De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 06 dec 2004 21:58

Ja als je dat zo mag beleven ben je wel erg gelukkig. Dan heb je denk ik ook geen behoefte aan al dat gedoe eromheen.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 dec 2004 00:05

Over kerstboom gesproken; lees Jeremia 10 vers 1 -5.

Ik zal even de NBV citeren:

Volg andere volken niet na, raak niet van slag door tekenen aan de hemel, ook al jagen die de hele wereld schrik aan. De gebruiken van die volken zijn niets waard. Ze hakken een stuk hout in het bos, een ambachtsman bewerkt het met zijn beitel, verfraait het met zilver en goud. Ze spijkeren het vast, dan valt het niet om. Het is net een vogelverschrikker, neergezet in een komkommerveld. Het kan niet spreken en moet worden gedragen, want zelf kan het geen stap verzetten. Heb voor beelden geen ontzag, kwaad doen ze niet, en goed nog minder.

Een eeuwenoude heidense traditie die door ons tijdens de herdenking van de geboorte van Christus opnieuw leven wordt ingeblazen.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 07 dec 2004 05:54

caprice schreef:Kerst = Christus.

Wat is een Christus-boom?
Gleditsia triacantos=valse christusdoorn :lol: is heel wat anders als een spar!

even serieus nu: Wij hebben thuis geen kerstboom omdat kerst het geboortefeest van Christus is waar een kerstboom niets mee te maken heeft (net zo als kerststollen, kerstkransjes, kaarsen en noem maar op)
Persoonlijk heb ik er geen bezwaar bij als mensen in kersttijd allerlei dingen doen om het gezellig te maken. Je kan er niet om heen: kersttijd is een gezellige tijd (of dat zou het moeten zijn)
Dus een kerstboom is niet per defenitie verkeerd als je maar uitkijkt dat dat niet de kern van het kerstfeest wordt! De kern blijft de geboorte van Christus dat moeten we in het oog houden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 09:34

Oorspronkelijk was het ritueel van de kerstboom heidens, symbool van vruchtbaarheid, nieuw leven.Pas in de 4e eeuw werd het heidense feest van het licht versmolten met het christelijke feest van de vrede. In de 11e eeuw ging men de boom versieren met natuurlijke recipiënten o.a. rode appeltjes.

Verschillende heidense volken gebruikten bomen om kwaad af te weren of om kracht aan te ontlenen. Ook de zonnegod Mithras werd geëerd met groene takken die versierd werden met zonnen, manen en sterren.

Eén van de vele verhalen en legenden die de kerstboom omringen, vertelt dat we deze boom juist te danken hebben aan Bonifatius (ca. 673-754). Deze Heilige hakte in Geismar een aan Thor gewijde heilige eik om in een goed opgezette confrontatie met de oude goden en hun heidense aanhangers. Volgens de legende verhief Bonifatius achteraf een denneboom, die tussen de wortels van de eik opgroeide, tot een nieuw symbool. Daarbij zou hij de volgende woorden hebben gesproken: "Het hout van deze bescheiden boom dient tot het bouwen van uw huis; laat Christus het centrum van uw huis zijn. Zijn naalden blijven ook in de donkerste dagen groen; laat Christus uw eeuwige licht zijn. Zijn takken strekken zich uit om u te omarmen en zijn top wijst naar de hemel; laat Christus uw troost en gids zijn".

Het stomme van alle Christelijke feesten is dat ze zo goed als allemaal op oude heidense feest dagen gehouden worden. Mithras word elk jaar opnieuw geboren, uit een rots naar mijn weten met een zwaard en een fakkel in zijn hand. Als Constantijn toen had gezegt dat Mithras de godsdienst van de Romeinen zou worden waren wij Mitrasgelovigen geweest. Op de feestdag van Mithras (25/26 December) wordt nu kerst gehouden, op de dag van de winterse zonnewende! We gaan op ZONdag naar de kerk, omdat de Mithras-eredienst ook op zondag gehouden werd. Mithras is namelijk een andere naam voor Helios of Sol Invictus, Amon en alle andere Zonnegoden...

Leuk om te weten dat wij gewoon op heidense dagen en data feesten houden voor onze God, maar of het verkeerd is... wij hebben geen kerstboom, maar ik zie het als een stuk traditie, het is wel een stuk geschiedenis van ons land, en ons volk dat we al veel te lang in een verdomhoekje hebben geduwd...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 09:35

Christusboom
Ook de paradijsboom - geplaatst in de kerk of in haar voorportaal – werd versierd met kaarsjes. De boom werd in het paradijsspel steevast in verband gebracht met de kruisboom, het kruis waaraan Christus hing om de zondeval van Adam en Eva te vereffenen. De paradijsboom werd daarom ook wel ‘Christusboom’ genoemd. Deze Christusboom zou uiteindelijk in de hoedanigheid van kerstboom vertaald zijn naar de huiskamer. Daarbij zouden de woorden kerstboom en Christusboom dezelfde overeenkomst vertonen als Kerstmis en Christusmis.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 12:43

caprice schreef:
Marnix schreef:Overigens vind ik dat de mensen die tegen kerstbomen zijn ook niet extra lekker mogen gaan eten met kerst, dat heeft er namelijk ook niets mee te maken.

Dat is taal naar mijn hart. Waarom heb ik al gezegd in een ander topic, maar ik quote het hier ook even:

caprice schreef:Hoe kunnen wij het zo gezellig maken terwijl Christus op de aarde komt? Is er wel plaats voor eten en drinken en vrolijk zijn, maar niet voor Christus? Ons past ingetogenheid en eerbied. Want het komen naar de aarde in een beestenstal is wél de eerste trap van Zijn vernedering. En daarom mogen we ook dankbaar Zijn dat Hij nog zo laag heeft willen afdalen tot het verloren mensengeslacht.

