De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 07 dec 2004 20:19

Zo is het inderdaad ook gegaan. Van tegen naar neutraal en uiteindelijk naar wel een boom.
Al moet ik zeggen dat we de afgelopen twee jaar er geen gehad hebben.
En dat kan me ook niet veel schelen.
Ik heb altijd wel kaarjes aan zodra de dagen donkerder worden.
Maar ik heb er eigenlijk niets tegen.
Zie het als een leuke boom in tijden die donker zijn.
Hij staat bij mij eerlijk gezegd ook altijd van voor Sinterklaas tot aan mijn verjaardag (17 febr). Dus gewoon een boom met een kluit die weer in de tuin gaat na gebruik binnen. In dit geval op het balkon in zijn bak.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 07 dec 2004 20:22

caprice schreef:Hoe kunnen wij het zo gezellig maken terwijl Christus op de aarde komt?

Denk je echt dat Jezus wilt dat we hier zitten te mokken, somber doen, totdat Jezus terug komt?

caprice schreef:Is er wel plaats voor eten en drinken en vrolijk zijn, maar niet voor Christus?

Het een sluit het ander toch niet uit.

Kerst is toch een vrolijk feest: Jezus geboren!
Als je een kerstboom opzet, wil echt niet zeggen dat die boom opeens centraal staat met kerst,
en dat je vergeet dat het om Jezus gaat.

Ik vind het heerlijk; lichtjes, kaarsjes, de kerstballen in de kaktus..
(kerstboom opzetten vonden we een te groot gedoe :D).
En daarbij verlies ik echt Jezus niet uit het oog.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 dec 2004 20:36

joepie schreef:Van tegen naar neutraal en uiteindelijk naar wel een boom.
(...)
Hij staat bij mij eerlijk gezegd ook altijd van voor Sinterklaas tot aan mijn verjaardag (17 febr).

Bijna drie maanden dus :D En dat noem jij neutraal ? Wat is dan positief, het hele jaar ballen in de boom?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 07 dec 2004 20:42

Ach zoals je kerst kan verguizen (heidense oorsprong) en de hemel in prijzen (iets christelijkers dan kerst bestaat niet)(of het moet pasen zijn) zo is het ook met de boom. Het is maar welke waarde je er aan hecht.
Wij hebben hier nog nooit een kerstboom gehad, maar dat is toch eigenlijk meer omdat het nogal raar is om voor een maand (of twee) een boom je huis in te zeulen, die dan een plek te geven (waar laten we'm?) om hem dan op te tuigen en een paar weken later weer af te tuigen.
Een beetje bos-verspilling is het wel en nog een hoop werk op de koop toe.
Maar goed, sfeervol is het wel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 20:51

AikonGirl schreef:
caprice schreef:Hoe kunnen wij het zo gezellig maken terwijl Christus op de aarde komt?

Denk je echt dat Jezus wilt dat we hier zitten te mokken, somber doen, totdat Jezus terug komt?

caprice schreef:Is er wel plaats voor eten en drinken en vrolijk zijn, maar niet voor Christus?

Het een sluit het ander toch niet uit.

Kerst is toch een vrolijk feest: Jezus geboren!
Als je een kerstboom opzet, wil echt niet zeggen dat die boom opeens centraal staat met kerst,
en dat je vergeet dat het om Jezus gaat.

Ik vind het heerlijk; lichtjes, kaarsjes, de kerstballen in de kaktus..
(kerstboom opzetten vonden we een te groot gedoe :D).
En daarbij verlies ik echt Jezus niet uit het oog.

Amen, helemaal met je eens!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 dec 2004 20:57

Een Christus boom weet ik wel wat het is. In het Engels wordt het nog wel eens gebruikt: He was nailed on a tree.

Ooit preekte er bij ons een kandidaat die het ook niet zo had op de poespas rond kerst. Hij klaagde overal staan er van die bomen. Overal zie je versiering voor de ramen. Je kunt niet eens meer fatsoenlijk naar binnen kijken :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

caprice

Berichtdoor caprice » 07 dec 2004 21:36

Marnix schreef:
caprice schreef:
Marnix schreef:Overigens vind ik dat de mensen die tegen kerstbomen zijn ook niet extra lekker mogen gaan eten met kerst, dat heeft er namelijk ook niets mee te maken.

Dat is taal naar mijn hart. Waarom heb ik al gezegd in een ander topic, maar ik quote het hier ook even:

caprice schreef:Hoe kunnen wij het zo gezellig maken terwijl Christus op de aarde komt? Is er wel plaats voor eten en drinken en vrolijk zijn, maar niet voor Christus? Ons past ingetogenheid en eerbied. Want het komen naar de aarde in een beestenstal is wél de eerste trap van Zijn vernedering. En daarom mogen we ook dankbaar Zijn dat Hij nog zo laag heeft willen afdalen tot het verloren mensengeslacht.

Wat is de kerst van de wereld toch hol en leeg. Een kerstboom, kalkoen, een fles wijn. Een beetje gezelligheid, en het is weer voorbij.

Maar wie Kerst mag vieren in zijn hart mag dat doen tot in der eeuwigheid.

