alles geloven wat in de bijbel staat...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 dec 2004 18:09

surfer schreef:
God is volgens de methoden van de wetenschap niet te bewijzen.
vraag jezelf nu maar eens ernstig af waarom God zo moeilijk te bewijzen is. De 99%+ waarschijnlijkheid kans is dat hij simpelweg niet bestaat.

Let er eens op, gelovigen zijn voortdurend bezig hun God te verontschuldigen. Ik weet er alles van, ik heb het zelf ook gedaan.

De waarschijnlijkheid dat God bestaat, en consequent nooit iets van zich laat horen of laat zien, maar wel allerlei zware eisen aan de mens stelt die een enorm effect op de invulling van zijn leven hebben, is zo onmetelijker veel kleiner dan de waarschijnlijkheid dat deze God gewoon niet bestaat. Net zoals jullie 'zeker weten' dat Allah, Boedda etc. niet bestaan.

Op basis van de regels die de christelijke religie en andere religies hanteren, kun je zo een nieuwe religie opzetten, met een God waarvan niet te bewijzen is dat deze niet bestaat. En 'dus zou bestaan'. Als deze religie aantrekkelijk genoeg is (eeuwig leven, vergeving van zonden) en als je er vervolgens nog in slaagt om je kinderen van jongs af aan dit wijs te maken, is een nieuwe godsdienst geboren. Het is een kwestie van de juiste ingredienten: samenstelling, plaats en mensen.

Een kind van atheistische ouders wordt net zo goed ''iets wijsgemaakt'' dat ''God simpelweg niet bestaat'

ZOals ik al zei, zonder de bijbel, zonder mijn opvoeding, maar met gewoon wat logisch redeneren (zie mijn vorige posting) is de kans dat God / Hogere intelligentie bestaat bijzonder groot. IIg niet kleiner dan de kans dat Hij niet bestaat. Persoonlijk vind ik het zelfs aannemelijker dan ''stom toeval''.
En nee niet wetenschappelijk te bewijzen, maar dat is het niet bestaan van God ook niet.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 18:15

surfer schreef:Let er eens op, gelovigen zijn voortdurend bezig hun God te verontschuldigen. Ik weet er alles van, ik heb het zelf ook gedaan.

Je hoeft van mij niet te geloven dat God bestaat, maar jouw pogingen om in alles het christendom in diskrediet te brengen komen minder redelijk en verstandig over dan de verdedigingen van God door de meeste gelovigen hier. Wordt dan agnost ofzo, maar dit is een beetje zielig..

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 dec 2004 19:01

Aragorn schreef:
surfer schreef:Let er eens op, gelovigen zijn voortdurend bezig hun God te verontschuldigen. Ik weet er alles van, ik heb het zelf ook gedaan.

Je hoeft van mij niet te geloven dat God bestaat, maar jouw pogingen om in alles het christendom in diskrediet te brengen komen minder redelijk en verstandig over dan de verdedigingen van God door de meeste gelovigen hier. Wordt dan agnost ofzo, maar dit is een beetje zielig..

Ik heb dan ook het idee, gezien de wat gefrustreerde en onredelijke onderbouwing van de mening, dat er meer achter zit dan alleen een overtuigd atheisme.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 19:20

meschianza schreef:
Aragorn schreef:

Ik heb dan ook het idee, gezien de wat gefrustreerde en onredelijke onderbouwing van de mening, dat er meer achter zit dan alleen een overtuigd atheisme.

Edit: TheKeimpke heeft gelijk. :wink:
Laatst gewijzigd door Aragorn op 07 dec 2004 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 dec 2004 19:22

Zullen we maar niet aan Surfer zelf vragen wat er achter zit? Dat lijkt me beter dan te gissen naar de reden van zijn scherpe, eenzijdige antwoorden.

Dus: Surfer, wat zit er achter?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 10:02

kees81 schreef:
Pieter schreef:Wetenschap is ook een vorm van geloof.

wetenschap is bewijzen... hoe willen jullie bewijzen dat adam en eva de eerste mensen waren, dat de zee zich kan splijten....

Geloof is de toegang tot kennis en kennis is weten. We weten het omdat we geloven dat wat God zegt, waar is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 10:04

Pieter schreef:Dat mensen van apen afstammen is niets meer dan een aanname. Ook dat valt niet te bewijzen.

