Wij weten te veel!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Wij weten te veel!

Berichtdoor hijwel » 06 dec 2004 14:59

We weten zoveel dingen uit de bijbel. Maar wat hebben we er werkelijk mee gedaan. We horen zoveel dingen over God maar wat hebben we er precies mee gedaan!

Waar blijft onze praktijk?

mijn stelling: "we weten voorlopig genoeg over wat er precies allemaal in de bijbel staat, laten we het eens in praktijk brengen!"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 06 dec 2004 15:05

Concreter graag.....

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 dec 2004 15:11

Pierro schreef:Concreter graag.....

gewoon: heb jij alles in praktijk gebracht wat je nu weet uit de bijbel? of leer je steeds verder in de bijbel zonder dat je er wat mee doet?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 06 dec 2004 16:17

Oke, duidelijk.

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 06 dec 2004 16:40

Volgens mij, als buitenstaander, heb je toch voldoende aan de Tien Geboden?

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 06 dec 2004 16:44

Nee!
Het gaat veel dieper! De 10 geboden zijn prachtige en nog steeds actuele en nuttige richtlijnen/geboden, maar het in de praktijk brengen van je geloof gaat ook om de kleine dingen. Hoe aanbid jij God, hoe help jij je naaste, wat doe je echt practisch?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 06 dec 2004 16:52

Wij weten teveel?

Wij weten 99% niet! God is namelijk zo oneindig veel groter dan wij zijn, Hij heeft in Zijn Woord slechts een tipje van de sluiter opgelicht.

Wij kunnen Zijn Woord al niet eens recht verstaan; laat staan dat onze breinen bestand zouden zijn tegen de omvang van Zijn complete raadsplan.

Echt, bij mij is het precies andersom. Hoe meer ik lees en hoor, hoe minder ik blijk te weten.

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 06 dec 2004 19:24

Maar leer je Hem dan niet steeds beter kennen. Of hoe zeg je het anders, je bouwt een steeds diepere relatie met Hem op? (door meer te lezen en erover te horen) Met die kennis die je verkrijgt kun je toch best aan de slag? Of begrijp ik het verkeerd?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 00:14

*Aragorn gooit er met plezier nog een Bono-quote tegenaan* 8)

U2 - Last Night On Earth schreef:She feel the ground is giving way
But she thinks we're better off that way.
The more you take, the less you feel
The less you know the more you believe
The more you have, the more it takes today.

André

Re: Wij weten te veel!

Berichtdoor André » 07 dec 2004 01:57

hijwel schreef:We weten zoveel dingen uit de bijbel. Maar wat hebben we er werkelijk mee gedaan. We horen zoveel dingen over God maar wat hebben we er precies mee gedaan!

Waar blijft onze praktijk?

mijn stelling: "we weten voorlopig genoeg over wat er precies allemaal in de bijbel staat, laten we het eens in praktijk brengen!"

Vreemde stelling, is het voor jou een vraag of je NU PAS wat er in de Bijbel staat in praktijk zult gaat brengen, of wacht je liever nog een jaartje?

kees81

Berichtdoor kees81 » 07 dec 2004 08:32

de bijbel in de praktijk brengen... :?:

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 07 dec 2004 08:48

In de 'Wachter Sions' stond een mooi stukje over de volmaakte kennis die Gods kinderen ten valt in de hemel. Dan blijkt dat wij nog maar weinig weten, ook van de bijbel. Zelfs Paulus die veel geopenbaart was en zeer onderlegd was in de schriften beleed maar ten dele te 'kennen'.

Juist omdat wij zo onkundig zijn van wie wij nu eigenlijk zijn tegenover de Heere is ons leven zo zondig en vaak zo tegen in wat wij belijden. Als er meer kennis was van Gods heiligheid en hoe oneindig Hij het waard is om gediend en gevreesd te worden zou er meer naar Gods woord geleefd worden.

