Moderator: Moderafo's
Collateral schreef:caprice schreef:Collateral schreef:caprice schreef:Collateral schreef:Sterven lijkt me niet erg, hooguit een beetje spannend.
De dood is de straf op de zonde en is vreselijk. Tenzij de prikkel van de dood weggenomen mag zijn door Christus.
Dat is jou waarschijnlijk maar al te vaak ingeprent, ja. Als je die overtuiging hebt, zal de dood zonder Christus inderdaad niet prettig zijn.
Ik ben echter nogmaals absoluut niet bang voor de dood, hoewel de prikkel van de dood bij mij niet weggenomen is door Christus (neem ik aan). Ik denk dat ik zal sterven met de gelaatsuitdrukking van een kind dat voor het eerst in de achtbaan stapt en daar erg veel zin in heeft.
Wordt toch wakker!
Je hebt een kostbare ziel voor de eeuwigheid, en het is óf eeuwig wel, óf eeuwig wee. Een andere bestemming is er niet.
Waarom zo rigoureus? Het tijdelijke leven is toch ook niet óf eeuwig wel, óf eeuwig wee? Nu kan je wel zeggen dat je dat uit de bijbel hebt, maar 1) het is slechts een radicale interpretatie (waar staat dat zondige mensen eeuwig zullen branden?) en 2) geloof ik persoonlijk dat de bijbel is geschreven door mensen.10 Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
...
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
(2 Korinthe 5 vs 10 en 20)
Moet ik me met God verzoenen? Hmm, ik wist niet dat ik ruzie met Hem had. Als ik ruzie met Hem heb hoor ik dat graag van Hem, maar dan rechtstreeks en niet via een boek dat mij niet kan overtuigen. De bijbel staat vol met haat, angst en toorn, maar is dat de waarheid of is dat het sterke gen in de evolutie van godsdienst? M.a.w.: is het christendom zo groot van omvang omdat het angst voor de hel als basis heeft? Dat laatste lijkt me met afstand het meest waarschijnlijk.
meschianza schreef:Nergens staat in de bijbel dat God een genoegen schept in mensen die branden in de hel.
En waarom is Gods wraak, zoals het in de bijbel vaak genoemd wordt niet van toepassing op een straf vergelijkbaar met een gevangenisstraf?
De mensen hebben in hun vrije wil de kant van het Kwaad gekozen. God haat het kwaad, ook het kwaad in de mens. Wie zou het Hem kwalijk nemen als Hij ons in onze sop liet gaarkoken,
Maar God heeft zelf voor een weg gezorgd (wat geen mens zelf kon en wat Hij niet had hoeven doen) door Jezus voor de zonden, ons kwaad wat God zo haat, te laten betalen.
God wraakt het kwaad en wil hier recht over.
Je stelt dat God heilig is, en niet verenigd kan worden met de mens, waarin het kwaad is. Hoe kan het dan dat volgens de bijbel het kwade van God afkomstig is? (Zie Job 2:10 en Klaagliederen 3:38 - "Gaat niet uit den mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?")?
In o.a. 1 Johannes 1 lezen we dat er geen Kwaad is in God, Hij is licht.
Verder: waarom zou God Zich opeens wel met het kwade kunnen verenigen als Hij het vergeeft? En: waarom moet er überhaupt vergeven worden, zou het niet zo kunnen zijn dat God de zonde sowiezo niet toerekent aan de mensen?
De mens kiest keer op keer de kant van de duivel. Omdat God ook rechtvaardig is rekent Hij de zonde ons toe.
Zoals je een moordenaar de dood van een mens ook toerekend.
Raido schreef:Afwezigheid van goed is neutraal net als de afwezigheid van kwaad... een baby bijvoorbeeld is niet kwaad en niet goed omdat het nog niets kwaads heeft gedaan (even zonder erfzonde gezien, voor het voorbeeld).
Kwaad is het tegenovergestelde van goed, en houd het goede inbalans... Moet je eens nagaan, de Duivel houd eigenlijk de kerk aan de gang ...
