[Job 1:6] Eeuwigheid of tijd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 22:21

God staat boven de tijd, hij schiep tijd....

Hoe het precies zal zijn op de nieuwe aarde weet ik niet.... maar Hij schiep mensen wel op aarde... met tijd erbij.... Daarom denk ik dat er daar wel iets van tijd zal zijn, net als in het paradijs... blijkbaar passen mensen goed in een milieu met tijd. Daar wandelde de mens met God in de avondkoelte...

Hoe het precies zal zijn... ik ben benieuwd. In ieder geval heel gaaf!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 dec 2004 22:27

Marnix schreef:En ehm.... in het Paradijs was er toch ook tijd? Er was alleen ook eeuwig leven... Er was dus tijd... zonder einde... Zo zie ik de nieuwe aarde ook.

Tsja, lastige vragen. Zouden Adam en Eva nog steeds op aarde hebben rondgelopen als ze niet hadden gezondigd? Niet sterven is niet per se hetzelfde als altijd maar ouder worden. Misschien was er dan in plaats van een begrafenis wel een hemelvaart geweest voor ieder mens. Als een feestelijke afsluiting, of zo. Jezus is hier tenslotte ook niet meer.
Persoonlijk denk ik, zonder dat ik dat kan "bewijzen", dat ook in de paradijssituatie ons bestaan "tijdelijk" zou zijn gebleven.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

caprice

Berichtdoor caprice » 07 dec 2004 22:33

Laten we het vergelijken als volgt, een soort tijdlijn:

(Eerst eeuwigheid, dan aarde (tijd), en daarna weer eeuwigheid + tijd)

<----------------------------------==-------------------------------------------->

Volgens mij wordt er erg zo gedacht, maar dat klopt niet, want buiten de tijd van de aarde gaat de eeuwigheid ook door. Volgens mij is de tijd op aarde niet meer dan een inzetting om orde in de schepping te brengen. Dit is in de eeuwigheid niet meer nodig.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 07 dec 2004 23:29

De hemel komt op de aarde, de eeuwigheid regeert er dan, net als in de tijd van de tuin van Eden. De hemel is de hof van Eden!

Sam

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 23:40

caprice schreef:Laten we het vergelijken als volgt, een soort tijdlijn:

<----------------------------------==-------------------------------------------->

Volgens mij wordt er erg zo gedacht, maar dat klopt niet, want buiten de tijd van de aarde gaat de eeuwigheid ook door. Volgens mij is de tijd op aarde niet meer dan een inzetting om orde in de schepping te brengen. Dit is in de eeuwigheid niet meer nodig.

Inderdaad, ik zou eerder een cirkel met daarin een tijdbalkje oid denken. :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 07 dec 2004 23:45

Aragorn schreef:Inderdaad, ik zou eerder een cirkel met daarin een tijdbalkje oid denken. :)

Dat zou betekenen dat onze tijd na verloop van eeuwigheid weer opnieuw aan de beurt komt. :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 23:52

Collateral schreef:
Aragorn schreef:Inderdaad, ik zou eerder een cirkel met daarin een tijdbalkje oid denken. :)

Dat zou betekenen dat onze tijd na verloop van eeuwigheid weer opnieuw aan de beurt komt. :mrgreen:

Nee, er binnenin. :) Maar wie weet is dat ook wel het geval, daar merk je ook geen bal van (bij The Matrix 2 gebeurde toch ook zoiets?). Of een andere vergelijking die ik wel interessant vond: de eeuwigheid is als een bol, en de tijd als een lijn op die bol. De eeuwigheid kent dus ook meer dimensies en is alomvattend, de lijn is er onderdeel van, maar heeft toch een ander karakter.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 dec 2004 00:00

Aragorn schreef:
Collateral schreef:

Nee, er binnenin. :)

Aha, oke. :)

Maar wie weet is dat ook wel het geval, daar merk je ook geen bal van (bij The Matrix 2 gebeurde toch ook zoiets?). Of een andere vergelijking die ik wel interessant vond: de eeuwigheid is als een bol, en de tijd als een lijn op die bol. De eeuwigheid kent dus ook meer dimensies en is alomvattend, de lijn is er onderdeel van, maar heeft toch een ander karakter.

Een mooie vergelijking idd. :) Tja, tijd. Ik denk dat het uiteindelijk een dimensie is, die wij mensen op een heel aparte manier ervaren (chronologisch). Dat alle momenten uit de tijd vanuit een voor ons onbereikbaar gezichtspunt voor eeuwig gelijktijdig te 'zien' zijn, oid. :)

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 05:58

Aragorn schreef:
caprice schreef:Laten we het vergelijken als volgt, een soort tijdlijn:

Inderdaad, ik zou eerder een cirkel met daarin een tijdbalkje oid denken. :)

Ik ook, maar ik weet niet hoe ik dat moet tekenen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 08:52

Kan het niet een voor ons onzichtbare en onbegrijpelijke dimensie zijn?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 dec 2004 09:02

Volgens mij zijn er in de eeuwigheid juist geen dimensies. Anders zou er iets zijn geweest, toen God nog niets geschapen had. Voor de schepping was er niets, behalve God, eeuwig en dus onveranderlijk.
Na de schepping is alles anders geworden. Er bestaat m.i. geen eeuwige tijdloosheid meer, als er een schepping gaat bestaan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 09:45

Eeuwigheid is voor ons mensen geen dimensie, omdat alles eindeloos is... Onze dimensies zijn eindig, die van God niet. Menselijk gezien is een eeuwigheid gewoon onmogelijk...

Vreem trouwens de term nimmereindigende eeuwigheid... een ontkrachting, net als nooit niet...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 13:08

Maja de Bij schreef:Voor de schepping was er niets, behalve God, eeuwig en dus onveranderlijk.

Maar misschien was/is God wel alles. :)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 dec 2004 13:18

Aragorn schreef:
Maja de Bij schreef:Voor de schepping was er niets, behalve God, eeuwig en dus onveranderlijk.

Dat is pantheisme, weet ik niet zo veel van.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 14:26

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:

Dat is pantheisme, weet ik niet zo veel van.

Mjah, ik wil nu ook weer niet direct het pantheisme omhelzen. :) maar als je zegt dat er voor de niets was behalve God lijkt het een beetje alsof God alleen in een enorme lege ruimte zit, terwijl God in dat geval alles was.

Terug naar “Archief”