johanne schreef:Het verschil in die teksten zou eventueel ook nog kunnen komen door het feit dat de teksten eerst eeuwen lang mondeling overgeleverd zijn alvorens ze opgeschreven werden. Op zo'n manier kunnen er kleine veranderingen insluipen. Tussen alle bronnen met teksten van het OT zitten vaak ook kleine verschillen. Alhoewel ik moet zeggen dat er hier wel sprake is van een grove fout als het eventueel daardoor zou komen...

Er is volgens mij geen sprake van een vergissing. De satan grijpt elke kans aan om wie dan ook te verslinden. Soms wordt hem dat toegestaan, omdat ook in Gods ogen het kwaad gestraft moet worden. Het is soms de satan die Gods oordeel uitvoert, en dat rechtvaardig.
In dit verband zou je ook eens moeten lezen 1 Kon. 22:19-23.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 23:18

AikonGirl schreef:
surfer schreef:Ofwel, de acties van de duivel of God, daar zit niet zoveel verschil tussen? En mogen op zo'n belangrijk punt zomaar twee totaal verschillende versies naast elkaar bestaan? En blijkt daaruit niet dat de bijbel vooral een menselijk boek is?

My point exactly.

Ik ga uit van de onfeilbaarheid van de Schrift en zoek van daaruit een verklaring. Wat ik van dit soort bijbelkritisch geredeneer gezien heb, is dat er uiteindelijk van de Schrift niets overblijft dan dat wat het menselijk brein nog kan bevatten. En dat is niet veel hoor. Het loslaten van de onfeilbaarheid van de Bijbel, is je begeven op een hellend vlak. Ik begrijp niet dat je dominee dat niet gezegd heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”