Ik zou het Hem kwalijk nemen. God heeft ons geschapen zoals we zijn, en moet dus de verantwoordelijkheid voor wat we doen ook bij Zichzelf zoeken. Wij mensen zijn nu eenmaal blind, en van blinden kun je niet verwachten dat ze hun neus niet stoten.
De symboliek vind ik wel mooi. God, die kennelijk niet kan vergeven, straft Jezus, dus heeft Jezus de schuld op zich geladen. De mens is nu dus schuldig aan Jezus. Jezus kan echter wel vergeven, en zo is het probleem opgelost. Prachtige symboliek, maar mijns inziens in het leven geroepen om het verstarde godsbeeld (een God die 'oog om oog, tand om tand' hanteerde) van toen in de goede richting te leiden.
Dan is God blijven hangen in het Oude Testament. Daar staat namelijk, wat betreft 'recht' (Exodus 21):
24 Oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet.
25 Brand voor brand, wond voor wond, buil voor buil.
26 Wanneer ook iemand het oog van zijn dienstknecht, of het oog van zijn dienstmaagd slaat, en verderft het, hij zal hem vrij laten gaan voor zijn oog.
27 En indien hij een tand van zijn dienstknecht, of een tand van zijn dienstmaagd uitslaat, zo zal hij hem vrijlaten voor zijn tand.
Kwaad voor kwaad vergelden dus. Jezus wilde dat veranderen (Mattheüs 5):
38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;
Dat is voor mij de essentie van wat Jezus te bieden heeft: geen oog om oog, maar vergeving. Zonder voorwaarde.
Verder: waarom zou God Zich opeens wel met het kwade kunnen verenigen als Hij het vergeeft? En: waarom moet er überhaupt vergeven worden, zou het niet zo kunnen zijn dat God de zonde sowiezo niet toerekent aan de mensen?
Moet een moordenaar van jou de doodstraf krijgen? Van mij in ieder geval niet. Sterker nog, als ik van een moordenaar zeker zou weten dat hij berouw had en dat hij nooit weer iemand zou vermoorden, zou hij van mij geen (verdere) straf hoeven krijgen. Misschien volgens jou niet rechtvaardiger dan God, maar dan in ieder geval genadiger...
Collateral schreef:meschianza schreef:Nergens staat in de bijbel dat God een genoegen schept in mensen die branden in de hel.
Dat wellicht nog net niet, maar volgens de leer der predestinatie lijkt God er niet echt veel moeite mee te hebben. De een zal later de hemel in Zo mogen, de ander is gedoemd om in de hel geworpen te worden..
Ik zou het Hem kwalijk nemen. God heeft ons geschapen zoals we zijn, en moet dus de verantwoordelijkheid voor wat we doen ook bij Zichzelf zoeken. Wij mensen zijn nu eenmaal blind, en van blinden kun je niet verwachten dat ze hun neus niet stoten.
De symboliek vind ik wel mooi. God, die kennelijk niet kan vergeven, straft Jezus, dus heeft Jezus de schuld op zich geladen. De mens is nu dus schuldig aan Jezus. Jezus kan echter wel vergeven, en zo is het probleem opgelost. Prachtige symboliek, maar mijns inziens in het leven geroepen om het verstarde godsbeeld (een God die 'oog om oog, tand om tand' hanteerde) van toen in de goede richting te leiden.].
Dat is voor mij de essentie van wat Jezus te bieden heeft: geen oog om oog, maar vergeving. Zonder voorwaarde.
Ik zie dat dan ook als een tegenspraak in de bijbel; als je leest: "Gaat niet uit den mond des Allerhoogsten het kwade en het goede," dan suggereert dat toch minstens dat 'het kwade' uit (de mond van) God komt....
Moet een moordenaar van jou de doodstraf krijgen? Van mij in ieder geval niet. Sterker nog, als ik van een moordenaar zeker zou weten dat hij berouw had en dat hij nooit weer iemand zou vermoorden, zou hij van mij geen (verdere) straf hoeven krijgen. Misschien volgens jou niet rechtvaardiger dan God, maar dan in ieder geval genadiger...
Aragorn schreef:Collateral schreef:Ik zie de wet als richtlijn. God wordt dus niet kwaad als je je niet aan de wet houdt, maar denkt: "Je maakt het alleen maar moelijker voor jezelf als je je er niet aan houdt."