Dat apen en mensen bepaalde genetische overeenkomsten vertonen, zegt niets.

Dat klopt. Genetisch lijken we trouwens meer op varkens dan op apen. Vandaar ook dat varkensharten met een betrekkelijk eenvoudige manipulatie geschikt worden gemaakt om bij de mens in te planten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 10:07

Dat willen wij helemaal niet bewijzen wij geloven dat. Bewijs jij eens dat er vissen waren die het land op klommen en dat er een Big Boem is geweest in de ruimte? Waardoor de oersoep onstond....

Als ik dat hoor, dan geloof ik nog eerder dat God de aarde schiep dan dat het zo is gebeurd..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: alles geloven wat in de bijbel staat...

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 10:08

kees81 schreef:ik zou haast het woord 'hersenspoelen' gaan gebruiken. als iemand dag in dag uit tegen mij roept dat ik een hond ben blaf ik na tien jaar ook.

Waarschijnlijk heeft iemand dat al uitgeprobeerd bij je?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 10:15

Dat is toch te merken, verkeerde vrienden die hem zo hebben gehersenspoeld met hun niet te bewijzen evolutionistische pseudo-wetenschappenlijke ideologie...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 10:16

reform schreef:God is wel degelijk wetenschappelijk te bewijzen, maar je moet zoals bij alle wetenschappen, er wel iets voor doen. Als jij God wil bewijzen, moet je in hem gaan geloven dat Hij voor jouw zonde aan het kruis is gestorven. Als jij oprecht er in gelooft, zal God zich ook aan jou laten zien. Maar dan moeten we niet rustig gaan afwachten, want bij wetenschappelijk onderzoek geldt misschien nog wel meer als jij niets doet, krijg je ook geen resultaten en dus ook geen bewijzen! Dus ja durf jij de uitdaging aan om te geloven?

groetjes, rene

Het probleem zit hem er ook in, dat bij wetenschap de dingen zich onder volkomen gelijke omstandigheden altijd op een zelfde manier zullen herhalen. Dat is dan ook te berekenen. Bij God is het zo, dat Hij zich niet laat dwingen tot wetmatigheden. "Hij doet wat Hem behaagt" Iemand die een vloek over zichzelf afroept kan bij wijze van spreken onmiddellijk dood neervallen, terwijl het in een ander geval veel later of nooit gebeurt. Het bewijs van God zit hem juist veel meer in de dingen waar de wetenschap geen verklaring voor heeft.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 10:27

surfer schreef:
God is volgens de methoden van de wetenschap niet te bewijzen.
vraag jezelf nu maar eens ernstig af waarom God zo moeilijk te bewijzen is. De 99%+ waarschijnlijkheid kans is dat hij simpelweg niet bestaat.

De kans dat alles wat er is, groeit, bloeit, de ordening in de natuur, uit zichzelf ontstaan is, kunnen we gevoeglijk nog veel kleiner schatten dan dat éne % wat jij het bestaan van God een kans geeft.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 dec 2004 23:07

jas schreef:De kans dat alles wat er is, groeit, bloeit, de ordening in de natuur, uit zichzelf ontstaan is, kunnen we gevoeglijk nog veel kleiner schatten dan dat éne % wat jij het bestaan van God een kans geeft.

Niets ontstaat uit zichzelf. Maar over de ontwikkeling van leven zijn aardige theorieën voorhanden hoor. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 23:13

Collateral schreef:
jas schreef:De kans dat alles wat er is, groeit, bloeit, de ordening in de natuur, uit zichzelf ontstaan is, kunnen we gevoeglijk nog veel kleiner schatten dan dat éne % wat jij het bestaan van God een kans geeft.

Niets ontstaat uit zichzelf. Maar over de ontwikkeling van leven zijn aardige theorieën voorhanden hoor. :)

Het is een kenmerk van de van God afgevallen mens, dat hij de grootste onzin wel zou willen geloven behalve dat God de Schepper is van alles.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 dec 2004 23:15

jas schreef:Het is een kenmerk van de van God afgevallen mens, dat hij de grootste onzin wel zou willen geloven behalve dat God de Schepper is van alles.

Ik geloof dat God de schepper is van alles. :)

Terug naar “Archief”