Gelukkig ben ik niet tegen een kerstboom... lekker eten mag ik dus ook. Kerst is niet zomaar een dag... het is een feestdag. Je kunt puur feest vieren omdat het Kerst is, zoals het grootste deel van Nederland doet... maar je kan ook feest vieren OMDAT Christus op aarde kwam. Op mijn verjaardag vier ik feest en eet ik lekker.... Waarom op Christus geboortedag dan niet? Ik vind dat we dat zeker mogen vieren, als de de reden waarom we het vieren maar niet uit het oog verliezen. Daarom heb ik ook niets tegen een kerstboom.... het is gezellig en sfeervol.... en zolang je maar niet vergeet waar het met Kerst om gaat is er denk ik best wel de ruimte om het huis gezellig en feestelijk in te richten hoor.

Toch past het wel om stille verwondering te hebben, dat God met zulke zondaren van doen wilde hebben. Ik moet er wel eens aan denken, en kan dat wonder het beste overdenken als ik alleen ben en alles in de omgeving rustig is. Dan heb ik geen behoefte om dit wonder (voor mijn gevoel) te overschreeuwen met een kerstboom.
Er moet toegegeven worden dat de sfeer rond de kerstboom eigenlijk ronduit werelds is. Denk maar eens aan al die wereldse kerstboom/denneboomliedjes. Wat vind je daarin terug van dat Wonder?

Bovendien kunnen alle uiterlijke factoren, zoals dus de kerstboom en het lekkere eten je aandacht wel aftrekken van de Zaak waar het om gaat. Wellicht heb je daar andere ervaringen mee, maar ik weet van mezelf dat bovenstaande wel een bedreiging is voor mij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 22:32

Tja als jij dat zo ervaart moet je inderdaad geen kerstboom nemen... en mensen die daar geen last van hebben kunnen gerust een kerstboom nemen. Ik vind een kerstboom helemaal niet overschreeuwerig, ik vind het juist rustgevend. Op denneboomliedjes heb ik het niet zo, dan wordt de kerstboom centraal gezet terwijl dat nooit de bedoeling van een kerstboom moet zijn. Verder leiden een kerstboom en lekker eten me absoluut niet van de werkelijkheid van Kerst af.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 dec 2004 22:42

gezellig samenzitten bij elkaar zitten genieten van een paar lichtjes in een boomje op de achtergrond klink een mooi opwekkingsnummer:
"God van licht, schijn in mijn, verlicht mij hart,
God van trouw schenk mijn ziel uw genade. Zo kunnen heiligdom aanbiddend binnengaan. Zo voelen wij vader hart en horen onze naam. God van vuur, was schoon, en reinig mij. Jezus neem hart en maak het nieuw. zo kunnen wij uw heiligdom aanbiddend binnen gaan. "

Samen genieten van God, elkaar en alle mooie dingen die God ons schenkt.

Het gaat niet om de boom, het gaat niet om de kaarsjes die op tafel staan. Het gaat niet om onze mooie gevulde tafel. Neem het gaat om Gods genade! Wij ontvangen deze mooie dingen van onze God, die ons ziet genieten van alle mooie dingen op zijn wereld en hij geniet van onze nabijheid. En wij genieten van Gods nabijheid!

dat is kerst! en laat iedereen dat op zijn manier vieren samen met God!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 08 dec 2004 01:32

caprice schreef: Denk maar eens aan al die wereldse kerstboom/denneboomliedjes. Wat vind je daarin terug van dat Wonder?

"Wat zijn uw takken WONDER-schoon."

Et voila, het wonder...

Het wonder van de schoonheid van de schepping is toch net zo goed te bezingen als alle andere wonderen?

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 06:12

Socrates schreef:
caprice schreef: Denk maar eens aan al die wereldse kerstboom/denneboomliedjes. Wat vind je daarin terug van dat Wonder?

Et voila, het wonder...

Het wonder van de schoonheid van de schepping is toch net zo goed te bezingen als alle andere wonderen?

Het wonder dat God de gemeenschap met mensen nog wil herstellen is een nog veel groter wonder dan de Schepping.

Je mag gerust de schoonheid van Gods schepping bezingen, maar ik zie niet het directe verband met Kerst.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 08 dec 2004 07:19

caprice schreef:
Socrates schreef:

Et voila, het wonder...

Het wonder dat God de gemeenschap met mensen nog wil herstellen is een nog veel groter wonder dan de Schepping.

Je mag gerust de schoonheid van Gods schepping bezingen, maar ik zie niet het directe verband met Kerst.

Nee, inderdaad. En dan nog zing ik liever een psalm, 19 bijvoorbeeld dan een werelds kerstliedje om de schepping te bezingen.

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 08 dec 2004 07:50

is dit niet een beetje onzinnig? Moet nu echt alles alles alles met kerst om de geboorte van Jezus draaien? Tuurlijk is dat absoluut en veruit het belangrijkste. Maar blijft er dan geen ruimte over voor de andere factoren van kerst?
Kerst=de geboorte van Jezus (en denken aan wat dat betekend heeft voor ons), maar is ook vrede, blijdschap en goede harmonie (sfeer!)

En uiteraard mogen we te allen tijde genieten van Gods schepping! Zelfs van een kerstboom en zelfs van een onzinnig Oh denneboom!

kees81

Berichtdoor kees81 » 08 dec 2004 08:21

een kerstboom staat alleen maar in de weg...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 08:25

Moesten die achtelijke lui er maar niet voor kiezen om het kerstfeest op het zonnewende feest te houden. Waar gaat dit over, tjonge...

Sinterklaas is net zo heidens als de kerstboom, oorspronkelijk was het Wodan die op zijn achtbenige paard Sleipnir over de daken liep...

Kees; tip: zet je kerstboom niet midden in de kamer...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”