De eigenlijke betekenis van zonde is: "jammer, het had beter gekund." Zo zie ik ook de zonde tegen de wet. God heeft er niets aan om mensen in de hel te werpen omdat ze gezondigd hebben tegen die wet; de wet is er alleen maar om mensen te helpen, en als mensen ertegen zondigen, doen ze alleen zichzelf tekort.
Nuja, laten we het erop houden dat jij denkt dat God dat denkt.Nu hebben mi. we twee visies op God en de wet naast elkaar staan, die, zonder de bijbel, allebei in de categorie 'persoonlijke overtuigingen waar weinig over te discussieren valt' horen. Als ik het mis heb hoor ik het graag.
![]()
Collateral schreef:Aragorn schreef:Tja, als God ermee akkoord gaat.. het ligt er maar net aan hoe je het ziet. Een financiele schuld kan ook prima door een ander afbetaald worden.
Met als resultaat dat je de oorspronkelijke schuldeiser niet meer schuldig bent, maar wél degene die jouw schuld afbetaald heeft.
Klopt. En diegene vergeeft je, zodat je Hem alleen nog maar dankbaarheid verschuldigd bent. Dat is het mooie van vergeving, mi. de enige oplossing om de vicieuze cirkel van het kwaad te doorbreken. Mensen die vergeven zijn de grootste barrieres voor het kwaad, bij hen wordt het geabsorbeerd ipv dat het een nieuwe impuls krijgt door wraak- en haatgevoelens.
Collateral schreef:Aragorn schreef:Hm, dus uit het gegeven dat God Zich nergens mee bemoeit en daarmee dus ons onze vrije wil laat maak jij op dat God Liefde is omdat Hij ons daarmee wil leren? Kan opzich best, maar lijkt me niet de meest voor de hand liggende redenering.
Nee, je draait het om. Ik veronderstel: God is Liefde. Vervolgens verklaar ik het 'probleem' dat er nogal wat mis lijkt te gaan in de wereld door te veronderstellen dat God Zijn redenen heeft om Zich er niet direct met de wereld te bemoeien. Ik zie dat als de enige verklaring.
Oke, je eerste veronderstelling is dus dat God Liefde is. Ik had op grond van de volgende uitspraak van jou echter de indruk dat die veronderstelling gebaseerd was op het aanschouwen van de wereld.Collateral schreef:Mijn verstand en kennis van de wereld zeggen me dat God Liefde moet zijn, en dat Hij geen toorn kent.
In dat geval lijkt het alsof jij degene bent die iets omdraait: eerst volgt de Liefde van God uit je denken en uit de realiteit, maar nu wordt die juist voorondersteld om de wereld te verklaren.
Collateral schreef:Aragorn schreef:Misschien is het niet per definitie zo dat liefde voor je kind haat tegen de ziekte impliceert, maar het is in ieder geval geen tegenstrijdigheid zoals jij zei (iets van: een lamp kan geen licht en duisternis tegelijk geven).
Natuurlijk, Mensen kunnen best het ene liefhebben en het andere niet. (Denk aan een lamp die gedeeltelijk bedekt is.) Maar (de meeste) mensen zijn ook niet volmaakt verlicht. God is daarentegen wel volmaakt verlicht, en heeft dus alles lief. Zelfs het ergste menselijke lijden heeft God lief, want Hij weet dat onze geest ervan groeit.
Ik weet niet of je in de duivel gelooft, maar zou God dan ook de duivel nog lief moeten hebben?
Het kwade kan een goede uitwerking hebben, maar ik geloof dat God het kwade evenzeer kan haten omdat het kwade de mensen schade berokkent en hen kan afleiden van het goede. Maargoed, ook dit hangt weer samen met een geloof in de hel, als je gelooft dat uiteindelijk iedereen (desnoods middels reincarnatie) in een soort gelukzalige toestand terecht komt verschillen onze referentiekaders zoveel dat we hier niet meer zinnig over kunnen praten.
