Fatalisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 13 feb 2003 14:48

Een gewaagde uitspraak Corné. Volgens mij zit er echter wel een kern van waarheid in.

Echter: waarop baseer jij je mening dat verschillende ambtsdragers in de GGiN niet bekeerd zijn??

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 14:53

Ik baseer het feit dat er ambtsdragers zijn die niet bekeerd zijn in de GGiN aan de volgende feiten:
-eigen getuigenis dat ze niet het geloof hebben
-GGiN-gemeente waar avondmaal niet meer gehouden wordt, omdat dat er geen gelovigen meer zijn
-in sommige kerkenraden van de GGiN zitten geen ouderlingen, omdat sommige mensen toch vinden dat een ouderling zeker gelovig moet zijn.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 13 feb 2003 14:56

Corne van 't Hof schreef:Ik baseer het feit dat er ambtsdragers zijn die niet bekeerd zijn in de GGiN aan de volgende feiten:
-eigen getuigenis dat ze niet het geloof hebben
-GGiN-gemeente waar avondmaal niet meer gehouden wordt, omdat dat er geen gelovigen meer zijn
-in sommige kerkenraden van de GGiN zitten geen ouderlingen, omdat sommige mensen toch vinden dat een ouderling zeker gelovig moet zijn.

Komt dat niet doordat men denkt dat het geloof geopenbaard moet worden door de werken? (dat moet ook zeker, echter men blijft zondige mensen die ook blijven zondigen)

Je geeft net aan dat in deze kerken gedacht wordt dat ze de meeste gelovigen herbergen (Ned. Hervormden kunnen moeilijk bekeerd zijn ed, wat ik ten stelligste wil bestrijden!)
Dat rijmt niet met elkaar. Zoveel echte gelovigen herbergen en toch geen bekeerden...

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 15:04

Komt dat niet doordat men denkt dat het geloof geopenbaard moet worden door de werken? (dat moet ook zeker, echter men blijft zondige mensen die ook blijven zondigen)

Jij ziet als jij in een GGiN-kerk komt het verschil niet tussen gelovig en niet-gelovig. Iedereen is in het donkerzwart gekleed. Wat de werken betreft zie jij ook geen verschil. Er zijn enkele mensen inwendig waarachtig vroom, de rest uitwendig vroom (wettisch). Ze hebben in ieder geval allemaal een grote boekenkast met oude schrijvers. (Die ze waarschijnlijk niet lezen)

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 13 feb 2003 15:06

Dat is waar, maar dat verschil zie ik echt ook niet zomaar bij ons in de Ned. Hervormde kerk... Daar moet ik een persoon echt wat beter voor kennen en dan weet ik het vaak nog niet.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 13 feb 2003 15:09

Corne,

toch vind ik dat je ver gaat in het oordelen.
Ik liet dit allemaal lezen aan een vriend die naar de GGiN gaat.
Hij was het er echt niet mee eens. Tuurlijk bepaalde facetten kloppen, maar ook veel niet. (ben zelf gergem trouwens)
Dat van 'aan het uiterlijk kun je het niet zien' dat is in heel veel kerken zo. schijnheiligheid bestaat al zo lang.

Ik denk dat je moet oppassen om alles over een kam te scheren.. (dies nogal groot bij jou geloof ik :oops: )
Laatst gewijzigd door Sterretje op 13 feb 2003 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies when you have none!

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 15:13

Jij bent hervormd: ken jij de al overleden ds. L. Vroegindeweij. Hij heeft vroeger ook discussies met steenblok gehad over het aanbod van genade. Volgens steenblok dwaalde Vroegindeweij. Eigenlijk zou je zo iemand als Vroegindeweij (of zijn schoonzoon Ds. GSA de Knegt) in de GGiN moeten laten preken. Het zou veel beter zijn. Vroegindeweij had veel meer vruchten op z'n preken als steenblok. Dit geloven die GGiN'ers waarschijnlijk niet hoor.

marit
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor marit » 13 feb 2003 15:17

Hallo allemaal,

Ik zit niet in de Ger Gem in Ned, maar wel in de Ger Gem. Dus wie misschien wat wil weten, hoe ik over bepaalde zaken denk..... vraag maar!