We weten dus helemaal niet te veel, maar veelste weinig!

joepie

Berichtdoor joepie » 07 dec 2004 09:04

Ik denk dat je dan eerst het woord "kennen" die in de Bijbel daar genoemd wordt goed moet weer geven. Het is niet kennen van kennis, maar kennen van : kennis aan iemand hebben.
Vroeger zeiden ze als je verliefd op iemand was dat je kennis had aan die en die persoon.
En dat is wat Paulus eigenlijk bedoelt.
Hij zegt daarmee niet dat hij te weinig van de Bijbel weet.
Er zijn b.v. mensen die de Bijbel wel uit hun hoofd lijken te kennen, maar niet de liefde voor Chrsitus hebben. Dus denken dat ze met die kennis een kind van Hem zijn en Hem daarmee dienen. Dat het met alleen kennis over de Bijbel wel goed zit, maar je kennis aan God hebben.
Het moet iets met je doen. Als je verliefd ben op iemand dan wil je ook altijd bij die anders zijn, je wilt als het ware wel in de ander kruipen.
Zo moet je "verliefd"worden op God. Hij moet je alles zijn en zonder Hem kun je je geen leven voorstellen.
Die liefde van 1 Cor 13. die moet je in je voelen. Want als je alles wat er te weten valt wist, maar had de liefde niet.....
Dus om met de topic starter te zeggen: misschien moeten we gaan zorgen dat we die kennis eens in de praktijk gaan brengen.
Leven zoals God dat van ons vraagt en geen leven zonder Hem kunnen voorstellen, alles willen doen zoals Hij dat wil. Uit liefde voor Hem.
Want het gaat in het geloof niet om het weten, maar om de liefde tot God en onder elkaar.
Want moeten we niet geloven als een kind? Denk je dat die de Bijbel uit haar hoofd kend en overal een antwoord op weet? Denk je dat die twijfelt aan de waarheid van Gods woord? Die geloofd onvoorwaardelijk dat het waar is wat er staat en dat God van het kind houd. Dat wat er gebeurd goed is.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 dec 2004 09:09

Mapleleaf schreef:Juist omdat wij zo onkundig zijn van wie wij nu eigenlijk zijn tegenover de Heere is ons leven zo zondig en vaak zo tegen in wat wij belijden. Als er meer kennis was van Gods heiligheid en hoe oneindig Hij het waard is om gediend en gevreesd te worden zou er meer naar Gods woord geleefd worden.

Ben het met Joepie eens. Ben je zo niet stiekum bezig toch je zaligheid te verdienen, Mapleleaf? We mogen toch uit genade leven ?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 07 dec 2004 17:15

joepie schreef:Ik denk dat je dan eerst het woord "kennen" die in de Bijbel daar genoemd wordt goed moet weer geven. Het is niet kennen van kennis, maar kennen van : kennis aan iemand hebben.
Vroeger zeiden ze als je verliefd op iemand was dat je kennis had aan die en die persoon.
En dat is wat Paulus eigenlijk bedoelt.
Hij zegt daarmee niet dat hij te weinig van de Bijbel weet.
Er zijn b.v. mensen die de Bijbel wel uit hun hoofd lijken te kennen, maar niet de liefde voor Chrsitus hebben. Dus denken dat ze met die kennis een kind van Hem zijn en Hem daarmee dienen. Dat het met alleen kennis over de Bijbel wel goed zit, maar je kennis aan God hebben.
Het moet iets met je doen. Als je verliefd ben op iemand dan wil je ook altijd bij die anders zijn, je wilt als het ware wel in de ander kruipen.
Zo moet je "verliefd"worden op God. Hij moet je alles zijn en zonder Hem kun je je geen leven voorstellen.
Die liefde van 1 Cor 13. die moet je in je voelen. Want als je alles wat er te weten valt wist, maar had de liefde niet.....
Dus om met de topic starter te zeggen: misschien moeten we gaan zorgen dat we die kennis eens in de praktijk gaan brengen.
Leven zoals God dat van ons vraagt en geen leven zonder Hem kunnen voorstellen, alles willen doen zoals Hij dat wil. Uit liefde voor Hem.
Want het gaat in het geloof niet om het weten, maar om de liefde tot God en onder elkaar.
Want moeten we niet geloven als een kind? Denk je dat die de Bijbel uit haar hoofd kend en overal een antwoord op weet? Denk je dat die twijfelt aan de waarheid van Gods woord? Die geloofd onvoorwaardelijk dat het waar is wat er staat en dat God van het kind houd. Dat wat er gebeurd goed is.

Ik had het ook niet over 'kennis van de bijbel' maar over godskennis, zelfkennis, christuskennis, enz. Die kennis maakt ons klein enn nederig en geeeft grote gedachten van de Heere.

Anders dan uit enkel genade zal het idd niet gaan Maja. Alles is genade.

Terug naar “Archief”