De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 09:43

caprice schreef:
Yael schreef:Blijkbaar een Kerstboom :roll:

Juist, en Kerst betekent 'Christus', dus wat houdt een 'Christus-boom' in?

Ik lees er niets van in mijn Bijbel, dus ik ben wel benieuwd.

Ik lees ook niets in de Bijbel over 2e kerstdag of 2e paasdag. Waar zou dat dan vandaan komen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 09:44

caprice schreef:
Marnix schreef:Overigens vind ik dat de mensen die tegen kerstbomen zijn ook niet extra lekker mogen gaan eten met kerst, dat heeft er namelijk ook niets mee te maken.

Dat is taal naar mijn hart. Waarom heb ik al gezegd in een ander topic, maar ik quote het hier ook even:

caprice schreef:Hoe kunnen wij het zo gezellig maken terwijl Christus op de aarde komt? Is er wel plaats voor eten en drinken en vrolijk zijn, maar niet voor Christus? Ons past ingetogenheid en eerbied. Want het komen naar de aarde in een beestenstal is wél de eerste trap van Zijn vernedering. En daarom mogen we ook dankbaar Zijn dat Hij nog zo laag heeft willen afdalen tot het verloren mensengeslacht.

Wat is de kerst van de wereld toch hol en leeg. Een kerstboom, kalkoen, een fles wijn. Een beetje gezelligheid, en het is weer voorbij.

Maar wie Kerst mag vieren in zijn hart mag dat doen tot in der eeuwigheid.

Wat eet jij dan met Kerst Caprice?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 09:52

Aragorn schreef:Ah, en waarom heb je een boom? Ik kan me voorstellen dat je van tegen naar neutraal verschuift, maar om er dan gelijk een te nemen is natuurlijk weer iets anders. :)

Ja, waarom eigenlijk een boom, en geen lantaarnpaal in je woonkamer. Die geeft nog veel meer licht. :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 09:57

Is kerst wel zo'n vrolijk feest eigenlijk? Herdenken we met kerst niet de het begin van Jezus grote vernedering?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 10:02

Jezus is daardoor ook verhoogd, we zijn niet blij dat Jezus in een stal geboren is, maar omdat dat het begin is van de mogelijkheid tot verlossing! En die lantarenpaal past niet in de traditie van het verbranden van sparrenbomen...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 dec 2004 10:31

jas schreef:Ja, waarom eigenlijk een boom, en geen lantaarnpaal in je woonkamer. Die geeft nog veel meer licht. :mrgreen:

Ja, of eenTL-buis midden in de kamer.
Kerstlampjes moeten niet te veel licht geven, das namenlijk niet zo gezellig.
Wat staat er eigenlijk bij jou thuis, Jas? Misschien een kerstklok met een plakbandje aan een orgelpijp geplakt?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

sela

Berichtdoor sela » 08 dec 2004 10:43

Wat staat er eigenlijk bij jou thuis, Jas? Misschien een kerstklok met een plakbandje aan een orgelpijp geplakt?

:D

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 08 dec 2004 12:05

Raido schreef:Jezus is daardoor ook verhoogd, we zijn niet blij dat Jezus in een stal geboren is, maar omdat dat het begin is van de mogelijkheid tot verlossing! En die lantarenpaal past niet in de traditie van het verbranden van sparrenbomen...

We zijn niet blij dat Jezus in een stal geboren is, maar het komt ons wel goed uit, want in de laatste, donkere dagen van december doet geen verhaal het zo goed als het verhaal over de sombere geboorte van Jezus. We maken er plaatjes van, en dan zien we een opgewekte Maria en Jozef (notabene zat Maria kort voor een bevalling, zal echt wel niet zo heerlijk geweest zijn), temidden van lachende herders met enkele schapen. (Het staat expliciet in Gods Woord dat zij de kudde verlieten) Jezus in de kribbe ziet er heel bevallig uit in zijn kraakheldere, dikke, witte doeken, maar of die romantisering nu echt berust op waarheid denk ik niet, het haalt ons in ieder geval bij de kern van de zaak weg: JezusChristus geboren in een beestenstal, en dat om onze zonden!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 12:23

Volgens mij zijn wij eigenlijk wel blij dat Hij in een stal geboren is. Immers, daardoor heeft Hij zich willen vernederen om zelfs voor de armste zondaar aan te geven dat Hij er ook voor hem is.

Verder zijn er een heleboel extraatjes rond kerst gekomen die er totaal niets mee te maken hebben.
Kerstboom, kerstbal, lampjes, kerstklokken, eten en drinken, kerststerren (planten), kerstsneeuw, kerstkaarten, kerstpakket, kerstborrel, etc, etc.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 12:34

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Ja, waarom eigenlijk een boom, en geen lantaarnpaal in je woonkamer. Die geeft nog veel meer licht. :mrgreen:

Bij mij staat midden in de kamer een centrifuge. Daarop aangesloten is een fietswiel met een dynamo die een fietslicht laat branden. Ik geeft toe, het is wat omslachtig, maar het werkt wel. En mn vrouw vindt het ook leuk. En geen last van uitvallende naalden, dus eigenlijk alleen maar voordelen. Aanrader!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 12:37

alex leusink schreef:We zijn niet blij dat Jezus in een stal geboren is, maar het komt ons wel goed uit, want in de laatste, donkere dagen van december doet geen verhaal het zo goed als het verhaal over de sombere geboorte van Jezus.

Ik ben wel blij dat Hij in een stal geboren wilde worden, zo kon Hij ook geboren worden in mijn hart. Ik kon Hem nl. ook niet in een fraaie toestand ontvangen. Die stal was daarbij vergeleken nog een luxe hotelkamer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 12:50

jas schreef:
Aragorn schreef:Ah, en waarom heb je een boom? Ik kan me voorstellen dat je van tegen naar neutraal verschuift, maar om er dan gelijk een te nemen is natuurlijk weer iets anders. :)

Ja, waarom eigenlijk een boom, en geen lantaarnpaal in je woonkamer. Die geeft nog veel meer licht. :mrgreen:

Ja, en ook zo sfeervol! Als je er dan nog een slapende zwerver onder legt en een berg sneeuw heb je de ultieme Dickensiaanse kerstsfeer in huis. 8)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 15:10

Tsjonge Aragorn, wat ben jij hard voor die zwerver zeg, om hem gelijk in een berg sneeuw te leggen...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 15:13

PeterD schreef:Tsjonge Aragorn, wat ben jij hard voor die zwerver zeg, om hem gelijk in een berg sneeuw te leggen...

Alles voor een realistische weergave vd Dickensiaanse kerstsfeer! 8)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 15:29

Aragorn schreef:
PeterD schreef:Tsjonge Aragorn, wat ben jij hard voor die zwerver zeg, om hem gelijk in een berg sneeuw te leggen...

Alles voor een realistische weergave vd Dickensiaanse kerstsfeer! 8)

Maar wel met een fles jenever erbij?

Terug naar “Archief”