Klopt, maar ik zie de 0 wel als een ultieme scheiding. Kwaad en goed staan in wezen lijnrecht tegenover elkaar, maar kunnen zich beide in een bepaalde mate in een wezen bevinden.
het domein zou in mijn optiek -1 < x < 1 zijn.
Kheb overigens niet de indruk dat dit de meest verhelderende manier is om over goed en kwaad te praten..![]()
TheKeimpe schreef:Ik zou het Hem kwalijk nemen. God heeft ons geschapen zoals we zijn, en moet dus de verantwoordelijkheid voor wat we doen ook bij Zichzelf zoeken. Wij mensen zijn nu eenmaal blind, en van blinden kun je niet verwachten dat ze hun neus niet stoten.
Je maakt hier een vergissing. De mens had de keus: of leven met God naar Gods wil. Of niet leven naar de wil van God en dan dus ook zelf de verantwoordelijkheid dragen.
De symboliek vind ik wel mooi. God, die kennelijk niet kan vergeven, straft Jezus, dus heeft Jezus de schuld op zich geladen. De mens is nu dus schuldig aan Jezus. Jezus kan echter wel vergeven, en zo is het probleem opgelost. Prachtige symboliek, maar mijns inziens in het leven geroepen om het verstarde godsbeeld (een God die 'oog om oog, tand om tand' hanteerde) van toen in de goede richting te leiden.
God, die rechtvaardig is, houdt de mens aan de afspraak: als de mens voor het leven zonder Hem koos, zou hij sterven. De mens koos daarvoor, dus heeft God het volle recht om de mens te verdoemen. Nu doet Hij dat NIET! Hij biedt een weg terug naar Hem. En dat doe jij af als prachtige symboliek?!
Dan is God blijven hangen in het Oude Testament. Daar staat namelijk, wat betreft 'recht' (Exodus 21):
24 Oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet.
25 Brand voor brand, wond voor wond, buil voor buil.
26 Wanneer ook iemand het oog van zijn dienstknecht, of het oog van zijn dienstmaagd slaat, en verderft het, hij zal hem vrij laten gaan voor zijn oog.
27 En indien hij een tand van zijn dienstknecht, of een tand van zijn dienstmaagd uitslaat, zo zal hij hem vrijlaten voor zijn tand.
Kwaad voor kwaad vergelden dus. Jezus wilde dat veranderen (Mattheüs 5):
38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;
Ik denk dat je hier het volgende vergeet: doordat God in Jezus de mensheid strafte (Hij droeg de straf over de zonde), wil Hij, en dat is niet in tegenspraak met de eerder genoemde rechtvaardigheid, weer met mensen te doen hebben. Maar dit gaat wel op voorwaarde van geloof. Zie Joh. 3:16
God heeft de zonden van de gelovigen aan Jezus Christus toegerekend. Die heeft voor hen geleden! Maar wie niet gelooft zal voor zichzelf moeten betalen...
Nogmaals:
God is rechtvaardig. De mens koos voor een leven zonder (=tegen) God. Dat houdt dus in dat de mens die keus gemaakt heeft, en daar aan vast zit. Zelfs al zou hij nu niet meer zondigen, dan nog is de mens op grond van die keus te veroordelen.
Collateral schreef:De mens schijnt onbekwaam tot enig goed te zijn. Dus kun je moeilijk van hem verwachten dat hij uit zichzelf het goede gaat doen.
meschianza schreef:Collateral schreef:meschianza schreef:Nergens staat in de bijbel dat God een genoegen schept in mensen die branden in de hel.
Dat wellicht nog net niet, maar volgens de leer der predestinatie lijkt God er niet echt veel moeite mee te hebben. De een zal later de hemel in Zo mogen, de ander is gedoemd om in de hel geworpen te worden..
Zo redeneer je vanuit de predestinatie. Zo is het mij nooit bijgebracht, dat je vanuit de predestinatie moet gaan redeneren. God weet uiteindelijk wel wie er wel en niet in de hemel zullen komen.
Hier op aarde is de weg naar God terug open, de deur staat wagenwijd open door Jezus. Het feit dat God een weg terug gaf omdat Hij de wereld lief had, ondanks dat we voor het kwaad kozen, lijkt mij er alles op wijzen dat God idd geen behagen schept in mensen die branden in de hel.