Wat is de kerst van de wereld toch hol en leeg. Een kerstboom, kalkoen, een fles wijn. Een beetje gezelligheid, en het is weer voorbij.

Maar wie Kerst mag vieren in zijn hart mag dat doen tot in der eeuwigheid.

Gelukkig ben ik niet tegen een kerstboom... lekker eten mag ik dus ook. Kerst is niet zomaar een dag... het is een feestdag. Je kunt puur feest vieren omdat het Kerst is, zoals het grootste deel van Nederland doet... maar je kan ook feest vieren OMDAT Christus op aarde kwam. Op mijn verjaardag vier ik feest en eet ik lekker.... Waarom op Christus geboortedag dan niet? Ik vind dat we dat zeker mogen vieren, als de de reden waarom we het vieren maar niet uit het oog verliezen. Daarom heb ik ook niets tegen een kerstboom.... het is gezellig en sfeervol.... en zolang je maar niet vergeet waar het met Kerst om gaat is er denk ik best wel de ruimte om het huis gezellig en feestelijk in te richten hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 07 dec 2004 14:46

interessante dingen worden gezegd hier!!!

wij hebben ook geen kerstboom, omdat het inderdaad weinig (of nix) met Jezus te maken heeft, maar ook wel omdat m'n moeder al zenuwachtig wordt bij de gedachte aan uitvallende naalden enzo... Maar we hebben dan weer wel een kersttak, kerststukjes... Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of je een kerstboom hebt, kerststukjes, dennetakken, een kerstkrans op de voordeur... het heeft allemaal even weinig met kerst te maken.
Maarruhh als je geen kerstboom (of zoiets) neemt omdat dat niets met de geboorte van Jezus te maken heeft, waarom eet je dan bijvoorbeeld iedere zondag soep, terwijl dat ook echt niets met de opstandingsdag (zondag) te maken heeft?!

kerst is een feest!!!
Ik vind het niet slecht om een kerstboom ofzo te hebben, als je maar wel onthoudt dat Jezus' geboorte het belangrijkste is!!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 14:55

Precies, je hebt het helemaal goed geformuleerd. Als Jezus maar centraal staat in je huis.... kan er best wel een kerstboom bij. Of kaarsjes... of een kerstkrans, een lekkere maaltijd etcetera.

Als iemand jarig is hang je toch slingers op voor degene die jarig is... en ga je toch ook lekker eten omdat hij/zij jarig is? Dan zeg je toch ook niet: Ik doe dat niet want misschien zet ik daarmee de jarige niet centraal? Dan schaf je het lekkere eten toch ook niet af omdat je niet wil dat er mensen voor het lekkere eten gaan. Tja, wat is dan het probleem met een kerstboom en een lekkere maaltijd met kerst... als je het ter ere van Jezus geboortedag doet zal Hij er geen moeite mee hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 dec 2004 15:27

Krijg zo af en toe het idee dat discussies elke keer opnieuw behandelt worden. Kijk maar eens hier: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=756&start=0

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 07 dec 2004 15:28

joepie schreef:Krijg zo af en toe het idee dat discussies elke keer opnieuw behandelt worden. Kijk maar eens hier: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=756&start=0

In deze tijd van het jaar moeten we natuurlijk ook sfeervol gaan discussiëren..... :mrgreen:
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 19:46

En ik zat in die tijd niet op refoweb.... en misschien kijkt men er nu al wel weer heel anders tegenaan... als je alleen discussies mag voeren die nog niet zijn behandeld zijn we hier snel uitgeforumd :)

joepie

Berichtdoor joepie » 07 dec 2004 20:02

Ik hield die discussie al toen ik jong was ;-)
En nog zijn de meningen niet veranderd, denk het nu ook niet.
Dezelfde argumenten voor als tegen komen voorbij.
En ik dacht dat het misschien handig is om die vorige discussie erbij te lezen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 dec 2004 20:05

joepie schreef:Ik hield die discussie al toen ik jong was ;-)

Geef je mening nog maar eens een keer. Kijken wij wel in de vorige discussie of 't ie veranderd is. Als je ouder wordt, schijn je wijzer en milder te worden, dus dat checken we gelijk dan ook even... :D
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

joepie

Berichtdoor joepie » 07 dec 2004 20:10

Maja de Bij schreef:
joepie schreef:Ik hield die discussie al toen ik jong was ;-)

Geef je mening nog maar eens een keer. Kijken wij wel in de vorige discussie of 't ie veranderd is. Als je ouder wordt, schijn je wijzer en milder te worden, dus dat checken we gelijk dan ook even... :D

Ja, dat denk je maar. Dan ga ik hem natuurlijk wel eerst even lezen! ;-)
Ben niet dom :mrgreen:
Maar ik heb mijn mening al gegeven dacht ik.
We hebben nog niet zo lang een boom (een Nordspar) geen kerst boom :wink: En totdat we hem niet hadden was onze mening inderdaad anders dan tegenwordig.
Zo hadden wij ook geen tv.
Dus het klopt dat je in de loop der jaren weleens je inzichten ergens over kan wijzigen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 20:15

Ah, en waarom heb je een boom? Ik kan me voorstellen dat je van tegen naar neutraal verschuift, maar om er dan gelijk een te nemen is natuurlijk weer iets anders. :)

Terug naar “Archief”