Wij weten te veel!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Wij weten te veel!

Berichtdoor hijwel » 07 dec 2004 19:06

Andre schreef:Vreemde stelling, is het voor jou een vraag of je NU PAS wat er in de Bijbel staat in praktijk zult gaat brengen, of wacht je liever nog een jaartje?

met veel dingen wel ja. Ik weet dat ik met Gods kracht al veel dingen in praktijk heb mogen brengen. En ik geloof ook dat ik mag groeien.
Maar ik denk wel dat ik soms te veel over theorieen nadenk i.pv. het praktijk te brengen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 dec 2004 19:18

Matth. 25:31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.
(..)
34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter [hand] [zijn]: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beerft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
36 [Ik] [was] naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij [dit] een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij [dat] Mij gedaan.

Hier lees je dat God dit blijkbaar echt aan ieder van ons persoonlijk gaat vragen.
Natuurlijk gaat het niet om goede werken alleen. Maar zonder de werken is het geloof wel dood. (en andersom)

Ik kan me verbazen over mensen die dagen doorbrengen in stoffige theologische boeken, waar opzich niets mis mee is, maar de uitwerking zo achterwegen blijft. Dit geld natuurlijk ook voor mij persoonlijk. Wat doe ik voor mijn minste broeders en zusters?
Laatst gewijzigd door meschianza op 08 dec 2004 17:01, 2 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 19:19

kees81 schreef:de bijbel in de praktijk brengen... :?:

Hij bedoelt waarschijnlijk dat je de richtlijnen die in de bijbel staan niet alleen voor waar en goed aanneemt, maar er ook naar leeft.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 dec 2004 22:44

meschianza schreef:Ik kan me verbazen over mensen die dagen doorbrengen in stoffige theologische boeken, waar opzich niets mis mee is, maar de uitwerking zo achterwegen blijft. Dit geld natuurlijk ook voor mij persoonlijk. Wat doe ik voor mijn minste broeders en zusters?

juist mes!

wat kunnen wij doen? Ik wil zoveel, maar vindt heb er niet altijd de kracht voor!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 10:00

joepie schreef:Ik denk dat je dan eerst het woord "kennen" die in de Bijbel daar genoemd wordt goed moet weer geven. Het is niet kennen van kennis, maar kennen van : kennis aan iemand hebben.
Vroeger zeiden ze als je verliefd op iemand was dat je kennis had aan die en die persoon.
En dat is wat Paulus eigenlijk bedoelt.
Hij zegt daarmee niet dat hij te weinig van de Bijbel weet.
Er zijn b.v. mensen die de Bijbel wel uit hun hoofd lijken te kennen, maar niet de liefde voor Chrsitus hebben. Dus denken dat ze met die kennis een kind van Hem zijn en Hem daarmee dienen. Dat het met alleen kennis over de Bijbel wel goed zit, maar je kennis aan God hebben.
Het moet iets met je doen. Als je verliefd ben op iemand dan wil je ook altijd bij die anders zijn, je wilt als het ware wel in de ander kruipen.
Zo moet je "verliefd"worden op God. Hij moet je alles zijn en zonder Hem kun je je geen leven voorstellen.
Die liefde van 1 Cor 13. die moet je in je voelen. Want als je alles wat er te weten valt wist, maar had de liefde niet.....
Dus om met de topic starter te zeggen: misschien moeten we gaan zorgen dat we die kennis eens in de praktijk gaan brengen.
Leven zoals God dat van ons vraagt en geen leven zonder Hem kunnen voorstellen, alles willen doen zoals Hij dat wil. Uit liefde voor Hem.
Want het gaat in het geloof niet om het weten, maar om de liefde tot God en onder elkaar.
Want moeten we niet geloven als een kind? Denk je dat die de Bijbel uit haar hoofd kend en overal een antwoord op weet? Denk je dat die twijfelt aan de waarheid van Gods woord? Die geloofd onvoorwaardelijk dat het waar is wat er staat en dat God van het kind houd. Dat wat er gebeurd goed is.

Ik ben het niet vaak volledig met je eens, maar in dit geval........ :D
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 08 dec 2004 13:52

jas schreef:Ik ben het niet vaak volledig met je eens, maar in dit geval........ :D

Wordt het gevaarlijk :?: :wink: :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 14:43

meschianza schreef:
Ik kan me verbazen over mensen die dagen doorbrengen in stoffige theologische boeken, waar opzich niets mis mee is, maar de uitwerking zo achterwegen blijft. Dit geld natuurlijk ook voor mij persoonlijk. Wat doe ik voor mijn minste broeders en zusters?

Natuurlijk ben ik het er niet mee eens. Je veroordeelt mensen zonder ze te kennen en je stigmatiseert. Iedereen die dagen doorbrengt in stoffige boeken mist de uitwerking van het geloof. Dat vind ik echt nergens op slaan. Ik ken genoeg mensen die veel tijd doorbrengen in 'oude stoffige boeken' en oprecht praktiserend christen zijn.
Je beweert nu dat er een direct verband is tussen het bestuderen van oud materiaal en het niet praktiserend christen zijn. Interessante veronderstelling, maar ik zou graag zien, dat je die met bewijzen staaft.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 dec 2004 14:50

jas schreef:
meschianza schreef:
Ik kan me verbazen over mensen die dagen doorbrengen in stoffige theologische boeken, waar opzich niets mis mee is, maar de uitwerking zo achterwegen blijft . Dit geld natuurlijk ook voor mij persoonlijk. Wat doe ik voor mijn minste broeders en zusters?

