Moderator: Moderafo's
DavidOpposite schreef:Waarschijnlijk heeft het met het jaar van oprichting te maken.
Pieter schreef:Er is volgens mij geen principieel leerverschil.
In 1907 accepteerden een paar onafhankelijke gemeenten de uitnodiging van Ds. G. H. Kersten te overwegen om samen te gaan met de (Oud) Gereformeerde Gemeenten, maar besloten uiteindelijk apart te blijven. Zij vestigden hun eigen nog conservatievere kerk — de O.G.G.
Ds. L. Boone (1860-1935) was hun leider. Hij was het oneens met Ds. Kersten omdat deze bereid was de naam "Gereformeerd", i.p.v. "Oud Gereformeerd" te voeren; het psalmboek van Petrus Dathenus (1531-1588) te vervangen door dat van 1773, en de kledingvoorschriften van voorgangers aan te passen.
De reden van het niet meegaan ligt dus in de naam, het psalmboek en de kledingvoorschriften. Dat is eigenlijk zeer ontzettend triest.
Het valt me trouwens op hoe ds. Kersten altijd gepoogd heeft om eenheid te zoeken. Goeie kerel, die Kersten.
Ik vond overigens nog een interessant plaatje:
PeterD schreef:In Afrika en Nieuw Zeeland heb je idd ook wat gemeenten. Maar dat dit de off. naam is wist ik niet.
En idd, het is de schuld van de GGiN
caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
pugna schreef:caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Wat is het verschil tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten