geweld in games

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 dec 2004 13:39

sela schreef:zo'n soldaat die de gewonden verzorgd..

Ah, oke, ik wist niet dat je die ook kon spelen. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 13:43

We kunnen natuurlijk de legerpredikant-mod voor CoD uit brengen, maar goed... Heb pas de demo van PoP3 gespeeld, veel hakzwaarden enzo maar niet echt mijn style. Ook de demo van Vampire (mensen op de meest gruwelijke manieren ombrengen, net als Man Hunt en zo) ik snap niet dat mensen dat leuk vinden, alhoewel ... Psycho's ...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2004 15:11

Dan speel ik een smit bij wie je je AK-47's kan laten omsmeden tot ploegscharen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 15:14

Joël zegt het anders, of was het Amos ;-)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: geweld in games

Berichtdoor Yael » 06 dec 2004 16:48

Q-Pounder schreef: Dus ik vraag me af waar m'n grens ligt. Wat is acceptabel en wat niet? Maakt het uit of ik zulke spellen speel of zijn het toch maar pixels? Is mensen 'neerschieten' in games erger als een actiefimpje op zaterdagavond kijken?

't Is denk wel een feit dat games steeds realistischer worden. (kwa graphics en realistiche vijanden (slimme) niet vijanden die je achter mekaar neerknalt maar die ''echt'' nadenken zeg maar.)
Zelf hou ik wel van af en toe een potje te gamen zoals bv. Fifa 2005, CoD en Far Cry. Games met monsters speel ik eigelijk nooit.
Ik zie hetzelf als ontspanning en pixels wat je neerschiet zeg maar, niet als echte mensen. En voor mij is er geen verschil in het kijken van een actie film of het spelen van een first person shooter.
Mn toetsenbord moet het alleen ontgelden als het scoren bij Fifa2005 niet lukt. :mrgreen: :mrgreen:

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 06 dec 2004 16:54

Niet dat ik de moraalridder uit wil hangen, maar even iets om over na te denken:

Je noemt jezelf Q-pounder en je avatar is een gelijknamige hamburger. Blijkbaar ben je daar dus erg fan van. En nu open je een topic over geweld in games, terwijl je er blijkbaar niet bij stilstaat dat die koe waar jouw Quarterpounder van gemaakt is ook niet echt vriendelijk om het leven is gebracht.

Nee, ik ben geen veggie, maar ik vroeg het me gewoon af.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 06 dec 2004 16:55

Of je nu probeert te scoren bij Fifa 2005 of bij CoD, ik denk niet dat er veel verschil tussen zit. Het is denk ik heel moeilijk om een grens te gaan stellen voor welke game wel kan en welke niet. Persoonlijk zet ik vraagtekens bij spellen waar men probeert om zo gruwelijk mogelijke moorden weer te geven, zoals ooit Carmageddon. Persoonlijk houd ik niet zo van dit soort spellen. Ik houd mij meer bezig met RTS en zo af en toe een FPS. Overigens zet ik de hoeveelheid bloed over het algemeen uit of op z'n laagst ...
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2004 17:13

Ik ben zelf een liefhebber van Quake III Arena..... hoewel ik ernstig tegen bloedvergieten ben... Maar het gaat om de behendigheid, het preciese mikken en het teamwork.... dat maakt het leuk... verder is Quake III nou ook weer niet echt realistisch...

Je kan het vergelijken met lasergamen.... het is niet echt :)

Ik heb dan na een potje lasergamen of Quaken nog nooit de behoefte gevoeld om iemand eens echt overhoop te knallen :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Q-Pounder
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Q-Pounder » 06 dec 2004 19:07

DavidOpposite schreef:Niet dat ik de moraalridder uit wil hangen, maar even iets om over na te denken:

Je noemt jezelf Q-pounder en je avatar is een gelijknamige hamburger. Blijkbaar ben je daar dus erg fan van. En nu open je een topic over geweld in games, terwijl je er blijkbaar niet bij stilstaat dat die koe waar jouw Quarterpounder van gemaakt is ook niet echt vriendelijk om het leven is gebracht.