Natuurlijk ben ik het er niet mee eens. Je veroordeelt mensen zonder ze te kennen en je stigmatiseert. Iedereen die dagen doorbrengt in stoffige boeken mist de uitwerking van het geloof. Dat vind ik echt nergens op slaan. Ik ken genoeg mensen die veel tijd doorbrengen in 'oude stoffige boeken' en oprecht praktiserend christen zijn.
Je beweert nu dat er een direct verband is tussen het bestuderen van oud materiaal en het niet praktiserend christen zijn. Interessante veronderstelling, maar ik zou graag zien, dat je die met bewijzen staaft.

Mee eens, bovendien zit er een merkwaardige tegenstelling in het verhaal, want boeken die gelezen worden, worden niet stoffig.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

joepie

Berichtdoor joepie » 08 dec 2004 14:56

jas schreef:
meschianza schreef:

Ze zegt helemaal niet dat het met iedereen zo is. En ze veroordeelt ook niemand.
Ze verbaasd zich over mensen die........enz.
En ze beweerd ook niet dat er een verband bestaat tussen....
Dus misschien eerst zelf eens beter lezen ;-) ???

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 14:58

joepie schreef:
jas schreef:
meschianza schreef:

Ze zegt helemaal niet dat het met iedereen zo is. En ze veroordeelt ook niemand.
Ze verbaasd zich over mensen die........enz.
En ze beweerd ook niet dat er een verband bestaat tussen....
Dus misschien eerst zelf eens beter lezen ;-) ???

Dat zegt ze wel, want ze zegt dat bij mensen die dagen doorbrengen in oude stoffige boeken de uitwerking achterwege blijft. Ik zie nergens dat ze zegt dat er een uitzondering op die regel is. Ze stelt het gewoon vast. Jij moet dus beter lezen. :P

joepie

Berichtdoor joepie » 08 dec 2004 16:26

Nu ik lees het zo: dat zij zich verbaasd dat mensen die zich verdiepen in boeken er geen uitwerking te zien is. Dat er toch minstens iets te zien zou moeten zijn.
Daarmee zegt ze niet dat het bij alle mensen die dat doen zo is. :wink:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 08 dec 2004 16:51

Ik kan me verbazen over mensen die dagen doorbrengen in stoffige theologische boeken, waar opzich niets mis mee is, maar de uitwerking zo achterwegen blijft.

Waaruit blijkt dat ik van alle mensen die tijden doorbrengen in stoffige boeken de uitwerking vind missen?
Als ik zeg dat ik me verbaast over mensen die kaugom kauwen, waar op zich niks mis mee is, maar dit tegen de muur plakken. Zeg ik toch ook niet dat alle kaugomkauwers hun kaugom tegen de muur plakken?

Gelukkig ken ik mensen met enorme theologische kennis, en die eveneens heel praktiserend christen zijn. Ook genoeg voorbeelden van oudvaders die behalve hun theologische kennis ook enorm veel voor hun noodlijdende naasten deden.
Helaas zie ik ook mensen met enorme theologische kennis, die alles exact lijken te weten, maar die in praktijk daar niets van laten zien.
En daar had ik het over, dat mij dat kan verbazen.

Mijn excuses dat mijn zin verkeerd overkwam, maar vraag volgende keer gerust aan mij om opheldering wanneer iets grote vraagtekens oproept. Ipv mij gelijk van veroordeling en stigmatisering te beschuldigen.
Dat vind ik namelijk een van de naarste dingen om van beschuldigd te worden
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 17:15

meschianza schreef:
Ik kan me verbazen over mensen die dagen doorbrengen in stoffige theologische boeken, waar opzich niets mis mee is, maar de uitwerking zo achterwegen blijft.

Waaruit blijkt dat ik van alle mensen die tijden doorbrengen in stoffige boeken de uitwerking vind missen?
Als ik zeg dat ik me verbaast over mensen die kaugom kauwen, waar op zich niks mis mee is, maar dit tegen de muur plakken. Zeg ik toch ook niet dat alle kaugomkauwers hun kaugom tegen de muur plakken?

Gelukkig ken ik mensen met enorme theologische kennis, en die eveneens heel praktiserend christen zijn. Ook genoeg voorbeelden van oudvaders die behalve hun theologische kennis ook enorm veel voor hun noodlijdende naasten deden.
Helaas zie ik ook mensen met enorme theologische kennis, die alles exact lijken te weten, maar die in praktijk daar niets van laten zien.
En daar had ik het over, dat mij dat kan verbazen.

Mijn excuses dat mijn zin verkeerd overkwam, maar vraag volgende keer gerust aan mij om opheldering wanneer iets grote vraagtekens oproept. Ipv mij gelijk van veroordeling en stigmatisering te beschuldigen.
Dat vind ik namelijk een van de naarste dingen om van beschuldigd te worden

Dan moet je je beter uitdrukken. Dat wordt van mij ook verwacht.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 08 dec 2004 17:20

In het vervolg zal ik extra mijn best doen om me beter uit te drukken en zo proberen alle eventuele mis-interpretaties uit te sluiten, beste jas.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 17:35

meschianza schreef:In het vervolg zal ik extra mijn best doen om me beter uit te drukken en zo proberen alle eventuele mis-interpretaties uit te sluiten, beste jas.

Dank je beste Meschianza. Ik hou nl. erg van oude boeken, inzonderheid de perkamenten en aangezien je me niet kent in het dagelijks leven vond trok ik me je stelling persoonlijk aan.

Terug naar “Archief”