Voortplanting na het paradijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 dec 2004 18:23

Eva43 schreef:Persoonlijk geloof ik niet, maar als ik wel zou geloven denk ik dat de bijbel veel te letterlijk geinterpeteerd word.
Het verhaal van Adam en Eva is meer een verhaal om iets duidelijk te maken om een boodschap te geven.
Het gaat om het fijt dat Adam en Eva nog jong zijn (in het paradijs van de jeugd) en opgroeien. Als ze hun onschuld verliezen komen ze in de werkelijkheid te leven en die kan hard zijn het paradijs is over, voor hun.

He die uitleg ken ik. Komt ook naar voren in Reis naar Venus van C.S. Lewis (even voor de duidelijkheid daar is het de slechte die met deze uitleg komt), er wordt ook verder op ingegaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2004 12:49

Wel opvallend dat iedereen er zo heilig van overtuigd lijkt te zijn dat Adam en Eva alleen maar 3 zonen hadden :D

Hier een interessante link, ik wil iedereen aanraden die even te lezen voor hier verder te discussieren, het kan een hoop uitleggen:

http://www.christiananswers.net/dutch/q ... 04-nl.html
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Eva43
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eva43 » 05 dec 2004 14:05

parsifal schreef:
Eva43 schreef:Persoonlijk geloof ik niet, maar als ik wel zou geloven denk ik dat de bijbel veel te letterlijk geinterpeteerd word.
Het verhaal van Adam en Eva is meer een verhaal om iets duidelijk te maken om een boodschap te geven.
Het gaat om het fijt dat Adam en Eva nog jong zijn (in het paradijs van de jeugd) en opgroeien. Als ze hun onschuld verliezen komen ze in de werkelijkheid te leven en die kan hard zijn het paradijs is over, voor hun.

He die uitleg ken ik. Komt ook naar voren in Reis naar Venus van C.S. Lewis (even voor de duidelijkheid daar is het de slechte die met deze uitleg komt), er wordt ook verder op ingegaan.

Ik wil er wel ff bij zeggen dat die uitleg in veel meer boeken voorkomt.
En daar is het misschien de slechte die dit zegt, maar het lijkt mij toch een van de logische verklaringen die toch de boodschap van het bijbelverhaal behoud.

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 05 dec 2004 19:25

tja het kan niet anders maar ik denk dat er gewoon sprake was van incest toen het nog niet verboden was. Of we stammen gewoonweg af van apen etc.
gods hand creeërt prachtige dingen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 08:51

AikonGirl schreef:
groenrondballetje schreef:Ik denk dat we moeten zoeken naar de bedoeling van de tekst en niet de tekst moeten passen in een simplistisch westers wetenschappelijk keurslijf onder het mom van letterlijkheid.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Als je de Bijbel ook nog eens moet gaan bekijken van wat wel of niet letterlijk is, word je het denk ik snel zat. Ik word er nu al zo zat van,
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 06 dec 2004 18:11

De bijbel moet ten eerste gelezen worden om zijn boodschap. Ten Xte is de wetenschappelijke kant ervan ook erg interessant en ik geloof dat die kant klopt. De problemen die daarbij komen kijken komen door ons onbegrip/verkeerde interpretaties, niet door 'fouten in de bijbel'.

Ik houd het er nog steeds op dat Kain (&Seth) zijn vrouw ergens anders vandaan heeft, dus geen zus, omdat incest door G.d verboden werd, en dat dus mi blijkbaar altijd al is geweest.
..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2004 19:18

nogmaals, lees even het linkje, wel een interessante uitleg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 dec 2004 19:24

Het linkje van Marnix is echt een aanrader.

Enne, als jullie er uit zijn, gaan we het dan hebben over Noach en zijn gezin? :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 19:54

misschien waren de Nephilim niet verdronken :D die link moet je inderdaad echt lezen, ik denk dat iedereen dat gewoon moet weten!
Laatst gewijzigd door Raido op 06 dec 2004 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2004 19:57

PeterD schreef:Het linkje van Marnix is echt een aanrader.