Nee, ik ben geen veggie, maar ik vroeg het me gewoon af.
Misschien moet er idd een koetjes sterven, maar ik ben op zich vrij mugvriedelijk. En als ik een spin in ons huis vind zet ik hem altijd weer netjes buiten. Het is maar net hoe je het bekijkt. Want een koe doden is niet erger als een mug doden, het enige verschil is dat een mug geen grote zielige ogen heeft en niet zachtjes 'Mooooh' loeit, maar dat doet niet met het feit of het dier lijdt/gevoel heeft. Ik eet maar eens in de zoveel weken bij de Mac, en meestal koop ik indedaad een quarterpounder. Maar in zo'n quarterpounder zit 125 gram vlees (een kwart pond= 500/4=125), en hoeveel lapjes vlees kunnen er uit zo'n beest?

PS leuk dat je het opmerkte ;)
Vanaf de maan zijn twee dingen te zien; de Chinese muur en mijn Ego.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 dec 2004 19:14

Floefloe schreef:Of je nu probeert te scoren bij Fifa 2005 of bij CoD, ik denk niet dat er veel verschil tussen zit. Het is denk ik heel moeilijk om een grens te gaan stellen voor welke game wel kan en welke niet. Persoonlijk zet ik vraagtekens bij spellen waar men probeert om zo gruwelijk mogelijke moorden weer te geven, zoals ooit Carmageddon. Persoonlijk houd ik niet zo van dit soort spellen. Ik houd mij meer bezig met RTS en zo af en toe een FPS. Overigens zet ik de hoeveelheid bloed over het algemeen uit of op z'n laagst ...

Dus de hoeveelheid bloed en de hoeveelheid realisme is voor jou de maatstaf?
Dus als er iemand heel realistisch neer geschoten wordt waarbij hij nog wat stuiptrekkingen heeft, mag het niet. Als het daarnaast een simpel spel is wat grafisch minder geavanceerd is kan het ineens wel.
Sorry, maar dat vind ik dus echt hypocriet. Je schiet toch een mens neer? Ook al is het een virtueel mens, de werkelijkheid wordt geprobeerd na te bootsen. Het moet allemaal zo echt mogelijk lijken, zodat je er zoveel mogelijk van kan genieten dat het beest in je los mag en kan komen.

Ik heb hier een gruwelijke hekel aan. Een mens, ook al is hij vitueel nagebootst is niet om op te schieten. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat dit soort games en dit soort films slecht zijn voor de normen en waarden.
Daarnaast kan ik het dus niet met mn geloof rijmen, en kan ik niet vatten dat sommige mensen dat wel kunnen onder het mom "het is toch niet echt?"

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 dec 2004 19:30

Het is de werkelijkheid niet maar fantasie. Je schiet geen mens van vlees en bloed neer. 't is een spelletje. Dat van dat beest in je los mag komen vindt ik erg overdreven. :roll: Cker bij spelletjes als C&C bv.

Tja slecht voor de normen en waarden... altijd makkelijk omdat af te schuiven op de games en films. :) Je kiest er zelf voor of je zo'n first person shooter speelt ja of nee.
Fifa 2005 is overigens een voetbalspel...
Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat hoe hypocriet het ook klinkt :oops: inderdaad zo'n schietspel niet samengaat met je geloof.

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 06 dec 2004 19:31

mooi, naast dubbel kaas ga je ook voor de dubbele moraal...

Moeite hebben met pixels die je aan flarden schiet, maar reclame maken voor een bedrijf wat er om bekend staat dieren slecht te behandelen, om nog maar te zwijgen van het personeel. Grootafnemer van de bio-industrie.
Daarnaast zijn de speeltjes in de Happy Meal menu's door kinderen vervaardigd in lage lonen landen onder het motto 'door kinderen, voor kinderen'

sorry voor de off-topic verder... on-topic weer:
Je schiet niet op mensen, ook al zien ze er op je schermpje zo uit. Nabootsen van de realiteit? Tsja, ik weet het niet hoor, maar mijn realiteit is niet dat ik hier in een oorlogsgebied woon waar mutanten en zombie's rondrennen terwijl er een groepje menselijke commando's met wapens waarvan 't kaliber niet eens bestaat, proberen te overleven. Kortom: geen enkele moeite met dit soort spelen.

