Ware leer, een onzinnig begrip

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 dec 2004 14:49

PeterD schreef:
Yael schreef:
PeterD schreef:Ik denk dat er één is geweest die de ware leer heeft aangehangen en er naar geleefd heeft.

Hint: Hij leefde ongeveer 2000 jaar geleden.

Jezus? Paulus? Johannes? 8)

Ik kies A.

Wat heb ik nou gewonnen?

dr zijn meerdere opties mogelijk vindt ik, niet alleen Jezus maar ook Paulus en de andere gelovigen van die dagen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 14:52

PeterD schreef:Ik denk dat er één is geweest die de ware leer heeft aangehangen en er naar geleefd heeft.

Kijk, dat denk nu dus niet. Want Jezus moest niet zalig worden door Zichzelf, moest niet geloven in de verlossing die Hij had teweeggebracht voor Zijn eigen zonden. Onze ware leer, is dus wezenlijk anders dan Zijn ware leer. Hij leerde wel die leer, maar moest niet zelf zalig worden door die leer.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 14:53

Yael schreef:
PeterD schreef:
Yael schreef:

Ik kies A.

Wat heb ik nou gewonnen?

Je hebt niks gewonnen, want het was niet goed.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 14:54

Yael schreef:
PeterD schreef:
Yael schreef:

Ik kies A.

Wat heb ik nou gewonnen?

dr zijn meerdere opties mogelijk vindt ik, niet alleen Jezus maar ook Paulus en de andere gelovigen van die dagen.

Hebben Paulus en Johannes er ook volmaakt naar geleefd dan?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 dec 2004 14:58

Aragorn schreef:Hebben Paulus en Johannes er ook volmaakt naar geleefd dan?

nee maar wel naar geleefd. het woord volmaakt zegt peterd niet. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 15:01

Yael schreef:
Aragorn schreef:Hebben Paulus en Johannes er ook volmaakt naar geleefd dan?

nee maar wel naar geleefd. het woord volmaakt zegt peterd niet. :wink:

Oke oke, jij wint. 8)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 15:02

Ik erken ruiterlijk het woord "volmaakt" vergeten te zijn.

Mijn niet ontvangen prijs sta ik graag af.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 08 dec 2004 15:09

Hoe groot is het belang van deze zaak? Ik lees in ieder geval nergens in de bijbel, dat God ons beoordeelt op de leer. Wel op ons geloof en de vrucht daarvan in ons leven. Is leer dan niet belangrijk? Toch wel, want de bijbel trekt op verschillende plaatsen stevig van leer tegen dwaalleraars (b.v. in de brieven van Petrus en Judas). Overigens, zie je daar, dat dwaalleraars niet alleen degenen zijn die een onjuiste leer brengen, maar ook degenen die het goede leren, maar het tegenovergestelde leven. Dus als je het goede onderwijst, maar het verkeerde praktiseert, dan ben je een valse leraar.

Een discussie als deze wordt al snel filosofisch. Als er een ware leer is, is er dan iemand die de ware leer heeft en zo niet, wat heeft het dan nog voor zin om te stellen dat er een ware leer is. Je kunt die kennelijk toch niet helemaal weten. Ik heb het niet zo op met dit soort gefilosofeer, omdat het praktisch gezien tot niets leidt.

Ik denk wel dat het NT een paar sleutels bevat:

1 Cor. 13: 9-10 - "9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen." (NBV)

Paulus zelf zegt dus, dat ons kennen tekort schiet. Wie beweert de waarheid in pacht te hebben, zegt dus iets anders dan deze tekst.

Ef. 3:18-19 - "Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen, 18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is,
19 ja de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid." (NBV)

Met alle heiligen - We hebben elkaar dus nodig om de waarheid te kennen. Niemand heeft op zichzelf de ware leer. Het is volgens mij verkeerd, dat kerken hun leer verdedigen tegen andersdenkende christenen door geschreven geloofsbelijdenissen en dogma's, in plaats van de tegenwerpingen serieus te nemen en van elkaars perspectief te leren.
Verder stelt Paulus hier het kennen van de liefde van Christus boven de leer (vs. 19): het gaat zelfs alle kennis te boven.

1 Kor. 8:1 - "Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde sticht." (NBG51)

Kennis maakt opgeblazen!! In dit stuk gaat het over het al dan niet eten van offervlees, een discussiepunt in die dagen. Wat is toch de ware leer over het eten van offervlees!? Paulus gaat daar op in, geeft duidelijk antwoord, maar niet voordat hij erop gewezen heeft, dat het onderwerp vanuit de liefde benaderd moet worden. En, al ben je met Paulus van mening, dat het eten van zo'n geofferd biefstukje geen kwaad kan - omdat die afgoden toch geen echte goden zijn - dan nog zegt hij niet te eten, als hij het z'n broeder daardoor moeilijk maakt. Die houding van liefde is toch veel mooier dan een welles-nietes spelletje over de ware leer?
The Lord is the Potter, not Harry!!

André

Berichtdoor André » 08 dec 2004 17:09

Raido schreef:En de Geref. Kerk Vrijgemaakt deden dit.

Sneu heh dat ze dit deden, ik ben overigens wel blij dat ze zelf hebben in gezien dat dit niet waar kon zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2004 18:56

jas schreef:

Kijk, dat denk nu dus niet. Want Jezus moest niet zalig worden door Zichzelf, moest niet geloven in de verlossing die Hij had teweeggebracht voor Zijn eigen zonden. Onze ware leer, is dus wezenlijk anders dan Zijn ware leer. Hij leerde wel die leer, maar moest niet zelf zalig worden door die leer.

De vraag is wat die leer is... Jezus zegt niets over kinderdoop vs. volwassendoop, hoe je er bij loopt, wat precies de criteria zijn voor wedergeboorte.

De leer van Jezus is dat Hij de Zoon van God is die voor de zonden van de wereld stief en daardoor de enige weg naar de Vader is. Johannes 3:16, Romeinen 10:9 (Paulus nam dat ook over)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 19:53

Ware leer = de leer naar Gods Woord waardoor de weg der zaligheid voorgesteld wordt.

Zou dit een goede omschrijving van 'ware leer' zijn?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 20:19

caprice schreef:Ware leer = de leer naar Gods Woord waardoor de weg der zaligheid voorgesteld wordt.

Het probleem is dat de Bijbel soms nogal variabel interpreteerbaar is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 20:25

Optimatus schreef:
caprice schreef:Ware leer = de leer naar Gods Woord waardoor de weg der zaligheid voorgesteld wordt.

Het probleem is dat de Bijbel soms nogal variabel interpreteerbaar is.

Dus...?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 20:35

Dus dat houdt in dat een ware leer vrij lastig uit de Bijbel te destilleren valt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 21:06

Optimatus schreef:Dus dat houdt in dat een ware leer vrij lastig uit de Bijbel te destilleren valt.

Ik denk het niet. God werk immers door Zijn Woord en Geest, uiteindelijk?

Terug naar “Archief”