God schiep ons goed. Maar met een vrije wil, die wij misbruikten door voor het kwaad te kiezen. OP dat moment lag de verantwoording op ons.
Omdat God Rechtvaardig is, moest de straf gedragen worden door de mens.
Trouwens...
Vergeving danwel genade bestaat geeneens als er geen rechtvaardigheid is.
Ik heb het niet over de doodstraf, hoho, ik heb het over ''de dood van de ander toerekenen''
Als ik jou sla, en je krijgt een blauwe plek. DAn reken je die blauwe plek mij toch ook toe?
Overigens heel wat dat een moordenaar van jou geen straf hoeft te krijgen bij berouw. Knap als je dat zo kan zien, vooral wanneer je familie slachtoffer was.
En verder ben ik het helemaal met je eens. Als je bij God komt met intense berouw over je zonden, dan zal je van God vergeving krijgen. En dat is mogelijk gemaakt door Jezus die zowel mens als God was. Genade!
meschianza schreef:Je vergeet dat God Heilig is, en wij zijn eigendom van de Satan.
OM weer met God verzoend te worden, moeten wij weer schoongewassen worden, dat kan alleen als onze zonden kwijtgescholden worden.
Het gaat hier om de verhouding Heilig God en zondig mens. Niet om de verhouding tussen zondig mens en een ander zondig mens.
TheKeimpe schreef:Collateral schreef:De mens schijnt onbekwaam tot enig goed te zijn. Dus kun je moeilijk van hem verwachten dat hij uit zichzelf het goede gaat doen.
Hier bega je een grote fout. Voor de val had de mens een vrije wil. Hij kon voor of tegen God kiezen. Na de val is de wil van de mens verdorven. En sindsdien is de mens van zichzelf inderdaad onbekwaam tot enig goed, maar dat gold dus niet voor Adam en Eva in het paradijs.
Door vergeving verenigd God zich niet met het kwade. Zoals Meschianza al aangaf, heeft Jezus de straf, die ons de vrede aanbrengt, op Zich genomen. En daarom is er voor wie in Jezus gelooft vergeving van zonde mogelijk. Dan zegt Christus: Ik jouw zonde, jij Mijn leven!
Collateral schreef:Aragorn schreef:Collateral schreef:Ik zie de wet als richtlijn. God wordt dus niet kwaad als je je niet aan de wet houdt, maar denkt: "Je maakt het alleen maar moelijker voor jezelf als je je er niet aan houdt."
De eigenlijke betekenis van zonde is: "jammer, het had beter gekund." Zo zie ik ook de zonde tegen de wet. God heeft er niets aan om mensen in de hel te werpen omdat ze gezondigd hebben tegen die wet; de wet is er alleen maar om mensen te helpen, en als mensen ertegen zondigen, doen ze alleen zichzelf tekort.
Nuja, laten we het erop houden dat jij denkt dat God dat denkt.Nu hebben mi. we twee visies op God en de wet naast elkaar staan, die, zonder de bijbel, allebei in de categorie 'persoonlijke overtuigingen waar weinig over te discussieren valt' horen. Als ik het mis heb hoor ik het graag.
![]()
Ik zie nog wel een discussiegaatje.En wel de vraag: wat denk jij dat God eraan heeft om mensen in de hel te gooien?
Collateral schreef:Verder: waarom zou God Zich opeens wel met het kwade kunnen verenigen als Hij het vergeeft? En: waarom moet er überhaupt vergeven worden, zou het niet zo kunnen zijn dat God de zonde sowiezo niet toerekent aan de mensen?
Door vergeving verenigd God zich niet met het kwade. Zoals Meschianza al aangaf, heeft Jezus de straf, die ons de vrede aanbrengt, op Zich genomen. En daarom is er voor wie in Jezus gelooft vergeving van zonde mogelijk. Dan zegt Christus: Ik jouw zonde, jij Mijn leven!
Maar waarom moest Jezus de straf dragen? Waarom kon God niet vergeven zonder dat de straf gedragen werd?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten