Ware leer, een onzinnig begrip

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Ware leer, een onzinnig begrip

Berichtdoor Sabra » 08 dec 2004 01:01

Vaak kom je in postings de term ware leer tegen. Ik vind dit een dusdanig onzinnig begrip dat ik niet begrijp dat mensen vaak als argument in de strijd werpen.
In mijn ogen is er maar één ware leer, en dat is het geloof in Jezus de Messias. Helaas denken verschillende kerkgenootschappen het patent om het ware geloof en/of de ware leer te hebben. Dit terwijl ze niet in de gaten hebben dat zij enkel menselijke leerstellingen en normen en waarden aanhangen.

Daarom mijn oproep: Vermijdt het gebruik van deze term.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 01:12

Hear, hear
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 08 dec 2004 03:40

Er zal echt wel een ware leer bestaan. Alleen dat heeft niets te maken met de gang van zaken in de kerk, maar met de leer uit de bijbel.
Als iets voor mij tegen de bijbel in gaat is het geen ware leer meer. Het is een mooi begrip, maar totaal nutteloos in discussies. En zeker totaal nutteloos als argument.

DoIoRoK

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 09:41

"Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden. En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen".
2 Tim.4:3-4
Er is dus wel degelijk een gezonde leer, die door Paulus 'de waarheid' genoemd wordt. En hij zegt er ook bij dat er een tijd komt dat die leer niet meer verdragen wordt. Ik denk dat we daar nu wel middenin zijn beland.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 09:50

Ware leer is de kern of core van ons geloof, waar wij allemaal wetjes op hebben gebouwd. Het ware geloof is het geloof in Jezus Christus.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 10:20

Raido schreef:Ware leer is de kern of core van ons geloof, waar wij allemaal wetjes op hebben gebouwd. Het ware geloof is het geloof in Jezus Christus.

Dat is toch een andere definitie dan die van Paulus. En aangezien de woorden van Paulus in de Bijbel staan, geloof ik toch die.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 10:30

Paulus heeft ook veel wetjes gemaakt, geloof is zonder wetjes over kleding en dergelijke dat is de uiting van je geloof...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 11:13

Er is wel degelijk één ware leer. Alleen is die door alle uiterlijkheden die er bij gekomen zijn wat mider helder geworden.
Dat de ware leer het geloof in Jezus Christus is, vind ik wat te kort door de bocht. Er is meer wat daar omheen draait. Alleen is dat door alle leerverschillen onwijs onduidelijk geworden.

Ieder kerk pretendeert de ware leer te verkondigen. Daar moet je dus idd mee uitkijken. Er zijn dan nl heel veel ware leren, die zelfs soms tegenstrijdig zijn.

Ik pleit er voor dat niemand pretendeert de ware leer te verkondigen, maar dat wel iedereen probeert de ware leer te verkondigen. Juist door schriftonderzoek kunnen al veel leerverschillen weggenomen worden. Maar ja, dan heb je het weer over vertalingen en interpretaties.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 11:55

Ieder kerk pretendeert de ware leer te verkondigen. Daar moet je dus idd mee uitkijken. Er zijn dan nl heel veel ware leren, die zelfs soms tegenstrijdig zijn.
Absoluut niet mee eens! Er zijn maar weinig kerken die dat doen...

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 08 dec 2004 12:01

Raido schreef:
Absoluut niet mee eens! Er zijn maar weinig kerken die dat doen...

Vertel...
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 12:04

Alleen de RKK claimde tot voorkort de enige ware kerk te zijn en dat iederen buiten de RKK naar de hel ging. En de Geref. Kerk Vrijgemaakt deden dit.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 12:09

Raido schreef:Alleen de RKK claimde tot voorkort de enige ware kerk te zijn en dat iederen buiten de RKK naar de hel ging. En de Geref. Kerk Vrijgemaakt deden dit.

En? Dat zei ik toch? Iedereen denkt de ware leer te verkondigen... Wat is je boodschap? :roll:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 12:29

Raido schreef:Paulus heeft ook veel wetjes gemaakt, geloof is zonder wetjes over kleding en dergelijke dat is de uiting van je geloof...

De woorden van Paulus zijn ook het woord van God. De Heere heeft Zijn instemming ermee betuigd door ze in de canon te laten opnemen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 12:31

PeterD schreef:Er is wel degelijk één ware leer. Alleen is die door alle uiterlijkheden die er bij gekomen zijn wat mider helder geworden.
Dat de ware leer het geloof in Jezus Christus is, vind ik wat te kort door de bocht. Er is meer wat daar omheen draait. Alleen is dat door alle leerverschillen onwijs onduidelijk geworden.

Ik pleit er voor dat niemand pretendeert de ware leer te verkondigen, maar dat wel iedereen probeert de ware leer te verkondigen. Juist door schriftonderzoek kunnen al veel leerverschillen weggenomen worden. Maar ja, dan heb je het weer over vertalingen en interpretaties.

Iedereen pretendeert de ware leer te verkondigen en dat is ook goed. Als je er nl. niet zelf van overtuigd bent dat datgene wat je verkondigt de ware leer is, kun je beter niets verkondigen. Dan verkondig je in elk geval ook geen leugens.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 12:59

weet ik veel wat pretendeert betekend :S

Terug naar “Archief”