Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 07 dec 2004 11:36

Sabra schreef:
alex leusink schreef:
Dat over die tempels deed me toch denken aan de twee tempels die Israël heeft gehad. Hoewel de eerste tempel qua uitstraling en rijkdom veel mooier was dan de tempel van de herbouw, was die veel heerlijker omdat de Heere Jezus er eens zou wandelen.

De tempel die door de Romeinen werd verwoest was groter en mooier dan de tempel van Salomon. Herodus, de verfraaier van deze tempel stond niet voor niets bekend om zijn enorme bouwlust. Heden ten dage is nog steeds te zien dat hij een groot bouwmeester was. Kijkend vanaf Jeruzalem zie je een tafelberg, ooit bedoeld als mausoleum voor Herodus. Deze is nooit afgemaakt, omdat hij vroegtijdig kwam te overlijden. Daarnaast zijn er nog overblijfselen op Massada, een buitenverblijf eveneens geboud door Herodus, vlak bij de Dode Zee.

Je had het net over subjectieve argumentatie, dit is er een.... Want hoe weet jij dat de tempel van Salomon minder mooi was dan die uit de tijd na de terugkeer uit de ballingschap??
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 dec 2004 12:18

caprice schreef:

Begrijp je hem niet?

Hij spreekt toch voor zich?[/quote]

Inderdaad, hij spreekt een kortzichtig volgen van de oudvaders zonder enig eigen nadenken uit.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 12:31

caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:Persoonlijk vind ik de Anglicaanse wijze van vieren heel mooi: allerlei liturgische gewaden, kleuren, aankleding. Zo maakt het Woord furore.

Kerken van goud, dominee's van hout.
Kerken van hout, dominee's van goud.

Wederom een fantastische zinsnede! :D

Inhoudelijk kunnen we er natuurlijk niks mee, maar wat geeft het? :P

Begrijp je hem niet?

Hij spreekt toch voor zich?

Ja maar het gaat lang niet altijd op en slaat dus nergens op... Het is zo generaliserend als het maar kan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 07 dec 2004 21:18

Marnix schreef:
caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:Persoonlijk vind ik de Anglicaanse wijze van vieren heel mooi: allerlei liturgische gewaden, kleuren, aankleding. Zo maakt het Woord furore.

Begrijp je hem niet?

Ja maar het gaat lang niet altijd op en slaat dus nergens op... Het is zo generaliserend als het maar kan.

Neem het ter kennisgeving en denk dan eens eerlijk voor jezelf na of het zo is, zou ik zeggen.
Het is nl. vaker wél dan niet waar.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 21:48

caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Begrijp je hem niet?

Ik begrijp wel ongeveer wat je bedoelt, maar ik ben wel benieuwd naar wat jij verstaat onder hout en goud, zowel bij kerken als bij dominee's.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 dec 2004 22:01

Aragorn schreef:
caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Begrijp je hem niet?

Ik begrijp wel ongeveer wat je bedoelt, maar ik ben wel benieuwd naar wat jij verstaat onder hout en goud, zowel bij kerken als bij dominee's.

Kun je dat echt zelf niet bedenken?
Denk maar eens aan de tijd van de Reformatie: Roomse kerk <=> Hervormde kerk.

Dan weet je hopelijk al genoeg.

André

Berichtdoor André » 07 dec 2004 22:11

caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Begrijp je hem niet?

Nuh, ik snap dr nix van, nu heb ik ook geen reformatorisch onderwijs genoten, misschien is dat mijn beperking.
Dus ik ben inmiddels redelijk benieuwd, ik luister in dezen liever even naar jou dan dat ik voor mezelf ga bedenken wat jij misschien bedoelt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 22:14

caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Begrijp je hem niet?

Dat kan ik wel bedenken, maar sommige reformatorische kerken zijn ondertussen van goud en sommige roomse kerken van hout. Maar misschien gaat het dan nog steeds wel op en zijn de refo-dominee's in gouden kerken minder waard dan de pastoors in de houten kerken. :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 07 dec 2004 22:19

Andre schreef:Nuh, ik snap dr nix van, nu heb ik ook geen reformatorisch onderwijs genoten, misschien is dat mijn beperking.
Dus ik ben inmiddels redelijk benieuwd, ik luister in dezen liever even naar jou dan dat ik voor mezelf ga bedenken wat jij misschien bedoelt.

