Ragnarok

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 08 dec 2004 11:00

Ik dacht dat het geloof van de Maya's ook zulke dingen, als zondvloed etc bevatte.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 11:12

De maya's hebben dat inderdaad
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 08 dec 2004 17:31

In veel volksverhalen zijn idd ontzettend veel gelijkenissen terug te vinden met verhalen uit de bijbel. Zo zijn er wel weet ik veel hoeveel versies van bijv.
- Het paradijsverhaal (vindt men ook in Ugarit)
- Het zondvloedverhaal (vindt men terug in Mesopotamie en ook bij 66 andere volken)
- Job de lijdende rechtvaardige (vindt men o.a. terug in Mesopotamie en Ugarit)

Toch zijn er meestal wel verschillen te vinden en ik denk dat die verschillen juist zo belangrijk zijn voor ons geloof en waarom we het verhaal uit de bijbel wel geloven en die andere verhalen niet.

Voorbeeld: de Atrachasis epos (Banylonisch zondvloedverhaal)
Het speelt in de mythologische tijd toen er alleen nog maar ' goden waren'. Het roept veel associaties op met het verhaal van Noach.

Het gaat in het kort erover dat een van de vele goden mensen geschapen heeft en op de aarde gezet. De aarde was alleen in die tijd ook een 'god' en had er last van dat de mensen zoveel lawaai maakten en voor overlast zorgden etc. Hij regelde met, ik geloof, de god van de zee dat hij voor een vloedgolf zou zorgen en zo de mensen van de aarde weg zou spoelen.. Atrachasis was een van die mensen, maar had weer goed contact met een andere god. Die god had van de vloedgolf gehoord en waarschuwde Atrachasis daarvoor en raadde hem aan een boot te bouwen om het geheel te overleven.

De overeenkomsten die je hierin ziet zijn o.a.
- de zondvloed in de oertijd
- een vloed bedoeld om de mensen van de aardbodem weg te vagen
- bouw van een ark
- Atrachasis is een ' soort' Noach

Toch zijn er gelukkig ook wel duidelijke verschillen:
- het monotheisme in Genesis
- Het verschil in motief voor die zondvloed (God had een 'ethische motivatie, bij Atrachasis was het motief 'het lawaai van de mensen')
- de vergevingsgezindheid en het oordeel van God

Zo zie je toch wel heel duidelijk dat de verhalen toch eigenlijk wel in schril contrast met elkaar staan.

Maar wat Raido zegt over openbaringen. Er schijnen echt ontzettend veel ' apocalypsverhalen' te zijn ja. Alleen in allemaal verschillende culturen etc. En als je die dan naast de bijbel legt (heb ik (nog) niet gedaan dus wat ik nu zeg is ook alleen maar een hypothese en geen zekere waarheid) en ze met de bijbel gaat vergelijken hoop ik toch dat je zeg maar tot een zelfde soort conclusie kan komen als met het verhaal van Atrachasis. Dat het dan op elkaar mag lijken, maar dat het bijbelse verhaal toch allerlei andere motieven etc. heeft.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 22:56

Aragorn schreef:Hm, interessant ja. Net zoiets als een ander artikel dat ik een keer las, waarin het scheppingsverhaal terug te vinden zou zijn in het vroege chinese schrift.

Ik vermoed dat de Noorse mythologie ergens rond het jaar 100 ofzo ontstaan is, maar weet het feine er niet van.

feine goser. :D
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 00:48

jas schreef:
Aragorn schreef:Hm, interessant ja. Net zoiets als een ander artikel dat ik een keer las, waarin het scheppingsverhaal terug te vinden zou zijn in het vroege chinese schrift.

Ik vermoed dat de Noorse mythologie ergens rond het jaar 100 ofzo ontstaan is, maar weet het feine er niet van.

feine goser. :D

Dat was dan weer niet zo slim. :P *gecorrigeerd*

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 08:23

| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”