Oh Peter, wat voor onderzoek verwijs je trouwens naar? Onafhankelijk onderzoek, mag ik toch hopen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 19:50

Kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die al wat vatbaarder zijn voor bepaalde dingen door een spel over een bepaalde lijn getrokken worden, neem bijvoorbeeld Doom of Man Hunt, dan kan ik me voorstellen dat je dat ook eens in het wild wilt doen...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 dec 2004 19:52

Twee psychologen uit Iowa State zijn tot de conclusie gekomen dat games wel degelijk verantwoordelijk zijn voor agressief gedrag. Hoewel het onderzoek niet sluitend is, is er wel bewijs dat spelers agressiever worden.
Vooral het idee dat mensen hebben van "anderen worden misschien beinvloed door geweldadige media, maar ik zeker niet" schijnt niet te kloppen.

Op 20 april 1999 vermoordden Eric Harris en Dylan Klebold op de Columbine High School in Littleton Colorado in de VS 13 mensen en verwonden zij 23 mensen, waarna zij zichzelf van het leven beroofden. Alhoewel het onmogelijk is om de exacte oorzaak van het voorval te achterhalen denkt men aan meerdere factoren. Een van de factoren waarvan men denkt dat deze heeft bijgedragen aan het gedrag is het spelen van geweldadige videogames. Beide jongens waren namelijk fan van het geweldadige spel Doom. Zo had Harris ooit een website met zijn aangepaste versie van Doom, met extra wapens, ammunitie en weerloze mensen. Ook hadden ze tijdens een schoolproject ooit een videofilm gemaakt die overeenkwam met hun aangepaste versie van Doom.
De media beinvloed de levens van mensen. Er theorieen, die erop duiden dat geweldadige videogames een zelfde of misschien zelfs grotere invloed hebben op het gedrag van mensen.

Onderzoek wijst uit dat gewelddadige spellen weldegelijk agressief gedrag kunnen veroorzaken en het lijkt erop dat dat toeneemt omdat de beelden in actie- en horrorspellen steeds realistischer worden.

Waardoor kunnen kinderen agressief worden van gewelddadige spellen?

Identificatie: bij tv speelt dit al een rol. Bij pc-spellen is dit effect nog intensiever, omdat de speler zelf een hoofdfiguur kiest en vanuit dat perspectief door de spelomgeving beweegt en zelf de acties bepaalt en uitvoert.
Opzwepend: beelden, geluiden en acties volgen elkaar in hoog tempo op, de muziek is vaak erg druk. Deze onrust kan na het spelen met een dergelijk computerspel, druk gedrag of impulsief/agressief spel stimuleren.
Afstompen: de extreme beelden van agressie en geweld in de spellen kunnen veroorzaken dat meer alledaags geweld als ‘niet erg’ afgedaan wordt. Eigen agressief gedrag kan daarmee verkeerd ingeschat worden (ergere gevolgen dan ‘gepland’).
Frustratie: in computerspellen wordt veel gewerkt met beloningssystemen: hogere niveaus (‘levels’) halen, gevechten winnen levert extra levens op en zo meer. Maar als het hogere niveau niet behaald wordt of het gevecht niet gewonnen, dan kan dat leiden tot frustratiegevoelens. Zeker als het een aantal keren achter elkaar niet helemaal goed gaat.

Me dunkt het is genoeg zo. Laat die rommel maar genoeglijk in de vuilnisbak zakken...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 20:00

en een keer raden welke kleur brillen die gasten op hadden, dat weet ik wel, het is gewoon niet helemaal eerlijk gebeurd...

Het blijkt gewoon dat er altijd een zondebok moet zijn voor bepaalde daden, die jongen uit Erfurt toen, gamede veel, en luisterde Rammstein en KDFDM dus daar komt het door..

Terug naar “Archief”