In de bijbel staat dat geloen een feest moet zijn. Zo ook de kerkdienst. Van mij mogen ze er een stel disco lampen bij hangen als dat de stemming verhoogt.

Ik vind dat het tijdens het zingen best een stuk uitbundiger mag. Handgeklap op zijn minst. Vind het wel iritant als er tijdens de preek gereageerd word. Ik vind het op zich geweldig, maar je haald andere mensen er mee uit hun concentratie of maakt de dominee onverstaanbaar. En het draait toch voor een groot deel allemaal om de preek.
En ik ben niet zo bang voor kudde gedrag trouwens. Als je op een feestje gaat dansen ga je ook niet dansen omdat het moet. En je gaat in de winkel ook geen rookworst kopen omdat iedereen dat doet. Niemand kijkt je er op aan als je gewoon rustig in de kerk zit en alleen luisterd. Dus voor kuddegedrag ben ik niet zo bang.
Wel zou ik het niet erg vinden als er bijvoorbeeld altijd smorgens een dienst zou zijn met orgel en zo, net zoals het nu gaat. En smiddags bijvoorbeeld met een drumband of zo. Dan kan iedereen zelf kiezen waar die zich het prettigst bij voeld. En als er dan op een gegevenmoment niemand meer naar een van die twee gaat omdat ze liever naar die ander gaan, schaf je die af, en maak je bijde diensten hetzelfde. Dat lijkt mij wel weer wat.
DoIoRoK