Kerken van goud: schitterende kerken, kathedralen, veel goud en zilver. In de kerkdiensten mooie vormen, maar het is niet meer dan vormendienst. De mens bepaalt hoe het moet, doet zijn eigen wil. De dominee's houden waardeloze preken (geloven bijv. niet in de hel, of andere dingen die geopenbaard zijn in Gods Woord, of verdraaien dat Woord). De mens wordt vergoddelijk, en God wordt vermenselijkt.

Kerken van hout. Dan moet ik denken aan de afscheiding, toen men in houten schuurtjes bijeenkwam, en dat de dominee's geoefende kinderen van God waren, die het zelf niet konden. Dat waren rechtzinnige, bewogen en gunnende predikers. Bij de mens kan het niet meer, maar wel bij God vandaan.

Misschien dat je nu wel het verband ziet:
caprice schreef:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 22:30

caprice schreef:
Marnix schreef:
caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Begrijp je hem niet?

Neem het ter kennisgeving en denk dan eens eerlijk voor jezelf na of het zo is, zou ik zeggen.
Het is nl. vaker wél dan niet waar.

Wij hebben een houten kerk metveel hout dus dat is dan mooi ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

André

Berichtdoor André » 07 dec 2004 23:05

caprice schreef:
Andre schreef:Nuh, ik snap dr nix van, nu heb ik ook geen reformatorisch onderwijs genoten, misschien is dat mijn beperking.

Kerken van goud: schitterende kerken, kathedralen, veel goud en zilver. In de kerkdiensten mooie vormen, maar het is niet meer dan vormendienst. De mens bepaalt hoe het moet, doet zijn eigen wil. De dominee's houden waardeloze preken (geloven bijv. niet in de hel, of andere dingen die geopenbaard zijn in Gods Woord, of verdraaien dat Woord). De mens wordt vergoddelijk, en God wordt vermenselijkt.

Kerken van hout. Dan moet ik denken aan de afscheiding, toen men in houten schuurtjes bijeenkwam, en dat de dominee's geoefende kinderen van God waren, die het zelf niet konden. Dat waren rechtzinnige, bewogen en gunnende predikers. Bij de mens kan het niet meer, maar wel bij God vandaan.

Misschien dat je nu wel het verband ziet:
caprice schreef:

Ja ik kan het volgen, nu moet ik wel zeggen dat ik het verhaal over de houten schuurtjes ietwat geromantiseerd vind.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 dec 2004 23:46

Stilaan weet ik bijna zeker dat caprice

A. Nog nooit buiten zijn eigen kerk gekeken heeft
B. Nog nooit met geestelijken van andere christelijke kerken gesproken heeft
C. Uitsluitend zijn eigen dominee en dienst voorgangers nablaat.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 08 dec 2004 03:36

Hier het bewijs dat het ook anders kan. :) Onze dominee is van goud. Doet het heel goed. En hij is voor allerlij veranderingen. Niet alleen orgel in dekerk, maar er ook een fluit en een gitaar naast is net 'ingevoerd'. En je merkt dat de gemeente er minder houterig door word. En wat vroeger in drievoud bij de kerkraad angetekend ingeleverd moest worden is er nu zo door heen.
Gouden dominee in een gouden kerk gaat dus prima.
Kom eens langs zou ik zeggen. In winsum, 12 km boven groningen. Licht zo om de hoek. 8)

DoIoRoK

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 06:27

Andre schreef:Ja ik kan het volgen, nu moet ik wel zeggen dat ik het verhaal over de houten schuurtjes ietwat geromantiseerd vind.

In de GG van Benthuizen heeft men 71 jaar (vanaf 1850 - 1921) in een houten schuurkerk gekerkt.

DoIoRoK schreef:Kerken van goud, dominee's van hout.

Hier het bewijs dat het ook anders kan. :) Onze dominee is van goud. Doet het heel goed. En hij is voor allerlij veranderingen. Niet alleen orgel in dekerk, maar er ook een fluit en een gitaar naast is net 'ingevoerd'. En je merkt dat de gemeente er minder houterig door word. En wat vroeger in drievoud bij de kerkraad angetekend ingeleverd moest worden is er nu zo door heen.
Gouden dominee in een gouden kerk gaat dus prima.
Kom eens langs zou ik zeggen. In winsum, 12 km boven groningen. Licht zo om de hoek. 8)

DoIoRoK

Wat ik zei is wellicht een waarheid.

Maar geen Bijbelse waarheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2004 17:49

Je kunt niet van een algemene uitspraak die soms opgaat en soms niet beweren dat het misschien de waarheid is :)

Dat is het dus soms wel en soms niet... en vaak genoeg niet om van die uitspraak geen regel te maken.

Terug naar “Archief”