Greetz!

P.s. Corne, niet zo sarcastisch over een gemeente, please! Als ik je nu zo hoor, heb ik meer het idee, dat je ff lekker wilt trappen, dan dat je mensen wilt helpen........

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 feb 2003 15:19

marit schreef:Hallo allemaal,

Ik zit niet in de Ger Gem in Ned, maar wel in de Ger Gem. Dus wie misschien wat wil weten, hoe ik over bepaalde zaken denk..... vraag maar!

Greetz!

P.s. Corne, niet zo sarcastisch over een gemeente, please! Als ik je nu zo hoor, heb ik meer het idee, dat je ff lekker wilt trappen, dan dat je mensen wilt helpen........

Humm... het gaat juist om het verschil ger gem, gergemminet!!! Dus....

marit
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor marit » 13 feb 2003 15:24

Acire schreef:
marit schreef:Hallo allemaal,

Greetz!

Humm... het gaat juist om het verschil ger gem, gergemminet!!! Dus....

OEPS :oops:

SORRY......

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2003 16:16

Corne schreef:

kenmerken van een zuivere kerk:
-het Evangelie wordt zuiver gepreekt.
-de sacramenten worden zuiver bedient
-gebruik van de kerkelijke tucht.

Probleem is dat het altijd anderen zijn die menen dat iets in een bepaalde kerk niet zuiver is. Er is geen enkele kerk die meent dat ze zelf geen zuiver evangelie verkondigd.

Kom daar maar eens uit ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 17:10

Ik vind het eigenlijk raar dat mensen (zoals in de GGiN) die elke zondag horen dat ze naar de hel gaan nog steeds 'die waarheid' wil horen. Je wilt toch ook wel eens horen dat er nog een mogelijkheid is om NIET in de hel te komen. :?:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 feb 2003 21:46

Verder denken ze dat ze de 'ware kerk' zijn, waar de meeste gelovigen zijn.

dat denkt ook de kerk waar jij kerkt. anders hadden alle kerken wel onder 1 naam gebleven.

Als iemand hervormd is en zegt dat hij gelovig is dan kan dat gewoon niet.

opmerking die nergens op slaagt. ken iemand van de ggin en die wil best geloven dat een hervormde gelooft.

kenmerken van een zuivere kerk:
-het Evangelie wordt zuiver gepreekt.
-de sacramenten worden zuiver bedient
-gebruik van de kerkelijke tucht.

pas ik even toe op een plaatselijke ggin.
1. dat wordt er. ben ik van overtuigd. zelfde leer als in de gg en de nh.
2. ook dat wordt er gedaan. waarom twijfel je eraan?
3. doen ze ook. weet toevallig een geval in die gemeente dat er iemand onder kerkelijke tucht is gezet omdat die persoon iets deed dat niet volgens de bijbelse normen was.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 feb 2003 21:48

Jij ziet als jij in een GGiN-kerk komt het verschil niet tussen gelovig en niet-gelovig. Iedereen is in het donkerzwart gekleed. Wat de werken betreft zie jij ook geen verschil. Er zijn enkele mensen inwendig waarachtig vroom, de rest uitwendig vroom (wettisch). Ze hebben in ieder geval allemaal een grote boekenkast met oude schrijvers. (Die ze waarschijnlijk niet lezen)

over dat in donkerzwart is niet waar. ook grijs en donkerblauw. en over die boekenkast is dat niet bij iedereen zo. boekenkast vol met boeken die nooit gelezen zijn, maar alleen om de 'show'.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 feb 2003 22:01

misschien dat romeinen 9-39 een licht kan werpen op de uitverkorenen.

Terug naar “Archief”