Enne, als jullie er uit zijn, gaan we het dan hebben over Noach en zijn gezin? :mrgreen:

Noach's kinderen waren al getrouwd. Wettelijk gezien is het niet verboden om met je neef/nicht te trouwen.... in die tijd was het waarschijnlijk zelfs nog veel gewoner dan nu. Dat lijkt me dus geen discussiepunt, zo duidelijk als het maar kan.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 06 dec 2004 22:34

Raido schreef:Als je de Bijbel ook nog eens moet gaan bekijken van wat wel of niet letterlijk is, word je het denk ik snel zat. Ik word er nu al zo zat van,

Je kan gewoon niet alles letterlijk nemen.
Want wat moet je dan met de tegenstrijdigheden die in de bijbel staan?
Lijkt me dan erg lastig, als je alles letterlijk neemt.

Ik zelf kijk gewoon naar de boodschap die er in staat, en ga niet elk woordje zitten ontleden.
En vooral niet moeilijk er over doen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 dec 2004 23:46

Marnix schreef:
PeterD schreef:Het linkje van Marnix is echt een aanrader.

Noach's kinderen waren al getrouwd. Wettelijk gezien is het niet verboden om met je neef/nicht te trouwen.... in die tijd was het waarschijnlijk zelfs nog veel gewoner dan nu. Dat lijkt me dus geen discussiepunt, zo duidelijk als het maar kan.

Hm, maar hoe komen we dan aan blanken? Dan zou iedereen al snel lichtbruin geweest moeten zijn.. het zal denk ik toch wel weer op broer-zus huwelijken uitgedraaid hebben. Of kan een geslacht ook zwarter worden als er steeds met gelijkgekleurden gepaard wordt?

Die link is idd wel interessant, snap alleen niet dat ze zo'n verhaal nodig hebben om te zeggen: hij trouwde met z'n zus. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 12:21

Ehm...

Hoe dat precies is gegaan weet ik niet.... Maar hoe zouden Sem, Cham en Jafeth als ze dezelfde vader en moeder hadden van tevoren al verschillende huidskleuren gehad kunnen hebben? ;)

Misschien was Cham wel met een mooie negerin getrouwd... En misschien heeft de plaats waar je gaat wonen ook wel invloed op je huidskleur (pigment past zich toch ook aan aan omgeving?)

Wel interessant... want waar kwamen de chinezen dan vandaan? En de eskimo's? En ga zo maar door...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 13:20

Marnix schreef:Ehm...

Hoe dat precies is gegaan weet ik niet.... Maar hoe zouden Sem, Cham en Jafeth als ze dezelfde vader en moeder hadden van tevoren al verschillende huidskleuren gehad kunnen hebben? ;)

Misschien was Cham wel met een mooie negerin getrouwd... En misschien heeft de plaats waar je gaat wonen ook wel invloed op je huidskleur (pigment past zich toch ook aan aan omgeving?)

Wel interessant... want waar kwamen de chinezen dan vandaan? En de eskimo's? En ga zo maar door...

Ze hadden niet van tevoren een andere huidskleur toch? Ik weet alleen niet of Cham zelf zwart werd of alleen zijn kinderen. En negerinnen bestonden toen nog niet dus. :)

Maar aan de andere kant is het ook niet aannemelijk dat ze toen al zo blank waren als bijvoorbeeld Ieren, misschien dat dat vanzelf gaat als je steeds met zo blank mogelijke mensen trouwt oid? Chinezen en eskimo's lijken volgens mij wel aardig veel op elkaar, ik heb weleens gelezen dat ze spleetogen hebben omdat hun oogleden korter waren waardoor ze steeds hun ogen dicht moesten knijpen oid. :P

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 13:21

Twee zwarte mensen kunnen wel blanke kinderen krijgen, maar andersom niet, waarschijnlijk waren Adam en Eva zo zwart als roet...

Terug naar “Archief”