Voortplanting na het paradijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 13:22

Raido schreef:Twee zwarte mensen kunnen wel blanke kinderen krijgen, maar andersom niet, waarschijnlijk waren Adam en Eva zo zwart als roet...

Nee, anders was het geen straf voor Cham. Volgens de link die Marnix gaf waren Adam en Eva een beetje lichtbruin, het gemiddelde van alle genencombinaties en de kleur waar de hele mensheid ook naartoe gaat dankzij de globalisering. :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 dec 2004 13:23

Ben Militant bruin? :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 13:26

Een mens kan wel lichter worden maar niet donkerder... en dat het een straf was.. hum nee, Cham was dan een bad guy maarre dat hij zwart was voor straf kan gewoon niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 07 dec 2004 14:20

Waarop wordt uberhaupt gebaseerd dat de vloek over edit: Kanaan (zoon van Cham) iets te maken had met huidskleur?

Linkje van Marnix is idd interessant, ik wist alle argumenten alleen al. Dat Eva de eerste vrouw zou zijn is zoiezo al een discussiepunt, gezien we ook nog de Joodse Lilith-mythe hebben.

Enfin..
Laatst gewijzigd door Invincible op 07 dec 2004 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 14:25

Aragorn schreef:
Raido schreef:Twee zwarte mensen kunnen wel blanke kinderen krijgen, maar andersom niet, waarschijnlijk waren Adam en Eva zo zwart als roet...

Nee, anders was het geen straf voor Cham. Volgens de link die Marnix gaf waren Adam en Eva een beetje lichtbruin, het gemiddelde van alle genencombinaties en de kleur waar de hele mensheid ook naartoe gaat dankzij de globalisering. :D

Waar lees jij dat Cham voor straf een neger werd dan? Of donkere kinderen kreeg? Dit staat nergens in de bijbel.... Wat in de bijbel staat (Genesis 9):

‘Vervloekt zij Kanaän,
knecht van zijn broers zal Kanaän zijn,
de minste van alle knechten.
26 Geprezen zij de HEER, de God van Sem;
knecht van Sem zal Kanaän zijn.
27 Moge God ruimte geven aan Jafet, (9:27) ruimte geven aan Jafet – In het Hebreeuws is er een woordspel tussen de naam Jafet en het woord jaft, ‘moge hij ruimte geven’.hem laten wonen in de tenten van Sem;
knecht van Jafet zal Kanaän zijn.’

Het verhaal over negers is de wereld in gebracht door "christenen" uit het westen om de slavenhandel goed te kunnen praten. Men las over Cham dat hij vervloekt werd en de mensen bedachten toen: Als de negers nou eens van Cham afstammen zijn het dus onze knechten, op die manier kunnen we mooi de slavenhandel goedpraten...

Maar de bijbel geeft nergens aan dat Cham een donkere huidskleur had/kreeg als straf en het verhaal dat de nakomelingen van Cham een donkere huidskleur hadden is volgens mij een fabeltje... Wie zegt dat het Chams kinderen waren en niet die van Sem of Jafeth? Wie zegt dat de donkere huidskleur een straf is? De bijbel in ieder geval niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 14:47

Nou inderdaad, de blanken waren het volk van kanaän (maar niet heus, wij zijn geen afstammelingen in die lijn) en mochten de afstammelingen van Cham knechten.

Cham kreeg straf omdat hij zijn vader uitlachte, hij kon dus toen pas die stra f hebben gekregen en een mens kan niet opeens zwart worden.

De legende van Lillith is niet Joods maar Kabbalistisch naar mijn weten, het is gewoon een verzinsel... maar dat kan alles wel zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 14:51

Hm, nu je het zegt.. eigenlijk nooit echt bestudeerd. Hoe kom ik er dan bij, hebben ze me dat met de bijbelsche geschiedenis verteld dan?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2004 14:51

Zo zeggen ze dat wij af stammen van Jafeth!

Ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe mensen tot zulke conclusies komen!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 14:59

Er is een uitgebreide stamboom die veel volkeren terug voert naar Sem, Cham en Jafeth, zal het eens opzoeken.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 07 dec 2004 14:59

Raido schreef:Cham kreeg straf omdat hij zijn vader uitlachte, hij kon dus toen pas die straf hebben gekregen en een mens kan niet opeens zwart worden.

De vloek ging ook niet direct over Cham, maar over zijn zoon, oftewel zijn nageslacht. Het kan ook 10tallen generaties hebben geduurd voordat die vloek realiteit werd.
Aangenomen dat de vloek met huidskleur van doen had.

Bestaat er eigenlijk ook nog een kans dat edit: Kanaan (&nageslacht) zwart was en na vervloeking blank werd? :mrgreen:

Raido schreef:De legende van Lillith is niet Joods maar Kabbalistisch naar mijn weten, het is gewoon een verzinsel... maar dat kan alles wel zijn.

En de Kabbalah is op zijn beurt weer Joods :wink:
..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 15:12

Die kans in in iedergeval groter dan andersom.

Afbeelding

Kaballah is veel later ontstaan en baseerd zich onderandere op een aantal joodse geschriften maar verder ook op de gnostiek

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 08:30

Cham was volgens het verhaal van de Tenach en dus de Bijbel een van de zonen van Noach, en broer van Sem en Japheth. Koesj en Kanaän zouden zonen zijn geweest van Cham.

De naam Cham is waarschijnlijk gerelateerd aan het Hebreeuwse woord voor bruin: choem. Traditioneel werd onder een letterlijke interpretatie van dit verhaal verondersteld, dat alle negers van Cham afstammen. De legitimering van slavernij, onder meer door Nederlanders vanaf de 17e eeuw n.Chr., werd wel beargumenteerd op grond van een kromme interpretatie van het verhaal, waarin Cham's zoon vervloekt werd omdat Cham zijn vader zou hebben bespot.

Van wikipedia...

Denk er wel even bij na, dat Cham een naam van voor de spraakverwarring!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 17:07

Aragorn schreef:Hm, nu je het zegt.. eigenlijk nooit echt bestudeerd. Hoe kom ik er dan bij, hebben ze me dat met de bijbelsche geschiedenis verteld dan?

Ik weet niet hoe je er bij komt... je hebt dit vast niet op school geleerd :D Of je hebt op een heeeele slechte school gezeten ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 17:08

Marnix schreef:
Aragorn schreef:Hm, nu je het zegt.. eigenlijk nooit echt bestudeerd. Hoe kom ik er dan bij, hebben ze me dat met de bijbelsche geschiedenis verteld dan?

Ik weet niet hoe je er bij komt... je hebt dit vast niet op school geleerd :D Of je hebt op een heeeele slechte school gezeten ;)

Geen idee eigenlijk, ik kan me moeilijk voorstellen hoe ik er anders bij zou moeten komen.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 09 dec 2004 19:03

Pucca schreef:
groenrondballetje schreef:Immers wij kennen dag en nacht, als de tijd van zon en maan, respectievelijk zoals beschreven bij dag 4; Maar wat waren die eerste 3 dagen dan :?

jah.... das dan 'n foutje van God he?! Of zou je ook kunnen geloven dat God zó machtig is dat er dag en nacht kan zijn zónder zon en maan? Zou God afhankelijk zijn van die zon en maan?? Hij is MACHTIGER dan wij denken....
Wat ik hier mee wil zeggen: ga niet zomaar denken dat dingen figuurlijk bedoelt zijn, omdat je ze niets snapt, of denkt dat ze anders niet kloppen...!!!

Ik weet niet of je dan zomaar moet aannemen dat een bijbeltekst primair als een wetenschappelijke tekst is bedoeld. Ik zie namelijk weinig wetenschappelijke doelstellingen in de Bijbel.

Ik lees veel over God, over wie God is en over de relatie die God met de mensen wil hebben in de Bijbel, en over hoe mensen met God omgaan en om zouden moeten gaan ....
..., maar wetenschappelijke feiten, nee die zie ik bijna niet
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Terug naar “Archief”